Turbo-havari - hvad er der sket?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

Turbo-havari - hvad er der sket?

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

Hej Folkens.

Jeg er ved at bygge en "ny" motor til min 740 turbo, pga kraftige mislyde fra motorblokken. Da jeg er ved at skille det hele ad, mærker jeg lige tilfældigvis efter slør i turbo'en. Men jeg får en grum overraskelse, for det yderste af impellerne er nærmest bukkede.. Og sådan ser det jo ikke ud ab-fabrik.. :|

Så mit spørgsmål til jer, kyndige garagetunere, er: Hvad dælen er der sket her?

Turbo'en lader fint, men har dog en spøjs "snurrelyd"...

Billede
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#2 Indlæg af duckstar »

Fremmedlegme eller så meget slør i lejet at impellerne har været ude og skrabe på kompressorhuset? Ved ikke om sidstnævnte er muligt.
Vh. Anders
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#3 Indlæg af klyfax »

Ubalance i turboen, slør i turboen så den har ramt huset. Fremmed objekt, tjaa muligt men hvor skulle det komme fra hvis der er filter på?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#4 Indlæg af Volvo-Dennis »

Der er faktisk ikke rigtig noget slør i. Har mærket efter om de kan komme til at røre huset, men nej..

Det eneste jeg ved er at den kørte med et originalt "åbent" K&n filter da jeg overtog bilen.. Men et k&n filter nok ikke lige gøre det der.
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Overspeed, højt ladetryk og snaplukket gasspjæld. Så blæser vingerne "bagover". Ses dog ikke så tit.

Enten skrot den; Eller mærk vingerne op med en skydelære,ridsespids og lineal, og fil det bøjede stykke væk, helst lige meget på hver blad, så vil den lidt endnu. Det er bedst hvis man er omhyggelig, og ja, det ER fusk, men som det er nu er den noget sløv(ca. samme aerodynamik som din 740 ;-) )

Hvis den har spist noget, så er der store mærker, og dem ser man jo ikke. Spidserne tåler ikke så meget, bare sandkorn kan være hårde ved dem.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#6 Indlæg af Volvo-Dennis »

Det passer faktisk rigtig godt hvad du siger henrik, da jeg overtog bilen kørte den med fuldt ladetryk, og ingen blowoff (hverken åben eller recirkulerende).
Og da den kom i mine hænder fik jeg skruet ned for trykket, og en standard chip monteret. For den gik 5,7km/l ved pæn kørsel med "Viking-chippen" som sad i boksen den gang. Og det var altså ved virkelig pæn kørsel!!!

Så der er ikke noget at sige til at den turbo er noget voldtaget, når den har kørt med fuldt tryk, og at maskinen en gang imellem blev kørt op til :stop: 7250rpm :stop: (her lå begræsenren i viking chippen..) så skal det gå galt..
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Besvar