Rustfri turbomanifold

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Kristian T
Senior Medlem
Indlæg: 259
Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
Geografisk sted: Vejle

Rustfri turbomanifold

#1 Indlæg af Kristian T »

Hvor tykke bør flangerne være? Både på motor, turbo og wastegate?
Jeg er blevet fortalt L316 skulle være den bedste type rustfri, men jer er lidt fristet af disse bøjninger på ebay: http://cgi.ebay.de/10-Edelstahl-Schweis ... dZViewItem
Ville de være helt åndsvage og bruge?

/Kristian T
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#2 Indlæg af Wankel »

RADIUS = 48mm

Måske lidt rigelig stort.

Sorry, Jeg aner ikke alverden om rustfrit stål, så kan ikk rigtig svare på spørgsmålet om kvaliteten.
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#3 Indlæg af Yugo Turbo »

rustfast i 316 har tendens til at flække under den type stress du påtænker at udsætte det for.

flancen bør være 10-12 mm ikke mindre i alt fald.

for at nogen nogensinde skal kunne hjælpe dig her skal du oplyse hvilken motor volumen der er tale om, samt ønsket effekt mål inden for et bøsseskud!
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#4 Indlæg af John Sahl »

Yugo Turbo skrev:flancen bør være 10-12 mm ikke mindre i alt fald.


Jeg vil sige minimum 12mm ud fra de ting jeg har set rundt omkring..

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Kristian T
Senior Medlem
Indlæg: 259
Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
Geografisk sted: Vejle

#5 Indlæg af Kristian T »

Motoren er en 2.0 16V forhåbentlig laver den 300hk og måske 400hk med tiden...
De svejse bøjninger jeg har kigget på er i matriale 1.4301 ( V2A ) men det siger ikke lige mig noget....

/Kristian T
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#6 Indlæg af mh »

1.4301 = Aisi 304

V2A er vidst noget med overfladen at gøre.. (rughed)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Kristian T
Senior Medlem
Indlæg: 259
Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
Geografisk sted: Vejle

#7 Indlæg af Kristian T »

Okay og hvordan er Aisi 304 så til mit projekt :-)

/Kristian T
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

I prioriteret rækkefølge:

Sort rør u. certifikat(tit kinakvalitet)
Sort rør m. certifikat.
Rustfri 304/316. Meget tæt på lige godt/dårligt
Rustfrit 321.
Inconel.

Inconel manifold er specialistarbejde. Rasende dyrt.
321 er så dyrt at du skal regne med en manifoldpris omkring de 15-20k.
316 er lidt dyrt, og har en smule ry for revne dannelse. Nok mest pga fejlagtig svejsemetode.
304 er billigste rustfri, mest tilgængelig, og lettest svejst.
Sortrør er til racerbiler med begrænset levetid. De kører langt over skalningstemperaturen, så det drysser ned i turboladeren med skaller, og enten dør turboen , eller manifolden forsvinder(eller begge dele).

Bottomline:
304 er rollsroycen, og sort er bonderøvsmetoden.

Der er reelt ikke så mange alternativer til 304....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Kristian T
Senior Medlem
Indlæg: 259
Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
Geografisk sted: Vejle

#9 Indlæg af Kristian T »

Okay og så en 12mm flanger så skulle det spille, arbejder videre med det så...
Tak for hjælpen...

/Kristian T
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#10 Indlæg af Yugo Turbo »

2,0 motor med "kun" 300 hk så er der ingen grunde til at bruge mere end 42 mm rør.
Brap brap brap...
Billede
Besvar