Gearkasse styrke .. hvad med jer
Redaktør: Moderatorer
- fraguzz
- Mester Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
- Geografisk sted: kbh
Gearkasse styrke .. hvad med jer
nu er der jo en del der tuner på deres biler... har nogle oplevet fejl på gearkassen .. og hvilke .. prøver at finde ud af hvad svaghederne er på gearkasserne .. ved godt det er ned til de forskellige modeller men bare for at få et lille overblik.
skriv gerne hvad det er for en model bil.
har undersøgt og har fundet nogle der kan lave et andet diff. til min gearkasse.. men det er lidt ved hvis det er hovedakselen der plejer at fucke up.!
skriv gerne hvad det er for en model bil.
har undersøgt og har fundet nogle der kan lave et andet diff. til min gearkasse.. men det er lidt ved hvis det er hovedakselen der plejer at fucke up.!
Diesel!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Gear der ikke er korrekt i indgreb v. koblingsslip.
Hårde koblinger, med mange rpm forskel(store stødbelastninger)
Udbøjning af aksler.
Fjedring af lejesamling, både aksler og huse.
Overlast brug på tænder
Overlast brug på aksler.
Slidt olie, forkert olie.
Syncringe der ikke kan tåle de hårde gearskift.
Hårde koblinger, med mange rpm forskel(store stødbelastninger)
Udbøjning af aksler.
Fjedring af lejesamling, både aksler og huse.
Overlast brug på tænder
Overlast brug på aksler.
Slidt olie, forkert olie.
Syncringe der ikke kan tåle de hårde gearskift.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
Børstede tænder ved skift fra 1-2 anden hvis det gik bare lidt friskt eller var over 1500rpm.
2. drillede lidt nogle gange.
hoppede ud af 3. når den ikke enten træk eller motorbremsede.
Endte med at rive koblingshuset i stykker.
Det ser således ud:
Det var en Getrag 240 gearkasse der sad på en 2.4 motor i en kadett c coupe. Gearkassen var dårlig da jeg købte den, det vidste jeg godt men skulle kun bruge den et par måneder indtil jeg havde fundet en anden.
Skal lige
2. drillede lidt nogle gange.
hoppede ud af 3. når den ikke enten træk eller motorbremsede.
Endte med at rive koblingshuset i stykker.
Det ser således ud:
Det var en Getrag 240 gearkasse der sad på en 2.4 motor i en kadett c coupe. Gearkassen var dårlig da jeg købte den, det vidste jeg godt men skulle kun bruge den et par måneder indtil jeg havde fundet en anden.
Skal lige
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
- fraguzz
- Mester Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
- Geografisk sted: kbh
wow .. hmm lydder som om man er godt hjulpet hvis man ellers tager den rolig med gearskiftene..
hva skal man så bruge de mange hk til.. hvis man tager den med ro i gear skiftene hehe
andre?
har forøvrig set en alfa 155 2,0 TS der lavede hul så man kunne se diff. og en alfa 155 V6 der åd en låsering i 2gear.
og 2 fiat tipo 1,6 hvor jeg tror lejerene blev dårlige .. den sang helt vild.
men ok alle er blevet flået rundt! jo hurtigere gearskifte jo bedre!
andre?
har forøvrig set en alfa 155 2,0 TS der lavede hul så man kunne se diff. og en alfa 155 V6 der åd en låsering i 2gear.
og 2 fiat tipo 1,6 hvor jeg tror lejerene blev dårlige .. den sang helt vild.
men ok alle er blevet flået rundt! jo hurtigere gearskifte jo bedre!
Diesel!
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Tandhjul der bliver til alm. hjul = Ingen tænder.
Indgangs akselen mister sine tænder.
Koblingen der bliver splittet ad i mange mange stumper.
Gearkasser smadre fordi de bliver skiftevist udsat for store belastningere og ingen belastning... Et hurtigt gearskift tager ik på gearkassen, andet end synkromesherne, det er det at du slipper kobling med et brav der tæsker gearkassen...
Indgangs akselen mister sine tænder.
Koblingen der bliver splittet ad i mange mange stumper.
Gearkasser smadre fordi de bliver skiftevist udsat for store belastningere og ingen belastning... Et hurtigt gearskift tager ik på gearkassen, andet end synkromesherne, det er det at du slipper kobling med et brav der tæsker gearkassen...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Peugeot/Citroen MA-gearkasse (dem på TU-motorer - op til 1.6 liters slagvolumen):
"Kronhjul" er krympet på differentialet - de går løst ved hård kørsel. Kan afhjælpes med pinolskruer der sikrer ring og diff i forhold til hinanden.
Typisk fejl når de køres hårdt - selv med standard kværn i en 1.3 Rallye.
VW 020-kasse (Golf 2):
Samme som Havneren - nitterne rives over. Der findes et "bolt kit" som løser problemet et stykke hen ad vejen. Der findes dog også en ringere udgave af bolt kit som IKKE er stærkt nok. Boltene passer ikke fast nok i hullerne, og er i for ringe kvalitet.
Opel 4-trins - dem der ligger i Ascona B f.eks. (aner ikke hvad den hedder):
Jeg rev bundakslen midt over og ryddede adskillige af tandhjulene mere eller mindre komplet for tænder. Skete da jeg i min Opel GT med transplanteret 2.2'er med 45 mm Webere og anden knast, skulle trække hjulguf for Gud ved hvilken gang i 2. gear på tør vej med 205 mm. brede dæk og op af bakke.
Det var ganske enkelt regulær voldtægt så det er ikke så underligt at den ikke holdt i længden når den gearkasse i forvejen regnes for at være relativt svag.
"Kronhjul" er krympet på differentialet - de går løst ved hård kørsel. Kan afhjælpes med pinolskruer der sikrer ring og diff i forhold til hinanden.
Typisk fejl når de køres hårdt - selv med standard kværn i en 1.3 Rallye.
VW 020-kasse (Golf 2):
Samme som Havneren - nitterne rives over. Der findes et "bolt kit" som løser problemet et stykke hen ad vejen. Der findes dog også en ringere udgave af bolt kit som IKKE er stærkt nok. Boltene passer ikke fast nok i hullerne, og er i for ringe kvalitet.
Opel 4-trins - dem der ligger i Ascona B f.eks. (aner ikke hvad den hedder):
Jeg rev bundakslen midt over og ryddede adskillige af tandhjulene mere eller mindre komplet for tænder. Skete da jeg i min Opel GT med transplanteret 2.2'er med 45 mm Webere og anden knast, skulle trække hjulguf for Gud ved hvilken gang i 2. gear på tør vej med 205 mm. brede dæk og op af bakke.
Det var ganske enkelt regulær voldtægt så det er ikke så underligt at den ikke holdt i længden når den gearkasse i forvejen regnes for at være relativt svag.
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
