Måske et dumt BOV spørgsmål

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

Måske et dumt BOV spørgsmål

#1 Indlæg af tyson2 »

Men spørgsmålet lyder. De blow off der er et-stemplet er åbne når der er vacuum i indsugningsmanifolden, right? Suger de så ikke skidt og møg med ind i tomgang.
Det ser da ikke ud til der er et luft filter på dem.
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

Re: Måske et dumt BOV spørgsmål

#2 Indlæg af JPP »

tyson2 skrev:Men spørgsmålet lyder. De blow off der er et-stemplet er åbne når der er vacuum i indsugningsmanifolden, right? Suger de så ikke skidt og møg med ind i tomgang.
Det ser da ikke ud til der er et luft filter på dem.


Slet ikke dumt spørgmål og du har da ret. Er en bov åben ved tomgang/dellast (vakuum), ja så suges der luft uden om filteret.

Det er dog ikke alle enkeltstemplet ventiler som er åbne under vakuum. Det afhænger af opbygning. Har du stempel med kort vandring og stor arealflade er der større tendens til at stemplet suges op under tomgang/dellast. Er stemplet mindre i topareal og med lang stempelvandring, ja så behøver den langt fra at være åben. Er den så oven i købet justerbar, ja så har du i min verden det bedste valg og løsning.

Den eneste grund til at bov er dobbeltstemplet er for nemt at komme uden om ovennævnte. Og oftest er øverste stemplet af plastik og går derfor i hurtigere i stykker.
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

Re: Måske et dumt BOV spørgsmål

#3 Indlæg af tyson2 »

ok, tak for svar. Må prøve og finde en justerbar så.
Lige et andet spørgsmål. Jeg har monteret en plastik bov. Sådan en bosch fætter.. Det gjorde jeg fordi den lød helt vildt når jeg slap speederen. Modtryk vil jeg tro. Kan kun forklare det som at den lød som den kvalte en kalkun :D
Efter jeg har monteret den bov lyder det ikke så vildt mere men den gør det stadig. Og det synes jeg er lidt underligt når jeg kun kører med 0,4 i ladetryk. Ca. 200 heste. Burde såen en bosch ikke kunne lukke det luft overskud ud?
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

Re: Måske et dumt BOV spørgsmål

#4 Indlæg af JPP »

tyson2 skrev:ok, tak for svar. Må prøve og finde en justerbar så.
Lige et andet spørgsmål. Jeg har monteret en plastik bov. Sådan en bosch fætter.. Det gjorde jeg fordi den lød helt vildt når jeg slap speederen. Modtryk vil jeg tro. Kan kun forklare det som at den lød som den kvalte en kalkun :D
Efter jeg har monteret den bov lyder det ikke så vildt mere men den gør det stadig. Og det synes jeg er lidt underligt når jeg kun kører med 0,4 i ladetryk. Ca. 200 heste. Burde såen en bosch ikke kunne lukke det luft overskud ud?


Yep, kalkunlyden er når turboen går i Surge-mode. Dvs. den kan ikke komme af med luften og bremses. Du montere så en ventil og du har lidt af lyden stadig. Jeg vil tro det hænger sammen med hvor hårdt din ventil er strammet op. En plastik bosh er der ikke meget justerbar over og det kan jo være den er lagt ud til 0.6 eller 0.8 og lufter derfor kun kort ud ved dit nuværene 0.4 ladetryk. Deraf stadig lidt kalkunhyl :wink:

Det er jo fordelen ved en rigtig justerbar. Her kan du få den kontante korte udluftning eller vælge den lange af flere omgange.

Der er dem her, dog ikk kinesserpriser. http://www.powerpage.dk/produkter_blowo ... BRA25.aspx
De er enkeltstemplet og justerbar efter bogen. Desuden både til recirkulering og åben...valgfrit da begge flanger følger.
Ellers findes der mange andre derude...
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

Re: Måske et dumt BOV spørgsmål

#5 Indlæg af klyfax »

JakobM skrev:Slet ikke dumt spørgmål og du har da ret. Er en bov åben ved tomgang/dellast (vakuum), ja så suges der luft uden om filteret.


