Sprøgsmål ang eftermontering af turbo?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

Sprøgsmål ang eftermontering af turbo?

#1 Indlæg af JerrilD »

Når man eftermontere en turbo på en "alm" NA motor, skal man så sænke kompresionen? Eller er det forskellig fra motor til motor?
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#2 Indlæg af Wankel »

Ikke nødvendigvis, med mindre at din motor har kæmpehøj kompressionsforhold.

Hvis du tænker dig godt om er det muligt at bygge set-up'et effektivt nok til ikke at skulle sænke komp.forhold.
Masser af kold luft
Ingen hotspots i forbrændingskammerene
Styr på tændingen
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#3 Indlæg af JerrilD »

Wankel skrev:Ikke nødvendigvis, med mindre at din motor har kæmpehøj kompressionsforhold.

Hvis du tænker dig godt om er det muligt at bygge set-up'et effektivt nok til ikke at skulle sænke komp.forhold.
Masser af kold luft
Ingen hotspots i forbrændingskammerene
Styr på tændingen



hvad er et kæmpehøj kompressionsforhold? Hotspots? hehe forklar lige en newbie det ;)
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#4 Indlæg af Ravnen »

Er det en Zetec der skal trykkes på?
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

ved noget der ligner moderat ydelse, er der ofte slet ingen grund til at gå ned i komp. har selv prøvet at turbolade på 11,5-1. kører rigtigt fint. AUDI har vundet masser af 24timerløb med noget der ligner....
MVH søren
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#6 Indlæg af JerrilD »

Ravnen skrev:Er det en Zetec der skal trykkes på?


Ja en 2.0 16v zetec.

Har også lidt spørgsmål omkring knaster nu hvor vi er i gang ;)

Jeg har købt nogle skarpere knaster fra Crane Cams http://www.dezod.com/pd_crane_cams_radical_street.cfm som jeg regner med at snart at smide i. Men vil det gå med turbo?
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#7 Indlæg af Ravnen »

JerrilD skrev:
Ravnen skrev:Er det en Zetec der skal trykkes på?


Ja en 2.0 16v zetec.

Har også lidt spørgsmål omkring knaster nu hvor vi er i gang ;)

Jeg har købt nogle skarpere knaster fra Crane Cams http://www.dezod.com/pd_crane_cams_radical_street.cfm som jeg regner med at snart at smide i. Men vil det gå med turbo?


Er det en Blacktop?

Der skulle ikke være noget problem i at lade med 1 bar på den gamle Zetec, og en smule mere på Blacktop motoren, evt kunne du skifte toppakningen ud med en tykkere, de findes originalt hos Ford...

Mht. knasterene så afhænger det af hvor skrappe de er, og hvor syg i roen du er....
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#8 Indlæg af JerrilD »

Ravnen skrev:
JerrilD skrev:
Ravnen skrev:Er det en Zetec der skal trykkes på?


Ja en 2.0 16v zetec.

Har også lidt spørgsmål omkring knaster nu hvor vi er i gang ;)

Jeg har købt nogle skarpere knaster fra Crane Cams http://www.dezod.com/pd_crane_cams_radical_street.cfm som jeg regner med at snart at smide i. Men vil det gå med turbo?


Er det en Blacktop?

Der skulle ikke være noget problem i at lade med 1 bar på den gamle Zetec, og en smule mere på Blacktop motoren, evt kunne du skifte toppakningen ud med en tykkere, de findes originalt hos Ford...

Mht. knasterene så afhænger det af hvor skrappe de er, og hvor syg i roen du er....


Hmm hvordan finder jeg ud af om det er en blacktop? Er ikke inde i alle de betegnelser.

Men på det link jeg pastede står lidt om hvor skarpe de er?

Duration int/exh 236/232 duration @.050 int/exh 214/210, lobe seperation 109.5 gross lift 382/373

Men uploader lige den seddel som fulgte med knasterne.
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#9 Indlæg af Ravnen »

JerrilD skrev:
Ravnen skrev:
JerrilD skrev:
Ravnen skrev:Er det en Zetec der skal trykkes på?


Ja en 2.0 16v zetec.

Har også lidt spørgsmål omkring knaster nu hvor vi er i gang ;)

Jeg har købt nogle skarpere knaster fra Crane Cams http://www.dezod.com/pd_crane_cams_radical_street.cfm som jeg regner med at snart at smide i. Men vil det gå med turbo?


Er det en Blacktop?

Der skulle ikke være noget problem i at lade med 1 bar på den gamle Zetec, og en smule mere på Blacktop motoren, evt kunne du skifte toppakningen ud med en tykkere, de findes originalt hos Ford...

Mht. knasterene så afhænger det af hvor skrappe de er, og hvor syg i roen du er....


Hmm hvordan finder jeg ud af om det er en blacktop? Er ikke inde i alle de betegnelser.

Men på det link jeg pastede står lidt om hvor skarpe de er?

Duration int/exh 236/232 duration @.050 int/exh 214/210, lobe seperation 109.5 gross lift 382/373

Men uploader lige den seddel som fulgte med knasterne.


Hvis dit topdæksel er sort er det en Blacktop, lige ud af landevejen...

Jeg er desværre ikke særligt gode venner med Amerikanernes måde at beskrive deres knaster på, så der må jeg være dig svar skyldigt....
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#10 Indlæg af JerrilD »

Ravnen skrev:
JerrilD skrev:
Ravnen skrev:
JerrilD skrev:
Ravnen skrev:Er det en Zetec der skal trykkes på?


Ja en 2.0 16v zetec.

Har også lidt spørgsmål omkring knaster nu hvor vi er i gang ;)

Jeg har købt nogle skarpere knaster fra Crane Cams http://www.dezod.com/pd_crane_cams_radical_street.cfm som jeg regner med at snart at smide i. Men vil det gå med turbo?


Er det en Blacktop?

Der skulle ikke være noget problem i at lade med 1 bar på den gamle Zetec, og en smule mere på Blacktop motoren, evt kunne du skifte toppakningen ud med en tykkere, de findes originalt hos Ford...

Mht. knasterene så afhænger det af hvor skrappe de er, og hvor syg i roen du er....


Hmm hvordan finder jeg ud af om det er en blacktop? Er ikke inde i alle de betegnelser.

Men på det link jeg pastede står lidt om hvor skarpe de er?

Duration int/exh 236/232 duration @.050 int/exh 214/210, lobe seperation 109.5 gross lift 382/373

Men uploader lige den seddel som fulgte med knasterne.


Hvis dit topdæksel er sort er det en Blacktop, lige ud af landevejen...

Jeg er desværre ikke særligt gode venner med Amerikanernes måde at beskrive deres knaster på, så der må jeg være dig svar skyldigt....


Jeps så er det en blacktop :D

kender du prisen på en donermotor som man evt kunne bruge?

Jeg har måske fået fat i en RS manifold :) Men som sagt så vil jeg godt holde projekte så billig som mulig dog unden at gå ned i kvalitet :)
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Besvar