højest tryk/mest vakuum i manifold

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Martin Mikkelsen
Medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 15 feb 2007, 22:30

højest tryk/mest vakuum i manifold

#1 Indlæg af Martin Mikkelsen »

hej,

håber at i forstår mit spørgsmål.

i et indsugningsmanifold, hvor vil man kunne måle det største ladetryk

lige ved gasspjældet eller ved den cylinder der ligger længest væk ??


og ja, hvad med vakuum'et ved lukket spjæld ??


på forhånd tak


Martin
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Jeg vil tro så tæt på indsugningsventilen som muligt.
Men det bliver et signal med meget støj, så derfor måler man i pleanum hvis man har et.

Hvorfor dette spørgsmål?

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#3 Indlæg af JPP »

vakuum ca. -0,5 ved tomgang/delast og ca. -0,8 peak når du kører fuld rpm og lukker gaspjældet
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: højest tryk/mest vakuum i manifold

#4 Indlæg af HenrikGM »

Martin Mikkelsen skrev:hej,

håber at i forstår mit spørgsmål.

i et indsugningsmanifold, hvor vil man kunne måle det største ladetryk

lige ved gasspjældet eller ved den cylinder der ligger længest væk ??


og ja, hvad med vakuum'et ved lukket spjæld ??


på forhånd tak


Martin


Hvad er formålet?

Praktisk i motorstyringsøjemed, eller fysisk hvor det største tryk kan findes?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Daugbjerg
Junior Medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 22 dec 2007, 19:43
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

#5 Indlæg af Daugbjerg »

Hej

Jo længere væk fra turbo jo lavere tryk.
Det er tommelfinger reglen.
Nogle indsugningsmanifolder er designet så godt at der ikke er den store forskel.
MVH Daugbjerg
www.scanturbo.dk
Martin Mikkelsen
Medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 15 feb 2007, 22:30

#6 Indlæg af Martin Mikkelsen »

ok, min tanke er:


motoren er en 1.8T AGU motor (VAG)

som den er lavet nu sidder tryk/vacuum udtaget til benzinregulatoren længst væk fra gaspjældet.

hvis man nu rykkede udtaget frem til gaspjældet, så ville man i teorien MÅSKE få et højere tryk på regulatoren.

dette ville jo så bevirke at differenstrykket ændres over dyserne, og der vil komme mere benzin ind i motoren.

og da det meste tryk vil forekomme når ECU'en kører "open loop" så vil motoren "måske" ikke ændre sin fueling.

derfor vil man så få lidt ekstrabenzin oppe i toppen.

så hvad siger i :tooth:

mvh

Martin
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Glem det :!:
da det jo ikke er i størrelsesordnen + 0,5 bar.
Find en progressiv regulator i stedet, hvis du ønsker et højere tryk, baseret på trykket i indsugningen.
Og sæt den i serie med de originale regulator.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#8 Indlæg af klyfax »

Hvis motoren er helt standard, så skal du faktisk få mindre benzin ind i motoren for at den yder mere... OEM styring giver altid for meget benzin, for at sikre den ik brænder sammen...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

lige nøjagtig sådan en motor kører forholdvis MAGER. ingen andre kendte motorer, laver samme ydelse med samme dysestørrelse. MVH søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

lqs skrev:lige nøjagtig sådan en motor kører forholdvis MAGER. ingen andre kendte motorer, laver samme ydelse med samme dysestørrelse. MVH søren

Er det ikke netop fra samme motor de fleste bredbånds lambdamålere stjæler deres lambdasonder fra.

Eller er jeg helt forkert på den?

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar