Tuning af klubrallybil?!?!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Aarosin
Junior Medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 22 sep 2006, 01:56
Geografisk sted: Midt på sjælland
Kontakt:

Tuning af klubrallybil?!?!

#1 Indlæg af Aarosin »

Hey...

Jeg overvejer at køre lidt klubrally og søger hjælp angående motor tuning/ombytning!!

Bilen er en Corsa A og motoren jeg gerne vil ha i er en C20XE (2.0 16v 150HK)

Jeg kan ikke finde nogle regler på Dasu's hjemmeside jeg syntes jeg kan bruge, men ombytningen overstiger de 20% man må øge effekten!!

Mit spørgsmål er om dette er lovligt til klubrallybrug??

Mvh

Daniel
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#2 Indlæg af Brisse »

Er bilen homologeret med denne motor?
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#3 Indlæg af Slavteren »

nej, du må holde dig til en 16se. det er det kraftigste den er kommet med originalt. der er så vidt jeg kan tolke det en regel om at ombygninger godkendt af færdselsstyrelsen kan køre i den tunede klasse, men det lugter lidt af en undtagelse der måske ikke er der næste år. sats i stedet på en std. gsi maskine, og så ofre pengene på undervogn, sæder osv. så kan du også starte i begynderklassen.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Aarosin
Junior Medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 22 sep 2006, 01:56
Geografisk sted: Midt på sjælland
Kontakt:

.

#4 Indlæg af Aarosin »

Brisse --> Homolegeret??????

daniel
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Re: .

#5 Indlæg af Brisse »

Aarosin skrev:Brisse --> Homolegeret??????

daniel


Et dokument der i detaljer beskriver alt ved bilen samt hvilke ændringer producenten tillader i f.eks. grp. N og grp. A.

Det er en rigtig god ide at bruge den som udgangspunkt for at bygge sin bil med de afvigelser der tillades i henhold til det reglement du vil bygge bilen efter (grp. A, H osv)
Prøv at kig på de tekniske reglementer fra DASU. De er lidt tunge og uoverskuelige til at starte med, men gode at blive klog af.
Tag eft fat i en fra din klub der er gammel i sporten. Så kan du sikkert få noget hjælp.
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#6 Indlæg af Slavteren »

grupperne til klubrally er så lidt mere simple, der er standardbil, tunet/ rallybil, og så må du lidt forskellige ting alt efter om du køere standard eller begynder.

her er det grundlæggende klasseopdeling:

http://www.dasu.dk/regado.jsp?type=page&id=187
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#7 Indlæg af Brisse »

Men når man nu er i gang med at bygge kan man lige så godt bygge noget der også kan bruges når man er færdig med klubrally med mindre man vil starte forfra.
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#8 Indlæg af Slavteren »

hele ideen med klubrally er at man skal kravle før man kan gå. at kunne køre i traffiken og kunne rive bilen rundt på en prøve er 2 forskellige ting.. hvis du starter i en ikke alt for voldsom bil vil du meget hurtigere lære hvor du vindeer sekunderne, det er i hvert fald min teori..
derfor er det jo en god ting at starte i samme klasse som andre begyndere, det er jo ikke særligt fedt at få totalt røv fra dag i af uden at kunne se hvor det er det hænger.

Ud over det så SKAL bilen bygges efter de samme reglementer hvis du vil køre i tunet/ rallybil klassen, dog med den lille økonomiske fordel at sæder, seler og bur ikke behøver at være fia godkendt.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: Tuning af klubrallybil?!?!

#9 Indlæg af Wildert »

Aarosin skrev:Hey...

Jeg overvejer at køre lidt klubrally og søger hjælp angående motor tuning/ombytning!!

Bilen er en Corsa A og motoren jeg gerne vil ha i er en C20XE (2.0 16v 150HK)

Jeg kan ikke finde nogle regler på Dasu's hjemmeside jeg syntes jeg kan bruge, men ombytningen overstiger de 20% man må øge effekten!!

Mit spørgsmål er om dette er lovligt til klubrallybrug??

Mvh

Daniel


Under det nye Grp. DK-reglement kan du muligvis få det godkendt - men så skal bilen rallysynes, og du må KUN bruge den til rally (også de større klasser).

Der er en bestemmelse i Grp. DK-reglementet der lyder at motoren må udskiftes med en større fra en anden SAMTIDIG model af samme MÆRKE. Dog skal man holde sig indenfor samme kubikklasse.
Så hvis du kan hitte en 1.6'er som udgangspunkt, og C20XE fandtes i en anden Opel i omtrentligt de samme årgange, så kan det godt godkendes.
Du skal så lave en national homologering, og det kræver faktisk at motoren monteres i bilen først så det kan dokumenteres med billeder - og herefter kan du ansøge om det. Så reelt risikerer du afslag på dit arbejde.

Jeg har en Golf 2 GTi 1.8'er som jeg har en 2.0 16V fra en Passat stående til - det er i hvert fald intet problem at få den godkendt. Jeg skal bare have det gjort :-).

Du kan læse mere om Grp. DK-reglementet her: http://www.dasu.dk/media/filebank/org/tm_292_2007.pdf
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar