Knastaksler og teori...
Redaktør: Moderatorer
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
Knastaksler og teori...
Jeg skal have nogle andre knaster OG tænker at bruge tun aksler fra en N/A motor af samme type som min...
De har løft på 11,5 og er 307 grader, ved ikke helt hvor meget overlap endnu.
Overlap i en trykladet motor er det godt eller skidt og mere interessant, HVORFOR?
Motoren er en 8V 2,0 motor med seperat ind og udstødningsknast og derfor kan et evt for stort overlap justeres lidt med justerbare knast hjul...
Hvorfor er der nogen der siger at sugeknaster ikke skulle være gode på trykmotorer? jeg kan inderligt ikke forstå hvad problemet skulle være...
på forhånd tak
venlig hilsen Lasse
De har løft på 11,5 og er 307 grader, ved ikke helt hvor meget overlap endnu.
Overlap i en trykladet motor er det godt eller skidt og mere interessant, HVORFOR?
Motoren er en 8V 2,0 motor med seperat ind og udstødningsknast og derfor kan et evt for stort overlap justeres lidt med justerbare knast hjul...
Hvorfor er der nogen der siger at sugeknaster ikke skulle være gode på trykmotorer? jeg kan inderligt ikke forstå hvad problemet skulle være...
på forhånd tak
venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...


-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Tænk modtryk i udstødnings manifolden.
Så valget af knastaksler hænger meget sammen med valget af turbo.
Det nytter ikke riktig noget hvis ladetrykket på en bar, modarbejdes af et udstødnings tryk på 2,5 bar.
Og så lige den anden ting det dynamiske kompressions tryk.
En vild knast sænker dette tryk indtil den kommer op i sit arbejds område.
Det plejer man at modvirke med at hæve kompressions forholdet.
For at få lidt trækkraft ved de lave omdrejninger.
Men du er nok ligeglad med trækkraften i det lave område.
Og også ligeglad med at lave tryk i det lave område.
Så derfor er dit knast og turbovalg mere frit.
MVH
Morten
Så valget af knastaksler hænger meget sammen med valget af turbo.
Det nytter ikke riktig noget hvis ladetrykket på en bar, modarbejdes af et udstødnings tryk på 2,5 bar.
Og så lige den anden ting det dynamiske kompressions tryk.
En vild knast sænker dette tryk indtil den kommer op i sit arbejds område.
Det plejer man at modvirke med at hæve kompressions forholdet.
For at få lidt trækkraft ved de lave omdrejninger.
Men du er nok ligeglad med trækkraften i det lave område.
Og også ligeglad med at lave tryk i det lave område.
Så derfor er dit knast og turbovalg mere frit.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Kaas
- Medlem
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 01 maj 2007, 22:02
- Kontakt:
Jeg kender en gut i Sverige, som har en gammel saab 96'er hvor i han har lagt en 2.0 turbo 16V motor i også med skapere knaster! Der har han ændret indsugnings knasten (hjulet) sådan at den åbner 10 grader før en normalt, det har hjulet ham en del! Jeg ved ikke om det kan bruges på din uno, men det var bare en idé!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Knastaksler og teori...
Yugo Turbo skrev:Jeg skal have nogle andre knaster OG tænker at bruge tun aksler fra en N/A motor af samme type som min...
De har løft på 11,5 og er 307 grader, ved ikke helt hvor meget overlap endnu.
Overlap i en trykladet motor er det godt eller skidt og mere interessant, HVORFOR?
Motoren er en 8V 2,0 motor med seperat ind og udstødningsknast og derfor kan et evt for stort overlap justeres lidt med justerbare knast hjul...
Hvorfor er der nogen der siger at sugeknaster ikke skulle være gode på trykmotorer? jeg kan inderligt ikke forstå hvad problemet skulle være...
på forhånd tak
venlig hilsen Lasse
En "alm" trykmotor kan ikke køre med overlap pga trykforskellen.
Nøglen til en motorstærk dragracebil er meget flow på udstødning, lille trykforhold, gerne 1:1. Så kan du nemligt bruge sugemotorknaster, principielt med så vildt overlap du kan tænke dig.
Sørens 2JZ motor fik jo +150hk ved lavere ladetryk ved at skifte turbo. Før var modtrykket +6bar. Efter skift næsten 1:1. Klart et bedre grundlag for en sund motor, og kunne nok godt trække en vildere knastaksel, hvis topstykket kunne være med til mere end de små 1100hk den std motor kunne rive af.
Ulempen er at motoren får et kæmpe powersurge når alting kommer "on"...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Re: Knastaksler og teori...
HenrikGM skrev:Ulempen er at motoren får et kæmpe powersurge når alting kommer "on"...
Hvad er dette powersurge?
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Knastaksler og teori...
klyfax skrev:HenrikGM skrev:Ulempen er at motoren får et kæmpe powersurge når alting kommer "on"...
Hvad er dette powersurge?
feks +500hk inden for 1000rpm, oveni de 400 der allerede var der i forvejen.
Man skal ikke fundere meget over det før man bliver klar over at motoren bliver noget sværere at køre.
Tilsætter man så gas for at kunne regulere momentkurven lidt bedre, så kan det blive ok godt igen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Re: Knastaksler og teori...
HenrikGM skrev:feks +500hk inden for 1000rpm, oveni de 400 der allerede var der i forvejen.![]()
Man skal ikke fundere meget over det før man bliver klar over at motoren bliver noget sværere at køre.
Tilsætter man så gas for at kunne regulere momentkurven lidt bedre, så kan det blive ok godt igen.
Det jeg vil kalde et hestespark bag i røven? Altså lige som når den for tryk, dette sker bare med tryk, men fordi knasten er kommet så højt op i rpm at den virker???
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
- Ferrari Killer
- Senior Medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Re: Knastaksler og teori...
HenrikGM skrev:Sørens 2JZ motor fik jo +150hk ved lavere ladetryk ved at skifte turbo. Før var modtrykket +6bar. Efter skift næsten 1:1. Klart et bedre grundlag for en sund motor, og kunne nok godt trække en vildere knastaksel, hvis topstykket kunne være med til mere end de små 1100hk den std motor kunne rive af.
Var det så til en større eller mindre lader der blev skiftet til?
V.H.
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Turboen gik fra noget stort Holset HX55 fra en scania, til noget endnu større, og meget mere hybrid.
Snip:
Trykforholdet henover motoren(ladetryk/modtryk) gik fra 750hk v 2,2/+6(sensor gik ud af skalaen), til 900 v. 2,0/2,0, uden andre ændringer end ombyt af turbo. Ladetryk vel ca. 1000rpm senere eller so...
Ydede til sidst 1081bhp/1123Nm@6000rpm på LQS 2JZ maskine.
HX55 turbine, vistnok i et #27hus, påmonteret et omdrejet HX60 kompressorhjul(ny lille d, ny højde, ny "bagplade", ny "kurve"), hul i kompressorhjul reduceret fra 11,2 til 8,0, grundet ny højde => håndlavet møtrik og kompressornæse, center modificeret, aksialleje modificeret. Kompressorhus er noget CAT, sikkert fra et stationært GenSet, eller lign. voldstor diesel. Indvendig kurve omdrejet til ny kompressorhjul, tolerance 0,15 aksialt, og Vbåndsflangen mod center svejst om og omdrejet til ny center. Iøvrigt alt sammen lavet i en manuel drejebænk.
Forbehold for fejl i hukommelse.....
Billede af den i denne tråd:http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=18775&start=0
Snip:
Trykforholdet henover motoren(ladetryk/modtryk) gik fra 750hk v 2,2/+6(sensor gik ud af skalaen), til 900 v. 2,0/2,0, uden andre ændringer end ombyt af turbo. Ladetryk vel ca. 1000rpm senere eller so...
Ydede til sidst 1081bhp/1123Nm@6000rpm på LQS 2JZ maskine.
HX55 turbine, vistnok i et #27hus, påmonteret et omdrejet HX60 kompressorhjul(ny lille d, ny højde, ny "bagplade", ny "kurve"), hul i kompressorhjul reduceret fra 11,2 til 8,0, grundet ny højde => håndlavet møtrik og kompressornæse, center modificeret, aksialleje modificeret. Kompressorhus er noget CAT, sikkert fra et stationært GenSet, eller lign. voldstor diesel. Indvendig kurve omdrejet til ny kompressorhjul, tolerance 0,15 aksialt, og Vbåndsflangen mod center svejst om og omdrejet til ny center. Iøvrigt alt sammen lavet i en manuel drejebænk.
Forbehold for fejl i hukommelse.....
Billede af den i denne tråd:http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=18775&start=0
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!