Elektronisk ladetryksregulering

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

Elektronisk ladetryksregulering

#1 Indlæg af VRT »

Jeg er godt i gang med at købe ind til mit turboprojekt, og vil gerne ha fat i noget elektronisk ladetryksstyring.

Jeg startede med at se på en HDI som bl.a. nordicturbo sælger. Men producentens hjemmeside har længe været nede, og der er ikke meget information at finde på nettet. Så jeg er så småt begyndt at kigge efter noget andet. Pt. står kigger jeg på en turbosmart e-boost som bl.a. turbodk sælger, pt. er de på tilbud til 3995,-
Ydermere har jeg kigget på en Apexi AVC-R pg en HKS EVC. De kan typisk fåes på Ebay for omkring 3000,-
Er der noget som er bedre end andet?
Har set flere sælgere, som skriver ex. Apexi AVC-R Mazda RX7 Turbo, betyder det så, at boost controlleren er model-bestemt? Eller kan den bruges på alle biler?
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#2 Indlæg af JPP »

Hvilken programerbar motorstyring vælger du? De fleste nyere har ladetryksstyring indbygget.
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#3 Indlæg af VRT »

Jeg kør med den originale motorstyring, med en chip fra HGP, som så skal køres ind. Men jeg har set flere som bl.a. bruger e-boost på deres VR6 turbo, med den originale motorstyring. Synes bare HKS og Apexi er lidt mere bling bling, omend jeg har set et par Apexi produkter, jeg ikke var imponeret over kvaliteten på :|
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#4 Indlæg af JPP »

Så er mit svar meget kort - køb en programerbar motorstyring for de penge du vil kaste efter e-boost og adskillige nye chipninger når du lige vil ændre ladetryk, får større turbo, andre dyser, ændre tænding osv....

Jeg forstår ikke helt ideen med chip i sådanne konverteringer, man får ikke andet en et map til dagen. Hvad koster en chipning egentlig i dag?

Jeg vil være ked af at skulle betale $$$ hver gang jeg piller i min Omex, at jeg så piller for meget er en anden snak...blot min holdning :wink:
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Der kommer snart nogle elektroniske boost controllere på marked, de fylder ca det samme som en turbo timer..
Prisen bliver omkring 1200-1300 kr, ved ikke om der er andre i denne prisklasse, jeg har dog ikke set dem...
Det er ikke en der kan alle mulige mærkelig ting, den kan styre tryk..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#6 Indlæg af JPP »

Det er ~15% af en spritny omex600 eller vel ca. 30-50% af ms. og her der langt flere parametre at styre ladetrykket efter. Dertil chipning(er) i dette tilfælde. Står en chipning i 3.000 eller er det ved siden af?
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#7 Indlæg af JBO »

www.protune.dk sælger en til 1500 kr.
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#8 Indlæg af ae86 »

Ca. 1/5 del (20%) af en vems boks og den kan lidt mere end bare at styre ladetrykket

og så er det inklusiv bredbåndslambdasonde

det er efter sigende ikke nemt at få vems boksen til at styre ladetryk ved closed loop men der er da at par stykker der har fået det til at virke

Derudover har du mulighed for sequientiel indsprøjtning og cop tænding for op til 8cyl. egt måiling. launch controll e.t.c. e.t.c ..
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#9 Indlæg af ae86 »

Rettelse det er snarre en 1/4 del ~25 %
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#10 Indlæg af K-FINN »

Ja men det er da noget nemmere og justere op og ned med lille box, frem for MS.
Skal lige siges jeg kører selv med MS..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar