45mm spjældhuse, overkill?
Redaktør: Moderatorer
-
LionTamer
- Senior Medlem
- Indlæg: 387
- Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
- Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
45mm spjældhuse, overkill?
Hey gutter.
Har lige fået et sæt blacktop toyota spjældhuse ind af døren... Og de er jo 45mm... Men har siddet på en 1.6 motor.
Min egen motor er en 1.6 8v motor fra en 106 rally, men ligger i min ax gti... Vil de spjældhuse være for store til min? Den ender med at skulle have 160 hk...
Den har lige nu knap 140hk, men jeg har alt liggende til at montere spjældhuse på den...
Der ryger også en 308 graders knast i motoren, og begrænser bliver flyttet til 8000 rpm...
Toppen er bearbejdet, banan, komplet 2"udstødning, justerbar knasthjul, stærkere gearkasse og stærkere kobling... Til sidst bliver herligheden afstemt med MS fra turbomotor.dk...
Har lige fået et sæt blacktop toyota spjældhuse ind af døren... Og de er jo 45mm... Men har siddet på en 1.6 motor.
Min egen motor er en 1.6 8v motor fra en 106 rally, men ligger i min ax gti... Vil de spjældhuse være for store til min? Den ender med at skulle have 160 hk...
Den har lige nu knap 140hk, men jeg har alt liggende til at montere spjældhuse på den...
Der ryger også en 308 graders knast i motoren, og begrænser bliver flyttet til 8000 rpm...
Toppen er bearbejdet, banan, komplet 2"udstødning, justerbar knasthjul, stærkere gearkasse og stærkere kobling... Til sidst bliver herligheden afstemt med MS fra turbomotor.dk...
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Re: 45mm spjældhuse, overkill?
LionTamer skrev:Hey gutter.
Har lige fået et sæt blacktop toyota spjældhuse ind af døren... Og de er jo 45mm... Men har siddet på en 1.6 motor.
Min egen motor er en 1.6 8v motor fra en 106 rally, men ligger i min ax gti... Vil de spjældhuse være for store til min? Den ender med at skulle have 160 hk...
Den har lige nu knap 140hk, men jeg har alt liggende til at montere spjældhuse på den...
Der ryger også en 308 graders knast i motoren, og begrænser bliver flyttet til 8000 rpm...
Toppen er bearbejdet, banan, komplet 2"udstødning, justerbar knasthjul, stærkere gearkasse og stærkere kobling... Til sidst bliver herligheden afstemt med MS fra turbomotor.dk...
Du siger du har alt til at montere spjældhuse ... vi det sige at du har en adapterplade til at monterer 20v itb'er på din motor ??
Eller er det den manifold man kan få til at monterer DCOE webbere eller lign. på din motor ?? for det funger IKKE med 20v itb'er da de IKKE er DCOE
Hvis du nemt kan montere dine Blacktop 20v itb'er så gør det .. men hvis du har lidt problemer så har jeg et sæt dobbelte med manifold der skulle passe lige over på din motor ... hvis det har interesse så er jeg da interesseret i at bytte
Til dit spørgsmål om BT 20v ITB'er er for store ... så kan jeg kun sige at de i hvertilfælde ikke er for små da de bruges på en 1.6L 4age'er der ab fabrik (ifølge dem selv) levere over 160Hk og det er de samme spjæld TRD sælger til Blacktop 2L 3sge'eren (BEAMS) der går fra 210 suge heste til 280 Suge heste (der skal dog også lige skiftes en knast) ... så hvis målet er BT effekt eller lidt der over så behold dine spjæld .. alternativt så find et par fra en silvertop 20v'er da de er et par mm mindre .. hvis jeg husker rigtigt så er de vidst omkring 42-43mm
-
LionTamer
- Senior Medlem
- Indlæg: 387
- Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
- Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
LionTamer skrev:selvfølgelig vil det da fungere... Jeg har skildt dem ad, så det kun er selv spjældene der skal monteres på min ax sport indsugnings manifold... Dyser sidder jo direkte i topstykke på sådan en motor som min, så jeg kan ikk se hvor jeg får et problem?
