nogen der lige kan give en god forklaring på hva en DOBB stemplet bov gør...
og hva den gavnlige virkning er
BOV - virkemåde ?
Redaktør: Moderatorer
-
vognbjerg
- Senior Medlem
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30 jan 2006, 23:39
- Geografisk sted: dk
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
Du mener en dobbelt-stemplet bov?
I sådan en kleppert er der to stempler, et lille og et stort. I tomgang kan en single-stemplet bov blive hevet åben af vakummet i manifolden, hvilket gør den suger falsk luft. Kører man med Map-sensor er det ikke et problem, men hvis man har en motorstyring med lmm, vil den kunne komme til at gå rigtigt ringe. Med en dobbelt-stemplet ventil, er der et lille ekstra stempel der holder ventilen tæt i tomgang også...
Daniel.
I sådan en kleppert er der to stempler, et lille og et stort. I tomgang kan en single-stemplet bov blive hevet åben af vakummet i manifolden, hvilket gør den suger falsk luft. Kører man med Map-sensor er det ikke et problem, men hvis man har en motorstyring med lmm, vil den kunne komme til at gå rigtigt ringe. Med en dobbelt-stemplet ventil, er der et lille ekstra stempel der holder ventilen tæt i tomgang også...
Daniel.
-
vognbjerg
- Senior Medlem
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30 jan 2006, 23:39
- Geografisk sted: dk
oki .. takker..
hmm så efterlader det mig tilbage med et MEGET dummere spørgsmål
kan man kun just. lade tryk med en wastegate så??
altså ingen andre ting der kan det.. når nu min ide med en BOV ikke dued
ved ikke lige hvorfor WG er kommet på listen med synsmænd og jehova´s vidner.. men øøøh det er den nu engang
hmm så efterlader det mig tilbage med et MEGET dummere spørgsmål
kan man kun just. lade tryk med en wastegate så??
altså ingen andre ting der kan det.. når nu min ide med en BOV ikke dued
ved ikke lige hvorfor WG er kommet på listen med synsmænd og jehova´s vidner.. men øøøh det er den nu engang
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Mjaeh. Wastegaten eller ved at modificere det stykke elektronik der evt kunne være medvirkende til at styre wastegaten.
På alle biler med wastegate går der en slange fra tryksiden ned til wastegaten.
For at få højere tryk på min bil har jeg sat et sprinkler t-stykke ind på slangen, så man lukker lidt luft ud istedet for det når wastegaten. På den måde har jeg hævet mit ladetryk fra 0,45 bar til 0,8 bar.
På alle biler med wastegate går der en slange fra tryksiden ned til wastegaten.
For at få højere tryk på min bil har jeg sat et sprinkler t-stykke ind på slangen, så man lukker lidt luft ud istedet for det når wastegaten. På den måde har jeg hævet mit ladetryk fra 0,45 bar til 0,8 bar.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
Wastegaten er rigtigt nok der du sætter det mekaniske ladetryk. Det kan man så vælge at hæve ved brug af en manuel boost controller, den lidt mindre elegante løsning Rune skriver om
, med en sprinkler-ventil eller med elektronik
Man kan vist justere en bov til at lukke luft ud også, men det er ikke den bedste løsning, efter min mening.
Daniel.
Man kan vist justere en bov til at lukke luft ud også, men det er ikke den bedste løsning, efter min mening.
Daniel.