Udregning af ladetryk Roots kompressor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Jimmiboy
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09 jul 2007, 15:51
Geografisk sted: DK
Kontakt:

Udregning af ladetryk Roots kompressor

#1 Indlæg af Jimmiboy »

Hej

Går og roder lidt med montering af en Roots SC12 kompressor på min VW Golf 1.8, men jeg kan ikke rigtig finde nogen metoder til at finde ud af hvor store remhjulene skal være for at opnå et bestemt ladetryk.

Så mit spørgsmål lyder:

Hvad vil ladetrykket blive når remhjulet på krumtappen er 140mm med max. 7250rpm, og remhjulet på kompressor er 122mm og har ca 8300rpm ved motorens max. rpm ?

Så er der nogen der kan hjælpe mig med at regne dette ud, eller fortælle mig hvordan jeg selv regner det ud, har ledt på nettet mens syns ikke rigtig jeg kunne finde noget brugbart til denne udregning !
Mvh.
Jimmi
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#2 Indlæg af ae86 »

Prøv at bruge søge funktionen her på forumet ..

Men en SC12'er levere ca 1200 cc luft pr omdrejning så hvis du smider den på en 4 takt 4 cyl motor der er på 1200cc og køre den samme hastighed som krumtappen (hvor den jo drives fra) så levere den ca 2 bar abs (1 bars ladetryk) husk på at en 4 cyl 4 takt har 2 indsugningstakter pr omdrejning (og på en 1,2L vil det sige at der er et "luft behov" for 600 cc luft for at have en fyldning (VE) på 100%)
Jimmiboy
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09 jul 2007, 15:51
Geografisk sted: DK
Kontakt:

#3 Indlæg af Jimmiboy »

ae86 skrev:Prøv at bruge søge funktionen her på forumet ..

Men en SC12'er levere ca 1200 cc luft pr omdrejning så hvis du smider den på en 4 takt 4 cyl motor der er på 1200cc og køre den samme hastighed som krumtappen (hvor den jo drives fra) så levere den ca 2 bar abs (1 bars ladetryk) husk på at en 4 cyl 4 takt har 2 indsugningstakter pr omdrejning (og på en 1,2L vil det sige at der er et "luft behov" for 600 cc luft for at have en fyldning (VE) på 100%)


Havde også søgt herinde på forummet og fandt det her indlæg -> http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=17 ... light=sc12

Men syns bare ikke jeg kunne få det til at give mening, det der var skrevet i det andet indlæg. Men det hjalp med det svar du har skrevet oven over, og kan se mit regnestykke sådan set er lavet for mig i det gamle indlæg, dvs. skulle komme til at køre med ca 0,5 bar med 140mm remhjul på krumtappen.

Har så lige et ekstra spørgsmål i den anledning, burde en Golf 1,8 gti 16v ikke kunne klare 0,5 bars ladetryk på standard motor ? Dvs. uden anden toppakning fx!
Mvh.
Jimmi
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#4 Indlæg af VRT »

Jimmiboy skrev:til at køre med ca 0,5 bar med 140mm remhjul på krumtappen.

Har så lige et ekstra spørgsmål i den anledning, burde en Golf 1,8 gti 16v ikke kunne klare 0,5 bars ladetryk på standard motor ? Dvs. uden anden toppakning fx!

Er det en KR ell. en PL motor?
Jimmiboy
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09 jul 2007, 15:51
Geografisk sted: DK
Kontakt:

#5 Indlæg af Jimmiboy »

Lindahl007 skrev:Er det en KR ell. en PL motor?

Jeg har en ekstra motor liggende som jeg ville lave det på, og det er en KR. Der er vel ikke forskel på om det er en KR eller PL når der skal bygges tryk på ?

Med til historien hører at jeg vil bygge en g60 motorstyring i bilen, til at styre motoren når der kommer tryk på.
Mvh.
Jimmi
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#6 Indlæg af ae86 »

Prøv at undersøge hvad G60 drengene gør (og G40) når de smider en SC12'er på deres motor (istedet for at få renoveret deres dyre G-ladere) det er næsten lige før det er reglen at skifte til en SC12 er når G-laderen skal renoveres

De må da have en del erfaring med remhjul's størrelser og SC12'eren ..

Det kunne være der var en del på de forskellige VAG forum's der kunne give dig lidt hands-on info..

prøv eventuelt vag-cars herhjemme
Besvar