207 GT turbo...

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
mikael pug 207 GT
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17 maj 2007, 22:14

207 GT turbo...

#1 Indlæg af mikael pug 207 GT »

Hej. Er lidt grøn inden for turbo, så har lige et par spørgsmål. Hvis jeg vil have skiftet den originale turbo ud med en garrett GT 2554R, som jo er en kugleleje fætter, er det så normalt at den originale manifold ikke passer flange med den nye jeg har kig på Får man så bare lavet et overgangstykke til at sætte imellem, eller hvordan Skal bilen chippes med det samme hvis man montere sådan en ny turbo Nogle der har et par seriøse bud på hvordan den kommer fra 150hk til +200hk samt fra 240nm til +300nm Prisen er selvfølgelig ikke lige meget, fra 30kg og ned...

Mikael
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#2 Indlæg af JPP »

Hej Michael
Kan næsten forstå du har fået dig en ny 207 med turbo. De turboer som sidder standard på bilerne nu til dags har ab fabrik (OEM) egne flanger mm. Nogle ses endda støbt i en enhed med manifold. Jeg husker et billede af den motor med turbo - og her specielt manifold mm. - ikke noget kønt syn hvis vi tænker tuning. Lidt det samme som med 8v XU10 motoren som findes i 406, xantia osv. Samme princip. Dvs. lavet til moment og ydelse ved lave omdrejninger for familien på cruse. Hvis du gerne vil ofre penge på en bedre turbo, så glem alt om den (i min verden) inden du også tænker manifold som minimum. Du kan selvfølgelig gøre som det ses andre steder....sende den standard til chipning og sikkert lande på de 200hk, men så taler vi ikke om virkningsgrad på turbo, temperatur og holdbarhed. Spørgsmålet er om man vil betale dyrt for en halv kop lunken kaffe.. :|

Få lavet en ordentlig manifold fra start med T25 flange, så har du spektrummet åbent og kan nå de 200hk/300nm med langt mindre ladetryk.
mikael pug 207 GT
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17 maj 2007, 22:14

#3 Indlæg af mikael pug 207 GT »

JakobM skrev:Hej Michael
Kan næsten forstå du har fået dig en ny 207 med turbo. De turboer som sidder standard på bilerne nu til dags har ab fabrik (OEM) egne flanger mm. Nogle ses endda støbt i en enhed med manifold. Jeg husker et billede af den motor med turbo - og her specielt manifold mm. - ikke noget kønt syn hvis vi tænker tuning. Lidt det samme som med 8v XU10 motoren som findes i 406, xantia osv. Samme princip. Dvs. lavet til moment og ydelse ved lave omdrejninger for familien på cruse. Hvis du gerne vil ofre penge på en bedre turbo, så glem alt om den (i min verden) inden du også tænker manifold som minimum. Du kan selvfølgelig gøre som det ses andre steder....sende den standard til chipning og sikkert lande på de 200hk, men så taler vi ikke om virkningsgrad på turbo, temperatur og holdbarhed. Spørgsmålet er om man vil betale dyrt for en halv kop lunken kaffe.. :|

Få lavet en ordentlig manifold fra start med T25 flange, så har du spektrummet åbent og kan nå de 200hk/300nm med langt mindre ladetryk.


Hvad vil du tro at man kan få en håndbygget manifold til?

Mikael
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#4 Indlæg af JPP »

Svært spørgmål, men en ordentlig manifold er ikke billig med mindre man laver den selv. fra 2-6 kg vil jeg tro. Prøv evt. at sende en forspørgsel til www.dp-engineering.nl De har manifolde til psa motorene, men mener ikke 207 endnu - Dog er det ikke alt som fremgår på deres hjemmeside.

Derudover findes der flere udstødningsfirmaer i DK som laver manifolde på bestilling. Kan ikke lige huske navnene på dem, men der ligger et par stykker i århus...
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#5 Indlæg af martin306xsi »

Nu er jeg ikke sikker men mener Peugeot kører med Garret lader over hele programmet (altså både Benzin og diesel). Og mon de laver om på flangerne fordi de skal mont. fra fabrik?? Er det ikke en T25 flange på en Xu10j2et? Jeg har en GT1544V fra en 407 1,6 110hk HDI, så hvis der er nogen der har nogle mål de forskellige flanger kan jeg da lige prøve at måle.

Michael> Det er jo en fin ny bil du har, har du tænkt over garanti forhold inden du begynder at tune?
Mvh Martin
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#6 Indlæg af JPP »

OEM manifolden på XU10 8v turbo passer ikke på andet end OEM turbo. Og vedr. spørgsmålet om hvorfor de laver spec. flanger mm så holder det reparationer og stumper inden for egne rækker. Lidt ligsom spec. bolte, lukkede motorstyringer mm. Det er ikke leverandøren (evt. Garrett) som bestemmer udformning på OEM PSA stumper.

Som martin siger, så overvej kraftigt forholdet omkring din garanti.
mikael pug 207 GT
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17 maj 2007, 22:14

#7 Indlæg af mikael pug 207 GT »

martin306xsi skrev:Nu er jeg ikke sikker men mener Peugeot kører med Garret lader over hele programmet (altså både Benzin og diesel). Og mon de laver om på flangerne fordi de skal mont. fra fabrik?? Er det ikke en T25 flange på en Xu10j2et? Jeg har en GT1544V fra en 407 1,6 110hk HDI, så hvis der er nogen der har nogle mål de forskellige flanger kan jeg da lige prøve at måle.

Michael> Det er jo en fin ny bil du har, har du tænkt over garanti forhold inden du begynder at tune?


Har overvejet det med garantien, og har heller ikke bestemt mig helt endnu. Det beste var nok og køre i bilen 1 års tid, for lige at se om alt er ok...

Mikael
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#8 Indlæg af mh »

nick fra www.ravenz.dk laver et flot håndværk med manifolder... som en af dem i DK som jakob snakker om

han har f.eks. lavet lasses nye
Billede


og trykrør
Billede
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#9 Indlæg af JPP »

Mums :lusket:

Lidt samme koncept som nedenstående:
(2ventiler/cyll. ~1,9 bar ladetryk og 428hk under 6000 rpm)

Billede
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#10 Indlæg af mh »

ja lidt det der er bare et af hr hansens manifolder som også gør sig FLOT :rock:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Besvar