flow måling af topstykke

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

flow måling af topstykke

#1 Indlæg af 2fat2fly »

Hvordan virker det lige med flow måling af topstykke, er der en måde man selv kan bygge en sådan Flow måler dims ?
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Snak med henrik GM, han har bygget en.
MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Håber at du forstår svensk.

http://www.topplocksverkstan.se/flodesbanken.html

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#4 Indlæg af 2fat2fly »

Morten VJ skrev:Håber at du forstår svensk.

http://www.topplocksverkstan.se/flodesbanken.html

MVH

Morten

:shock: det tager vist lidt mere end 5 min
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Nok flere år når bænken er færdig, og man begynder at eksperimentere.
Hvorfor tror du et proff portet topstykke koster penge???
Det har nok noget at gøre med den investerede tid.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#6 Indlæg af Havneren »

Jeg tror faktisk ikke engang at mange af de "proff" portninger, som bliver lavet rent faktisk kommer i flowbænk.
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#7 Indlæg af John Sahl »

Havneren skrev:Jeg tror faktisk ikke engang at mange af de "proff" portninger, som bliver lavet rent faktisk kommer i flowbænk.


Det tror jeg du har ret i..

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#8 Indlæg af 2fat2fly »

Morten VJ skrev:Nok flere år når bænken er færdig, og man begynder at eksperimentere.
Hvorfor tror du et proff portet topstykke koster penge???
Det har nok noget at gøre med den investerede tid.

MVH

Morten

Tror også det har noget med time lønnen at gøre, det tager vel ca 8t for 16 ventiler X ca 500kr, så de 4k er vel det man kunne spare hvis man kunne gøre det selv
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#9 Indlæg af Westmus »

Det behøver vel egenligt ikke være så frygteligt advanceret. Det man har brug for er vel noget der kan vise om det går den rigtige eller forkerte vej med flowet mens man "graver" løs. Gætter på det koster mange timer med sliberen og ødelagte topstykker før man kan betegnes som bare hæderlig til faget. Med mindre man holder sig til kun at arbejde med bare en enkelt type topstykker.

Her er der lidt billeder af noget low budget flow udstyr: www.teamdingo.dk/Flowtest.htm

Det det drejer sig om hvis jeg ikke er helt galt på den, kan vel meget kort forklares med at lave det største flow i mindst mulige kanal. Det giver en motor med den bedste kørbarhed. Samt at flowet ved delvis åben ventil næsten er vigtigere end max flowet når ventilen er helt åben, hvilken den jo kun er i ganske kort øjeblik. At bare grave ud til størst mulige hul er i hvertfald en helt forkert taktik, hvis man skal have noget der spiller i praksis bagefter. Det er vist også meget tit i området omkring ventilsædet (over/under) at flaskehalsen sidder i mange toppe. :)
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#10 Indlæg af møffe »

nu spørger jeg lidt firekantet uden at vide meget om det elektroniske og prblemstillingen omkring det. men kunne man feks tage en LMM og en støvsuger og så suge gennem LMM ned til toppen hvor støvsugeren er monteret der hvor ventilet ville være. ? ved godt det er meget forsimplet men det burde vel virke. eller bare montere en forænklet MS på ind siden og igen suge med en støvsuger og så se hvor meget vaccum der er?
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar