specielle trækakseler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
zoolander
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 06 jul 2006, 18:34
Geografisk sted: midt jylland

specielle trækakseler

#1 Indlæg af zoolander »

jeg kommer til at mangle nogl trækakseler til mit projekt, kender i nogle steder i dk hvor de kan lave nogle, og en ca pris
Toyota og honda er det skrot som bliver til overs efter daihatsu produktion,
det er da vist omvendt ved nærmere inspektion
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: specielle trækakseler

#2 Indlæg af HenrikGM »

zoolander skrev:jeg kommer til at mangle nogl trækakseler til mit projekt, kender i nogle steder i dk hvor de kan lave nogle, og en ca pris


Hvis det er trækaksler "fra bunden", så bliver det meget dyrt. Har hørt op til 25k for et par til en forhjulstrækker.

Mark Williams (USA) reklamerer med at han kan lave hvad som helst. $$

Hvis du kan "nøjes" med at klone to aksler, så kan man ofte slippe afsted med at svejse dem. Svejsekarrussel er næsten et must.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Bare sjældent det holder med svejste, der er dog et par enkelte autocrosser der har været heldig, men og rigtig mange der ikke var.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Darth Sidious
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 18 sep 2007, 00:07
Geografisk sted: det mørke jylland

#4 Indlæg af Darth Sidious »

prøv måske http://www.pure-pf.com/
de er meget hjælpsomme og prisen er ikke så tosset..
jo mere man ved, jo mere finder man ud af man ikke ved!!!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

Finn T Pedersen skrev:Bare sjældent det holder med svejste, der er dog et par enkelte autocrosser der har været heldig, men og rigtig mange der ikke var.


Skærpwe man og svejser det ordentligt op, drejer ned, presser et rør uden på og igen svejser dette - Så bør det kunne holde.

Er det hule aksler burde det ikke være nødvendigt med et rør uden på.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#6 Indlæg af K-FINN »

Havneren skrev:
Finn T Pedersen skrev:Bare sjældent det holder med svejste, der er dog et par enkelte autocrosser der har været heldig, men og rigtig mange der ikke var.


Skærpwe man og svejser det ordentligt op, drejer ned, presser et rør uden på og igen svejser dette - Så bør det kunne holde.

Er det hule aksler burde det ikke være nødvendigt med et rør uden på.


Kan godt ske det er ekstra hårdt med dem, når de nu ryger med fuldhjulspin fra grus over på alfalt.
De var skam lavet på denne måde du beskriver havner.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Den med røret uden på....

En trækaksel er afhængig af at kunne flexe. Der hvor i sætter røret på bliver akslen pludseligt meget stivere. Stresskoncentrationen i materiale stiger drastisk der hvor røret stopper, og lige præcist der er der placeret en svejsning.

Af den grund vil jeg påstå af akslen er stærkere uden røret og kun med een svejsning.... :coffee:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

den måde du forestiller dig der HENRIK... er den forkerte måde at bruge røret på! bor huller i røret, svejs i akslen gennem disse huler/amerikaner magler. SVEJS IKKE FOR ENDEN AF RØRET: MVH søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:den måde du forestiller dig der HENRIK... er den forkerte måde at bruge røret på! bor huller i røret, svejs i akslen gennem disse huler/amerikaner magler. SVEJS IKKE FOR ENDEN AF RØRET: MVH søren


Nu er det jo sådan det bliver lavet i praksis. Og ja, vi er enige i at det er forkert.

Svejsning inde i bunden af hullerne er bedre, men kun marginalt. De fleste kan ikke svejse sådan et hul op uden vildt meget strøm. Nogen der sagde varmerevner?

nummer1 er at svejse det uden bondemandstricks. Det har en fair chance for at holde. Punktsvejsninger etc. er stresspunkter, og er godset presset i forvejen ka det være der læsset tipper/akslen knækker.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
zoolander
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 06 jul 2006, 18:34
Geografisk sted: midt jylland

#10 Indlæg af zoolander »

Jeg tør ikke binde mig an med de der forskellige trix, som finn siger hvis man nu launcher på tørt asfalt skal de være rigtige stærke

Har prøvet at skrive til purepf, de kan godt lave det, men det koster ca 5000 for 2 stk, så ingen problem der..

Ville selvfølgelig være nemmere hvis nogen i dk kunne lave dem!
Toyota og honda er det skrot som bliver til overs efter daihatsu produktion,
det er da vist omvendt ved nærmere inspektion
Besvar