Indsugningsmanifold produktion?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
LaGuHa
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28 okt 2006, 10:07

Indsugningsmanifold produktion?

#1 Indlæg af LaGuHa »

Hej

Hvis et indsugningsmanifold skal være optimalt til en turbo motor, er det så ikke rigtigt at de forskellige cylindere skal have den samme mængde luft?

Og hvordan finder man ud af hvornår man har nok luft?

Har lavet en tegning over hvordan jeg har forstillet mig det skulle se ud, jeg tager gerne imod ændringer!

/LaGuHa

PS. nogle der vil uploade et billede for mig.?

MSN/mail Larsguldagerhansen@gmail.com
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#2 Indlæg af ae86 »

JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

Re: Indsugningsmanifold produktion?

#3 Indlæg af JPP »

LaGuHa skrev:Hej

Hvis et indsugningsmanifold skal være optimalt til en turbo motor, er det så ikke rigtigt at de forskellige cylindere skal have den samme mængde luft?

Og hvordan finder man ud af hvornår man har nok luft?

Har lavet en tegning over hvordan jeg har forstillet mig det skulle se ud, jeg tager gerne imod ændringer!

/LaGuHa

PS. nogle der vil uploade et billede for mig.?

MSN/mail Larsguldagerhansen@gmail.com


Alle cyllindre skal altid have samme mængde luft uanset om det er turbo eller ej. Mht. til om du har nok luft, så skal du blot sørge for at konstruere manifolden sådan at den ikke er en hindring i flowet. Derudover giver lange "runners" lidt højere moment ved lave omdrejninger, men en større hindring ved højre. Omvendt korte med store diametre giver lidt mindre moment ved lave omdrejninger, men mere flow ved høje (topeffekt). Plenum skal være af en passende størrelse og du skal sikre dig at endevæggen ikke ender samme sted som sidste cyllinder. Den skal gå lidt længere, således alt luften ikke ledes ind her. Optimalt har du fra plenum kammeret runde flangerkanter til dine "runners" (med runners menes hver cyllinder-indsugnings-rør der forbinder toppen til plenum). Dertil selvfølgelig et passende spjæld i indgangen. Husk rigeligt med udtag til vakum/tryk.

Du bør selv kunne uploade din tegning. Der er forklaring til upload af billeder bl.a. under projektforummet.
LaGuHa
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28 okt 2006, 10:07

#4 Indlæg af LaGuHa »

Super forklaring! Det var herligt, så fik jeg lidt på plads, prøver at oploade billedet når jeg kommer hjem.

/LaGuHa
LaGuHa
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28 okt 2006, 10:07

#5 Indlæg af LaGuHa »

Her er min tegning!

Billede
Shot at 2007-08-18
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#6 Indlæg af JPP »

Jeg tillod mig lige at resize din tegning :wink:

Husk plenum må ikke gå direkte ud i sidste cyllinder. Der skal være ekstra længde i plenum for at undgå alt luft havner her. Hvis du vil have vandindsprøjtning så er det ikke midt i plenum du skal placerer dyser, her har du ingen kontrol med om de rammer ensartet i cyllinderne. Enten i hver runner eller bag gasspjæld - eller i min verden optimalt set i indsugningen før turboen (nedkøler indsugnings/kompressionsluften)

Billede

Det nederste på din tegning kan jeg ikke se hvad er..?
LaGuHa
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28 okt 2006, 10:07

#7 Indlæg af LaGuHa »

Tak for resizing af mit billede, det nederste billede er hvordan jeg har tænkt mig at samle det, går og overvejer at lave det i lexan-glas!

/LaGuHa
RSV
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 25 jul 2004, 22:54
Geografisk sted: Østsjælland

#8 Indlæg af RSV »

LaGuHa skrev:Tak for resizing af mit billede, det nederste billede er hvordan jeg har tænkt mig at samle det, går og overvejer at lave det i lexan-glas!

/LaGuHa


Det er ikke det bedste materiale da det ikke er glad for varme.

nu ved jeg ikke hvor meget du kender til plastik. når folk snakker Lexan så er det glas som er slagfast. det som folk i reglen snakker om er faktisk et materiale som hedder PC= PolyCarbonat (det er slagfast)køber man Lexan i byggemarked kan det faktisk også godt være Acryl ( det er ikke slagfast tværtimod) Lexan er et firma betegnelse lige som F.eks. Ford
AUDI 80 1.8/ 2.3 synet og godkendt uden afgift på større motor

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#9 Indlæg af Ravnen »

RSV skrev:
LaGuHa skrev:Tak for resizing af mit billede, det nederste billede er hvordan jeg har tænkt mig at samle det, går og overvejer at lave det i lexan-glas!

/LaGuHa


Det er ikke det bedste materiale da det ikke er glad for varme.

nu ved jeg ikke hvor meget du kender til plastik. når folk snakker Lexan så er det glas som er slagfast. det som folk i reglen snakker om er faktisk et materiale som hedder PC= PolyCarbonat (det er slagfast)køber man Lexan i byggemarked kan det faktisk også godt være Acryl ( det er ikke slagfast tværtimod) Lexan er et firma betegnelse lige som F.eks. Ford


Hvis Lexan er Ford er Plexiglas så Toyota? Billede

Brug Aluminium, det gør alle profferene der ikke har råd til Kulfiber!
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
LaGuHa
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28 okt 2006, 10:07

#10 Indlæg af LaGuHa »

Grunden til at jeg var ved at overveje lexan/polycabonat, altså plast noget, var at det er meget let at bearbejde! Men kan godt se at det ikke er sikkert at det vil gå godt!
Besvar