Tuning af Peugeot 1,4i

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
JensM
Nyt Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 17 nov 2006, 20:15

Tuning af Peugeot 1,4i

#1 Indlæg af JensM »

Hey folksens, skal til at lave en Peugeot 1,4 8v motor med monopoint for en kammerat.

Opsætningen bliver:
Supersprint bananmanifold.
2,5" Udst.
Catcams 269graders knast.
Bearbejdet top.
Planslibning af top.

Mit spørgsmål er så: hvor meget man normalt plejer at plane af toppen for højere kompression?

Tager gerne imod ændringer eller anden form for kommentar til projektet.

Tak :)
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#2 Indlæg af JPP »

Nu kender jeg ikke så meget til TU motorerne, mere XU :wink:

Jeg ville nok gå den rigtige vej og måle mig frem til en ønsket kompression. Dvs. få fat i tallene for standard kompression, vælg ønsket kompression og udregn materiale der skal af herudfra.

Mener at huske flere af de gamle TU 1.3 rallyer ligger med mere aggressive knaster standard. Men nu fortæller graderne jo langt fra alt om knasten, og igen det er blot hvad jeg lige husker, kan være jeg tager fejl.
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#3 Indlæg af Slavteren »

jeg syntes nu 2,5" udstødning lyder lige stor nok. personligt ville jeg vælge en 2" i stedet for at være siker på at bundtrækket ikke forsvinder fuldstændigt.

og så glemmer i motorstyringen. tvivler på at en så modificeret motor går optimalt på original styring.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
JensM
Nyt Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 17 nov 2006, 20:15

#4 Indlæg af JensM »

Jeg har snakket med flere der tror den originale motorstyring godt kan følge med..

Ang. udst, så har jeg lavet 2,5" på en 1,6 Ralley hvilket gav 18HK, den blev målt inden og efter montering. Derfor jeg hælder til 2,5"
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#5 Indlæg af JerrilD »

Nu er en 1.6 og en 1.4 ikke helt det samme? ;)
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#6 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

JensM skrev:Jeg har snakket med flere der tror den originale motorstyring godt kan følge med..

Ang. udst, så har jeg lavet 2,5" på en 1,6 Ralley hvilket gav 18HK, den blev målt inden og efter montering. Derfor jeg hælder til 2,5"


18HK på en udstødning? - Så er den originale kat klappet sammen eller lign. Ellers får du ikke den effekt på en regulær sugemotor, med et rimeligt dimensioneret udstødningssystem ab fabrik.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
Peter E
Junior Medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 10 dec 2005, 12:29
Geografisk sted: Århus

#7 Indlæg af Peter E »

Fra Jens M.

Jeg syntes også det lyder vildt med de 18 hk, men det blev målt før og efter på samme rullefelt. Skal ikke kunne sige om katten var faldet sammen inden, men tvivler da den gik rigtigt godt før.
Boostjunkie!!

Nu med audi S2 avant.
Besvar