Valg af turbo og holdbarhed

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Thyregod
Nyt Medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 01 nov 2007, 21:30

Valg af turbo og holdbarhed

#1 Indlæg af Thyregod »

Hej med jer.

Jeg skulle ha været igang med et turbo projekt på min
Bmw e30 325i. Men da turbo samt manifold blev stjålet,
er jeg ikke begyndt endnu. Men jeg har stadig resten af
delene, så vil ud og købe en ny turbo.

Den gamle var en Garrett T3/t3. Men skal jeg vælge den
samme eller en anden? Der måtte måske også godt være
noget fremtid i turboen, da jeg kun skal køre med 0,4-5bar,
til at starte med.
Og den skal være med t3 flange samt wastegate og actuator
Jeg vil også gerne undgå vandkøling som den gamle garrett havde


Sammentidig vil jeg spørge hvad i mener om at sætte turbo
på sådan en helt standart og sund motor?
Da jeg bruger bilen til hverdag, skulle jeg ikke gerne
skrue alt for tit i den
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#2 Indlæg af tyson2 »

Hvis din motor er den model der har katalysator kører den rimelig lavkomprimeret. De kan godt holde til en del tryk. Men hvis du skal over 0,6-0,8 bar bør du skifte topboltene til nogen 12/9 eller lignende.
Ham der kalder sig Møns på bmwe30.dk laver dem til billige penge til den motor.
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#3 Indlæg af møffe »

tyson2 skrev:Hvis din motor er den model der har katalysator kører den rimelig lavkomprimeret. De kan godt holde til en del tryk. Men hvis du skal over 0,6-0,8 bar bør du skifte topboltene til nogen 12/9 eller lignende.
Ham der kalder sig Møns på bmwe30.dk laver dem til billige penge til den motor.
ja er der ikke noget med at kat modellerne har 8,6:1 i komp og den uden har 9,6:1 ? det er taget ud fra min gamle hukommelse fra dengang det var sjovt at rode i BMW :damn:
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#4 Indlæg af Havneren »

Køb turbo, der svare til den effekt du ønsker + Lidt ekstra.

Det er ALTID en god ide at overveje en ståltoppakning til et turbo projekt. Især hvis man ikke har planer om at få planet topstykke og blok.

Har du overvejet hvordan du vil sikre korrekt benzin mængde og tændingstidspunkt? Nok det vigtigste punkt!
Thyregod
Nyt Medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 01 nov 2007, 21:30

#5 Indlæg af Thyregod »

Min motor er den uden kat.
Altså med høj komp.

Og ja jeg har større benzin pumpe og regultor samt motorstyring.
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#6 Indlæg af tyson2 »

Så er det nok en god ide og få sænket kompressionen inden du gør noget andet. Evt. med en mellemlægsplade.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

mange gange vil det reelt skade mere end det gavner! MVH søren
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#8 Indlæg af Havneren »

lqs skrev:mange gange vil det reelt skade mere end det gavner! MVH søren


Ja. Især, hvis man ikke har planer om det vilde ladetryk/ydelse.

Med højere kompression vil man have en mere kørebar og økonomisk motor.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#9 Indlæg af Transitfar »

Havneren skrev:Ja. Især, hvis man ikke har planer om det vilde ladetryk/ydelse.

Med højere kompression vil man have en mere kørebar og økonomisk motor.

Hej Havner - long time no see...

Ja, det smarteste er at have en færdig køreplan for sit projekt og sit mål.
Men som almindelig kendt, så vil mere jo have mere :P

Thyregod skrev:Den gamle var en Garrett T3/t3. Men skal jeg vælge den samme eller en anden? Der måtte måske også godt være
noget fremtid i turboen, da jeg kun skal køre med 0,4-5bar,
til at starte med.
Og den skal være med t3 flange samt wastegate og actuator
Jeg vil også gerne undgå vandkøling som den gamle garrett havde


Hvad med et par anbefalinger til manden? :wink:
Evt læseværdige links?

/Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

råd? behold motoren som den er.
genbrug udstødningsmanifold fra sugemotor(ved hjælp af adapter til turbo) stor turbineside på turbo.
behold hele tændingskurve og indsprøjtningsmængde indtil der er over 100kpa.
ved max ladetryk afr på ikke mindre end 11-1.
samt kun to grader ned i tænding, fra hvor det er muligt at provokere motor til at tændingsbanke.
resultatet vil være en meget kørbar motor med masser af levetid.
MVH søren
Besvar