Indsugningsmanifold produktion?
Redaktør: Moderatorer
-
LaGuHa
- Nyt Medlem
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: 28 okt 2006, 10:07
Indsugningsmanifold produktion?
Hej
Hvis et indsugningsmanifold skal være optimalt til en turbo motor, er det så ikke rigtigt at de forskellige cylindere skal have den samme mængde luft?
Og hvordan finder man ud af hvornår man har nok luft?
Har lavet en tegning over hvordan jeg har forstillet mig det skulle se ud, jeg tager gerne imod ændringer!
/LaGuHa
PS. nogle der vil uploade et billede for mig.?
MSN/mail Larsguldagerhansen@gmail.com
Hvis et indsugningsmanifold skal være optimalt til en turbo motor, er det så ikke rigtigt at de forskellige cylindere skal have den samme mængde luft?
Og hvordan finder man ud af hvornår man har nok luft?
Har lavet en tegning over hvordan jeg har forstillet mig det skulle se ud, jeg tager gerne imod ændringer!
/LaGuHa
PS. nogle der vil uploade et billede for mig.?
MSN/mail Larsguldagerhansen@gmail.com
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
prøv her -> http://www.hotlinkfiles.com/
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Re: Indsugningsmanifold produktion?
LaGuHa skrev:Hej
Hvis et indsugningsmanifold skal være optimalt til en turbo motor, er det så ikke rigtigt at de forskellige cylindere skal have den samme mængde luft?
Og hvordan finder man ud af hvornår man har nok luft?
Har lavet en tegning over hvordan jeg har forstillet mig det skulle se ud, jeg tager gerne imod ændringer!
/LaGuHa
PS. nogle der vil uploade et billede for mig.?
MSN/mail Larsguldagerhansen@gmail.com
Alle cyllindre skal altid have samme mængde luft uanset om det er turbo eller ej. Mht. til om du har nok luft, så skal du blot sørge for at konstruere manifolden sådan at den ikke er en hindring i flowet. Derudover giver lange "runners" lidt højere moment ved lave omdrejninger, men en større hindring ved højre. Omvendt korte med store diametre giver lidt mindre moment ved lave omdrejninger, men mere flow ved høje (topeffekt). Plenum skal være af en passende størrelse og du skal sikre dig at endevæggen ikke ender samme sted som sidste cyllinder. Den skal gå lidt længere, således alt luften ikke ledes ind her. Optimalt har du fra plenum kammeret runde flangerkanter til dine "runners" (med runners menes hver cyllinder-indsugnings-rør der forbinder toppen til plenum). Dertil selvfølgelig et passende spjæld i indgangen. Husk rigeligt med udtag til vakum/tryk.
Du bør selv kunne uploade din tegning. Der er forklaring til upload af billeder bl.a. under projektforummet.
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Jeg tillod mig lige at resize din tegning
Husk plenum må ikke gå direkte ud i sidste cyllinder. Der skal være ekstra længde i plenum for at undgå alt luft havner her. Hvis du vil have vandindsprøjtning så er det ikke midt i plenum du skal placerer dyser, her har du ingen kontrol med om de rammer ensartet i cyllinderne. Enten i hver runner eller bag gasspjæld - eller i min verden optimalt set i indsugningen før turboen (nedkøler indsugnings/kompressionsluften)
Det nederste på din tegning kan jeg ikke se hvad er..?
Husk plenum må ikke gå direkte ud i sidste cyllinder. Der skal være ekstra længde i plenum for at undgå alt luft havner her. Hvis du vil have vandindsprøjtning så er det ikke midt i plenum du skal placerer dyser, her har du ingen kontrol med om de rammer ensartet i cyllinderne. Enten i hver runner eller bag gasspjæld - eller i min verden optimalt set i indsugningen før turboen (nedkøler indsugnings/kompressionsluften)
Det nederste på din tegning kan jeg ikke se hvad er..?
-
RSV
- Senior Medlem
- Indlæg: 286
- Tilmeldt: 25 jul 2004, 22:54
- Geografisk sted: Østsjælland
LaGuHa skrev:Tak for resizing af mit billede, det nederste billede er hvordan jeg har tænkt mig at samle det, går og overvejer at lave det i lexan-glas!
/LaGuHa
Det er ikke det bedste materiale da det ikke er glad for varme.
nu ved jeg ikke hvor meget du kender til plastik. når folk snakker Lexan så er det glas som er slagfast. det som folk i reglen snakker om er faktisk et materiale som hedder PC= PolyCarbonat (det er slagfast)køber man Lexan i byggemarked kan det faktisk også godt være Acryl ( det er ikke slagfast tværtimod) Lexan er et firma betegnelse lige som F.eks. Ford
AUDI 80 1.8/ 2.3 synet og godkendt uden afgift på større motor
Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
RSV skrev:LaGuHa skrev:Tak for resizing af mit billede, det nederste billede er hvordan jeg har tænkt mig at samle det, går og overvejer at lave det i lexan-glas!
/LaGuHa
Det er ikke det bedste materiale da det ikke er glad for varme.
nu ved jeg ikke hvor meget du kender til plastik. når folk snakker Lexan så er det glas som er slagfast. det som folk i reglen snakker om er faktisk et materiale som hedder PC= PolyCarbonat (det er slagfast)køber man Lexan i byggemarked kan det faktisk også godt være Acryl ( det er ikke slagfast tværtimod) Lexan er et firma betegnelse lige som F.eks. Ford
Hvis Lexan er Ford er Plexiglas så Toyota?
Brug Aluminium, det gør alle profferene der ikke har råd til Kulfiber!
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