Sku ikke altid, min turbo starlet blæser svart ud af BOVen. Så det kommer an på om turboen er så stor at den ik laver luft nok i tomgang... For så suger den uden om filtret.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

Re: Måske et dumt BOV spørgsmål

#6 Indlæg af JPP »

klyfax skrev:
JakobM skrev:Slet ikke dumt spørgmål og du har da ret. Er en bov åben ved tomgang/dellast (vakuum), ja så suges der luft uden om filteret.


Sku ikke altid, min turbo starlet blæser svart ud af BOVen. Så det kommer an på om turboen er så stor at den ik laver luft nok i tomgang... For så suger den uden om filtret.


Så har du en fejl :wink:

En åben ventil som virker efter hensigten OG som er åben ved tomgang/dellast, altså ved vakuum, vil altid suge uden om filteret da den suger fra fri luft.
Blæser du ud gennem ventilen ved tomgang, har du ikke tomgang men er under load og stadig en fejl.
Fejlen er enten i din montering/udtag af vakuumslange eller fejl i din ventil.

Der må aldrig blæse luft ud af en ventil, med mindre den er sat op som overtryksventil til kompressor uden (eller bleeded) topmonteret vakumslange.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

Re: Måske et dumt BOV spørgsmål

#7 Indlæg af klyfax »

JakobM skrev:Så har du en fejl :wink:

En åben ventil som virker efter hensigten OG som er åben ved tomgang/dellast, altså ved vakuum, vil altid suge uden om filteret da den suger fra fri luft.
Blæser du ud gennem ventilen ved tomgang, har du ikke tomgang men er under load og stadig en fejl.
Fejlen er enten i din montering/udtag af vakuumslange eller fejl i din ventil.

Der må aldrig blæse luft ud af en ventil, med mindre den er sat op som overtryksventil til kompressor uden (eller bleeded) topmonteret vakumslange.


Den må du nok vende til dig selv igen.
En motor i tomgang bruger ik den store mængde luft. Og en turbo kan godt leverer luft nok i tomgang til motoren. Og når BOV er åben, så render resten af luften ud der...

I øvrigt er du da velkommen til at komme og smide hånden for min bov, den blæser! Og det må jo tyde på at motoren ik kan bruge den mængde luft turboen levere...
Om det så skylles at motoren står med 1200 rpm i tomgang pga. knasten, styret af en tomgangs ventil, eller hvad, det aner jeg ikke.

Kan også fortælle dig at hvis jeg propper BOVen af, så er turboen ik i lige så høje omdr. i tomgang som hvis den er åben. Kan høre dette på turbohylen når jeg slukker motoren. Hylen er langt kraftigere når der sidder en åben bov på.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#8 Indlæg af JPP »

Inden jeg æder mine ord, skal jeg lige høre hvordan du styrer dit ladetryk?
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

Re: Måske et dumt BOV spørgsmål

#9 Indlæg af tyson2 »

JakobM skrev:Yep, kalkunlyden er når turboen går i Surge-mode. Dvs. den kan ikke komme af med luften og bremses. Du montere så en ventil og du har lidt af lyden stadig. Jeg vil tro det hænger sammen med hvor hårdt din ventil er strammet op. En plastik bosh er der ikke meget justerbar over og det kan jo være den er lagt ud til 0.6 eller 0.8 og lufter derfor kun kort ud ved dit nuværene 0.4 ladetryk. Deraf stadig lidt kalkunhyl :wink:

Det er jo fordelen ved en rigtig justerbar. Her kan du få den kontante korte udluftning eller vælge den lange af flere omgange.

Der er dem her, dog ikk kinesserpriser. http://www.powerpage.dk/produkter_blowo ... BRA25.aspx
De er enkeltstemplet og justerbar efter bogen. Desuden både til recirkulering og åben...valgfrit da begge flanger følger.
Ellers findes der mange andre derude...


Det med 0.6 eller 0.8 forstår jeg ikke lige hvad du mener med. Men har da fattet at jeg må ha fat i sådan en justerbar en. Ikke kineserpriser sir du. 1000.- lyder da billigt nok. Men jeg må indrømme at jeg er ret stor fan af kineserpriser. Så må lige se om jeg kan drive en billig en op :D
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

Re: Måske et dumt BOV spørgsmål

#10 Indlæg af tyson2 »

JakobM skrev:Det er jo fordelen ved en rigtig justerbar. Her kan du få den kontante korte udluftning eller vælge den lange af flere omgange.


Hvad mener du egentlig her? Lange af flere omgange?
Besvar