Forskel på 145 hk og 165 hk 4AGZE stempler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Martez
Junior Medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Geografisk sted: Vestsjælland

Forskel på 145 hk og 165 hk 4AGZE stempler

#1 Indlæg af Martez »

Nu har Corolla'en kraftedeme kneppet et stempel til - fandens til 140 hk's stempler!

Så nu skal der noget gods i, så jeg kan få noget tryk på.

Men skal jeg købe smedede stempler? Eller kan jeg "nøjes" med nogen gze stempler? Hvis ja, hvilke?

De skal i en 4AGE NON T-VIS motor.
zeion
Junior Medlem
Indlæg: 88
Tilmeldt: 18 aug 2006, 10:08
Geografisk sted: Næstved

#2 Indlæg af zeion »

165 er fine, 145 hk stemplerne, er ikke beregnet til underspol af stemplerne, så hvis du skal benytte dem skal du lige lave plads til oliedysserne.

Ellers passer det fint sammen.
Supra MKIII - 2JZ-GTE
Martez
Junior Medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Geografisk sted: Vestsjælland

#3 Indlæg af Martez »

Er skørterne ikke ens på 145 og 165 stemplerne?

**Nej, det kan jeg så se på club4ag.com - det er de ikke. 165 hk har underspul.

Hvad skal der forståes ved "Piston spec"?:

145 hk = semi-forged
165 hk = forged, coated
170 hk = snap ring
Brugeravatar
beyer
Senior Medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: sjælland
Kontakt:

145hk

#4 Indlæg af beyer »

145hk stemplet er ganske udemærket til en 500hk ( kører selv 2,3 bar på mine og de holder endnu) det gode ved dem er at de kører 8:1 i kompression , og kan derfor klare et solidt tryk, men gør den lidt sløv i del last uden tryk .. .
det eneste du skal gøre i forehold til underspul er at fræse et lille " hak " i stempel skørtet ud for olie dysen / røret , ellers rammer skørtet på røret og det kan ikke gå i bund.
Martez
Junior Medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Geografisk sted: Vestsjælland

#5 Indlæg af Martez »

Pudsigt, du har fået en lille besked på BG, Beyer ;)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

Martez, husk nu at du mister HK ved at sænke kompressionen. Der er ingen fordele på en suge motor ved at vælge lav kompressions stempler...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Martez
Junior Medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Geografisk sted: Vestsjælland

#7 Indlæg af Martez »

klyfax skrev:Martez, husk nu at du mister HK ved at sænke kompressionen. Der er ingen fordele på en suge motor ved at vælge lav kompressions stempler...


Nej nej, skal nok smide en mølle på, bare rolig :D
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#8 Indlæg af ae86 »

Martez skrev:Er skørterne ikke ens på 145 og 165 stemplerne?

**Nej, det kan jeg så se på club4ag.com - det er de ikke. 165 hk har underspul.

Hvad skal der forståes ved "Piston spec"?:

145 hk = semi-forged
165 hk = forged, coated
170 hk = snap ring


145 hk stempler og 165 hk stempler er produceret på samme måde.
Den eneste forskel er at 165 giver et lidt højre CR og at de er coated på skørtet og så har de udskæringer til oliedysen i skørtet

beyer skrev:... det eneste du skal gøre i forehold til underspul er at fræse et lille " hak " i stempel skørtet ud for olie dysen / røret , ellers rammer skørtet på røret og det kan ikke gå i bund.


Det gør den kun engang når han tørner den ... bagefter er der masser af plads :tooth:
Martez
Junior Medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Geografisk sted: Vestsjælland

#9 Indlæg af Martez »

Jeg snakkede med Egon tidligere på dagen og han anbefalede at jeg fik boret blokken 0.5 mm op, så havde han nogen overstørrelses 145 hk stempler jeg kunne købe. Er dog blevet tilbudt nogen alm. 81 mm 145 hk stempler til en meget billigere penge, så hvis blowby'et ikke er for stort, er det så nødvendigt at bore blokken op?
skassa
Medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2004, 21:37

#10 Indlæg af skassa »

her er lige et billed fra mit photo album til info:

Billede
Billede
Besvar