Hvilke dobbelte har du liggende siger du?
Og ja dyserne sidder i topstykket .. det er derfor at et sæt gamle DCOE webere med manifold (Hvis man lige fjerner indmaden) var den hurtigste løsning til et par spjældhuse ... men hvis du allerede har adapterpladen til spjældene så er det uinteressant
-
LionTamer
- Senior Medlem
- Indlæg: 387
- Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
- Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
45 mm. lyder lidt stort, men det kommer an på hvordan bilen skal bruges.
Hvis jeg ikke husker helt fejl så siger den gamle karburator bog, en 38 mm venturi, så en 40 mm er nok mere passende, til altmuligt brug.
Faren ved et for stort spjæld, er at du skal bruge mange punkter ved lave omdrejninger, og små gasspjælds åbninger.
Og i mange tilfælde for at få en 2-3 hk mere i topeffekt.
MVh
Morten
Hvis jeg ikke husker helt fejl så siger den gamle karburator bog, en 38 mm venturi, så en 40 mm er nok mere passende, til altmuligt brug.
Faren ved et for stort spjæld, er at du skal bruge mange punkter ved lave omdrejninger, og små gasspjælds åbninger.
Og i mange tilfælde for at få en 2-3 hk mere i topeffekt.
MVh
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg burde skrive kolonner og rækker i Ve tabellen.
Ved alt for store spjæld, så vil en lille åbning give en stor ændring i den luft masse der kan suges ind, men motoren kan ikke suge massen ind.
Så du kan få en masse backflow, og andet, der gør at motorens flow ikke er linært ift. gasspjælds åbning, og derfor bliver man nød til at have en meget høj opløsning ved lave omdrejninger, og last.
Hvilket gør at du får færre justerings muligheder der hvor motoren bliver sjov.
Og nej jeg skerv højere topeffekt med store spjæld,
Og mente mere effekt i hele omdrejnings området med mindre spjæld, men en lavere topeffekt.
Store spjæld er ikke altid det optimale valg.
MVH
Morten
Ved alt for store spjæld, så vil en lille åbning give en stor ændring i den luft masse der kan suges ind, men motoren kan ikke suge massen ind.
Så du kan få en masse backflow, og andet, der gør at motorens flow ikke er linært ift. gasspjælds åbning, og derfor bliver man nød til at have en meget høj opløsning ved lave omdrejninger, og last.
Hvilket gør at du får færre justerings muligheder der hvor motoren bliver sjov.
Og nej jeg skerv højere topeffekt med store spjæld,
Og mente mere effekt i hele omdrejnings området med mindre spjæld, men en lavere topeffekt.
Store spjæld er ikke altid det optimale valg.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Jeg har prøvet at køre 45mm spjæld på en 4AGE med 304 graders knaster, dog var toppen ikke portet. Men momentet var alt for svagt fra 0-5000omdr. Topeffekten hed 161HK ved 8500omdr, og begrænseren stod ved 8800omdr. Momentet hed 144NM, men først ved 7000omdr eller sånoget.
Det var sjovt, men den var ikke specielt hurtig i forhold til hvad man havde håbet på. Mere træk fra bunden ku nok godt ha været opnået med 42mm spjæld istedet for.
Til sammenligning skal jeg køre 45mm spjæld på min tunede 2.0 motor, og det er mere end rigeligt til at opnå 280-290HK / 240-250NM, og stadig ha en maskine der ikke er helt komplet umulig nede i den lave ende af kurven (0-4500omdr.)
Det var sjovt, men den var ikke specielt hurtig i forhold til hvad man havde håbet på. Mere træk fra bunden ku nok godt ha været opnået med 42mm spjæld istedet for.
Til sammenligning skal jeg køre 45mm spjæld på min tunede 2.0 motor, og det er mere end rigeligt til at opnå 280-290HK / 240-250NM, og stadig ha en maskine der ikke er helt komplet umulig nede i den lave ende af kurven (0-4500omdr.)