Audi spørgsmål 5 cyl. 10ventilet

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

Audi spørgsmål 5 cyl. 10ventilet

#1 Indlæg af tyson2 »

Jeg har kig på en Audi 200 quattro turbo fra 85. Så har et par spørgsmål.
Hvor meget tryk kører sådan en fætter med standard?
Hvad kan den holde til af tryk :D , og hvad kan den levere med standard turbo/manifold?
Mener den har 182 heste standard.
Senest rettet af tyson2 24 dec 2007, 14:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

spørg audiclaus herinde fra han er manden du søger..
Fri bane fuld hane! :-)
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#3 Indlæg af tyson2 »

grydesvamp skrev:spørg audiclaus herinde fra han er manden du søger..


Venter lige og ser om han selv melder sig ind i kampen :D
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#4 Indlæg af audi_claus »

Jeg ved ikke helt præcist med den motor. Mit eget udgangspunkt var en WR på 200 Hk og 1.95 Bar abs.
Jeg mener, at den største forskel fra de 182Hk og til de 200, er at WR har IC. Det har de andre ikke.
Ladetrykket styres helt mekanisk via fjedertryk i WG - og formentlig tages trykket fra et udtag på udstødningsmanifolden og ikke som normalt fra turboens trykside.
Hvis du sætter kraftigere fjeder i wastegaten bliver du formentlig også nødt til at snyde boost signalet til ECU fordi den ellers napper hver anden tændingsimpuls, når den får overboost. Det giver flotte flammer ud af udstødningen. Jeg indbyggede et lille print - tysk dessign - i min ECU men det var en beskeden forbedring. (nogle gange er de tyskere for overforsigtige). Når motor og WG blev varm, rykkede grænsen for boost sig. Det mærkede jeg, når jeg kørte Bracket. Tiderne blev bedre og bedre; men den gav udsættere de sidste 100 meter.
Jeg tror, at plejlene uden videre kan klare 250 Hk.; formentlig meget mere, da de er lidt kortere end dem i den 20V 3B motor, der kan tage 450 - hvis tændingen står ordentligt.
Men du skal have en IC på. (har en org liggende)
Efter følgende opgraderede jeg benzinindsprøjtningen til 034EFI med moderne fuelrail; men ærlig talt - den forbedring dette skulle give i flg. US kilder udeblev. Formentlig fordi motorerne til US markedet i forvejen var droslet kraftigt ned. En Ur-quattro som min yder kun 165 Hk der ovre, så 200 var jo en mærkbar forbedring - for dem.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#5 Indlæg af tyson2 »

audi_claus skrev:Jeg ved ikke helt præcist med den motor. Mit eget udgangspunkt var en WR på 200 Hk og 1.95 Bar abs.
Jeg mener, at den største forskel fra de 182Hk og til de 200, er at WR har IC. Det har de andre ikke.
Ladetrykket styres helt mekanisk via fjedertryk i WG - og formentlig tages trykket fra et udtag på udstødningsmanifolden og ikke som normalt fra turboens trykside.
Hvis du sætter kraftigere fjeder i wastegaten bliver du formentlig også nødt til at snyde boost signalet til ECU fordi den ellers napper hver anden tændingsimpuls, når den får overboost. Det giver flotte flammer ud af udstødningen. Jeg indbyggede et lille print - tysk dessign - i min ECU men det var en beskeden forbedring. (nogle gange er de tyskere for overforsigtige). Når motor og WG blev varm, rykkede grænsen for boost sig. Det mærkede jeg, når jeg kørte Bracket. Tiderne blev bedre og bedre; men den gav udsættere de sidste 100 meter.
Jeg tror, at plejlene uden videre kan klare 250 Hk.; formentlig meget mere, da de er lidt kortere end dem i den 20V 3B motor, der kan tage 450 - hvis tændingen står ordentligt.
Men du skal have en IC på. (har en org liggende)
Efter følgende opgraderede jeg benzinindsprøjtningen til 034EFI med moderne fuelrail; men ærlig talt - den forbedring dette skulle give i flg. US kilder udeblev. Formentlig fordi motorerne til US markedet i forvejen var droslet kraftigt ned. En Ur-quattro som min yder kun 165 Hk der ovre, så 200 var jo en mærkbar forbedring - for dem.


Hmm ok. Umiddelbart har den IC standard. Har også læst lidt om noget cut ved overboost. Men der kunne man vist få en dims der kunne snyde det.
Men du mener den kan klare 270-300heste med standard motor?

Hvilket system er indsprøjtningen på sådan en svend? Og styre boksen tændingen eller er den seperat elektronisk tænding?

Det er den her http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=352614
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#6 Indlæg af audi_claus »

tyson2 skrev:Men du mener den kan klare 270-300heste med standard motor?

Hvilket system er indsprøjtningen på sådan en svend? Og styre boksen tændingen eller er den seperat elektronisk tænding?


Motoren hedder formentlig JY (schweiz eller svensker) eller KG.
De har samme plejle som min Ur-quattro WR havde.
Min WR smeltede et stempel, fordi toppakningen var ved at gå - så den blæste et vandkammer tørt - og der var ikke gennemstrømningshuller i toppakningen alle steder (var en org Audi pakning).
Så derfor tror jeg, at du skal have toppen af og lægge en stålpakning i, hvis den skal pumpes.
Indsprøjtningen er et Bosch CIS (KE-tronic ?) der virker ved at der er overtryk til dyserne, og de åbner så, når fjederkraften overvindes..
Styreboxen tager sig kun af tænding.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#7 Indlæg af tyson2 »

Okay ke tronic. Det er noget mekanisk indsprøjtning. Hvordan man lige får sådan en til gi noget mere sovs ved jeg intet om. Større dyse/r måske? Eller højere tryk?
Er tændingen styret 100% af boksen eller kan man pille selv?
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#8 Indlæg af audi_claus »

Krumtap og plejle er de samme som WR. Altså kan de dele holde til 300 - 400 Hk uden problemer.
Men kompressionsforholdet har jeg set opgivet til 8.8 mod de 7.0 der var på min. Tændingen kan man formentlig ændre ved at dreje strømfordeleren. Men den benytter også et par pinde på svinghjulet. Der sidder et Hall element i den der afgør om motoren er i kompressionsslaget eller ej første gang den startes op.
Der er ikke bankesensorer - de er på MC1 og MC2 motorerne fra 88 ?
Omdrejningsbegrænseren er formentlig via styreboxen - men som nævnt kender jeg ikke den motor i detaljer, og er pt i Spanien. Mine bøger (Haynes og So Wird its Gemacht) er i DK.
Konklusion: grundlæggende er motoren bom-stærk, men du skal montere et moderne indsprøjtnings- og tændings anlæg på den hvis den skal bruges til race.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#9 Indlæg af tyson2 »

Ok. Jeg siger tak for svar :D
Besvar