methanol/ vand ! hvordan virker det som køling ?
Redaktør: Moderatorer
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
methanol/ vand ! hvordan virker det som køling ?
Min vinter bil skal snart af med pladerne og tænkte lidt på at lade den få en værdig død med turbo, altså se hvad den kan holde til inden den bliver træt.
Men den er lidt høj komp ca 8,8:1 . den en Peugeot 309 1,4i KDZ (TU3M) motor.
Hvor meget skal det til før det virker.
Hvad kan man bruge som pumpe ,dyse osv eller er vand lige så godt ?
Men den er lidt høj komp ca 8,8:1 . den en Peugeot 309 1,4i KDZ (TU3M) motor.
Hvor meget skal det til før det virker.
Hvad kan man bruge som pumpe ,dyse osv eller er vand lige så godt ?
Senest rettet af 2fat2fly 07 mar 2008, 20:38, rettet i alt 1 gang.
-
Andy
- Senior Medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58
Husk lige at Methanol er temmelig agrasiv over for aluminium.
Her er lidt info:http://en.wikipedia.org/wiki/Methanol
Alt indsprøjtnings systemet skal laves i messing.
Her er lidt info:http://en.wikipedia.org/wiki/Methanol
Alt indsprøjtnings systemet skal laves i messing.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: methanol ! hvordan virker det som køling ?
2fat2fly skrev:Min vinter bil skal snart af med pladerne og tænkte lidt på at lade den få en værdig død med turbo![]()
Men den er lidt høj komp ca 8,8:1 . den en Peugeot 309 1,4i KDZ (TU3M) motor.
Hvor meget skal det til før det virker.
Hvad kan man bruge som pumpe ,dyse osv eller er vand lige så godt ?
Hmm....højkomprimeret iforhold til hvad?
Jeg ville kalde det lavkomprimeret, medmindre vi snakker old-school turbotuning....
Når bilen nu alligevel skal dø, så skal der ca 3x volumen til på methanol, så hele brændstofsystemet skal bøffes op. Min første tanke er at det ville man ikke gøre på en skrotbil, men måske?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Henrik 3x mere brændstof er det ikke lidt overdrevet.
Jeg mener helt bestemt at det er ca. 30% mere brændstof.
Men det kan også gå hend og blive riktigt meget ift. standart+ en turbo.
Og så lige problemet med at intet i brændstof systemet kan tåle sprit i høje koncentrationer i længere tid.
MVH
Morten
Jeg mener helt bestemt at det er ca. 30% mere brændstof.
Men det kan også gå hend og blive riktigt meget ift. standart+ en turbo.
Og så lige problemet med at intet i brændstof systemet kan tåle sprit i høje koncentrationer i længere tid.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
For ethanols vedkommende er energiindholdet ca 1/3 af bensins, og for Methanol er de ca. det halve, SVJH, MEN det afhænger kraftigt af den reelle sammensætning af methanolen. Ikke alt der sælges som methanol er reelt ren methanol i dets egentlige forstand. Den forøgede mængde og brændstoffets store varmeforbrug v. fordampning køler ganske meget.
I længere tid er vel ikke et problem, iogmed motoren skal dø(som jeg læser indlægget?)
Der er betydelige udfordringer ved methanoldrift, bla sker der alvorlige ting og sager med motorolien, og alle steder hvor der er methanol i kontakt med metaller der ikke er godt beskyttet eller decideret rustfri får man korrosion.
I længere tid er vel ikke et problem, iogmed motoren skal dø(som jeg læser indlægget?)
Der er betydelige udfordringer ved methanoldrift, bla sker der alvorlige ting og sager med motorolien, og alle steder hvor der er methanol i kontakt med metaller der ikke er godt beskyttet eller decideret rustfri får man korrosion.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
lqs skrev:DET VAR DOG LIGEGODT SATANS. det HENRIK SKRIVER ER FORKERT!!!
metanol ca 0.45 gange energi i forhold til alm benzin. dvs afr på ca 5,5-6 ved last.
etanol ca 0,65 energi i forhold til alm benzin. dvs afr på ca 8,5-9 ved last.
MVH søren
Hmm....nu tog jeg den ulejlighed at slå det op, og lidt afhængigt af hvilken tabel man finder, (det varierer lidt tydeligvist), så er brændværdierne(energiindholdet) således:
Bensin; 43500
Dieselolie; 42500
Methanol 19500
Ethanol 26900.
Så for methanolens vedkommende er det tættere på 0,45 end de ca 0,5 jeg nævnte.
Men galt går det ifht ethanolen; hvor energiindholdet ikke er 1/3 som jeg mente at huske, men derimod ca 0,62.
Men Søren; Mener du at du kan linke brændværdien og AFR forholdet i den forstand at en reducering i brændværdi også skal medføre en tilsvarende reducering i AFR?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
ja. men det jeg ville gøre, var ikke at stille på mit målegrej til afr.
dvs blot forsætte med de kendte benzintal for afr. dvs ca 11-1 ved fuld power. ja faktisk tættere på 10-1 ved fuld ladetryk på højtydende turbomotor. tror man bliver mindre forvirret på den måde! at arf så ikke er 10-1 men reelt måske 4,7-1 betyder mindre i min verden. man skal selvfølgelig huske at brandstofsystemet skal være tæt på enormt ved metanol. MVH søren
dvs blot forsætte med de kendte benzintal for afr. dvs ca 11-1 ved fuld power. ja faktisk tættere på 10-1 ved fuld ladetryk på højtydende turbomotor. tror man bliver mindre forvirret på den måde! at arf så ikke er 10-1 men reelt måske 4,7-1 betyder mindre i min verden. man skal selvfølgelig huske at brandstofsystemet skal være tæt på enormt ved metanol. MVH søren