VVT kontra VVT-I

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

VVT kontra VVT-I

#1 Indlæg af K-FINN »

Hvad er ideen med det I(intelligent), er det på grund af miljø og økonomi man bruger det, eller er det for og få bedre moment kurve...

Er tilbøjelig til og tro det kun er miljø og økonomi, da test hvor vi kun bruger VVT-I som almindelig VVT med MS, givet betydeligere bedre momentkurve end orginal ECU.

Orginal ECU: http://www.bilgalleri.dk/uploads_large_wm/1028080.jpg

Ms: http://www.bilgalleri.dk/uploads_large_wm/1028081.jpg
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Alex_Reedtz
Senior Medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Geografisk sted: Juelsminde

#2 Indlæg af Alex_Reedtz »

Bare af ren nysgerrighed, hvilken motor er det på?
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Det er en Toyota 3SGE Beams VVT-I
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

prøv at kig på de to kurver. hvorfor trækker i den rulning med oem box længere ud i rpm end den anden? hvis man skal sammenligne sådan noget.... skal kurven/udskrift kunne lægges over hinanden. MVH søren
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Ok, dvs, hvis jeg flytter rpm, så vil den komme til og ligne den med OEM.
Syntes jeg lyder spændende, hvis det vil påvirke moment er længere om og komme op nede fra....
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

Re: VVT kontra VVT-I

#6 Indlæg af Morten VJ »

Finn T Pedersen skrev:Hvad er ideen med det I(intelligent), er det på grund af miljø og økonomi man bruger det, eller er det for og få bedre moment kurve...

Er tilbøjelig til og tro det kun er miljø og økonomi, da test hvor vi kun bruger VVT-I som almindelig VVT med MS, givet betydeligere bedre momentkurve end orginal ECU.

Orginal ECU: http://www.bilgalleri.dk/uploads_large_wm/1028080.jpg

Ms: http://www.bilgalleri.dk/uploads_large_wm/1028081.jpg

Jeg tilslutter mig miljø og økonomi, hvornår har hr jensen været interesseret i moment, og Hk???

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

nu er lige netop den her motor ikke en helt alm hverdagsmotor!
hvis man vil sammenligne forskellige bokse eller andet, bør man beholde værdierne i rullefeltet. bla vil man få fejl ved at ændre gearing eller køre i andet gear.... eller sætte andre hjul på bilen! altså kun ændre værdier for vejret, hvis det vel at mærke ændrer sig. men hvorfor er det at motoren med MS ikke tager de samme rpm som den med oem box? blev i mere forsigtige? eller?? under alle omstændigheder er mine øjne/udskriften af så dårlig kvali at det er svært at se hvad der står!
MVH søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

lqs skrev:nu er lige netop den her motor ikke en helt alm hverdagsmotor!
hvis man vil sammenligne forskellige bokse eller andet, bør man beholde værdierne i rullefeltet. bla vil man få fejl ved at ændre gearing eller køre i andet gear.... eller sætte andre hjul på bilen! altså kun ændre værdier for vejret, hvis det vel at mærke ændrer sig. men hvorfor er det at motoren med MS ikke tager de samme rpm som den med oem box? blev i mere forsigtige? eller?? under alle omstændigheder er mine øjne/udskriften af så dårlig kvali at det er svært at se hvad der står!
MVH søren

Enig mht. motoren, men den skal stadig overholde nogle forurenings krav.
En Ms. eller anden styring ikke nødvendigvis behøver at overholde.
Finn har det med at komme med klare udtalelser, med uklare fakta.
Men moment kurven ser stadig meget anderledes ud, selv skrevet med kul.
Billederne er meget uklare ja man skulde tro de var tegnet i en kulmine, med et stykke kul.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#9 Indlæg af K-FINN »

Kan faktisk ikke forstå det med rpm, men da nemt, må bare prøve rulle den igen...

Selvom kvalitet af udskrift er dårligt, kan selv en flagermus se der er meget forskel på de 2.....

Finder det meget mærkeligt at det skulle ændre sig så meget bare ved og flytte rpm lidt ned....
Tror jeg vi må prøve næste gang vi er ovre ved otto, det er jo hurtigt og gøre...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

momentet bliver IKKE målt, det bliver beregnet. det er derfor det går galt når der næste gang tastes en anden værdi ind for gearing. MVH søren
Besvar