Har gået og tænk lidt på hvor det egenligt er mest korrekt at tage tryk fra til at styre aktuatoren. Turboen er en Garrett T3 AR 60 / 82 med intern wastegate
På min gamle setup tog jeg tryk/vacum fra manifolden, men har set der tager den lige efter turboen i stedet. Det fungerede ganske godt.
Hvad er det mest rigtige og hvorfor/ hvorfor ikke?
Det er jo lige det som jeg er kommet i tvivl om det er, det må jo gøre en forskel om man tager tryk/vaccum fra efter gasspjældet eller før det, er bare lidt i tvivl om det giver nogen mærkbar forskel.
Jo har været ved at lave en anden studs, de billeder på bg er nogen uger gamle.
Normalt kørte jeg med tryk direkte fra kompressorhuset, så kørte den lige knap 1 bar.
Så prøvede jeg at sætte den op på manifolden, så faldt den til 0,8 bar, men holdte det en anelse mere stabilt, altså der var ikke så stort fald op igennem omdrejningerne.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo
Det er mere sikkert at montere studsen til slangen imellem gasspæld og turbo. Det beskytter turbo, da wastegaten vil åbne ved gearskift.
Hvis man monterer slangen på indsugningsmanifoldet hvor der kommer vacum ved gear skift, vil wastegaten være lukket og turbo vil blive belastet. Det sidste gør ikke noget ved ekstrem hurtige gearskift...
Så på en hverdagsbil, er det bedst ikke at montere den på indsugningsmanifold.
Okay, ja se det var jo noget det kan bruges til noget Det er jo egenligt også logisk nok når du skriver det på den måde der. Så må jeg jo hellere få lavet et studs i et trykrør lige efter turboen når jeg skal til at lave rør til den.