inds. manif. gasspjæld i begge sider?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

inds. manif. gasspjæld i begge sider?

#1 Indlæg af tonnilerche »

Hvad siger i til en ide med en indsugningsmanifold med 2 gasspjæld.. en i hver side af huset?

Sidder og har nogle tanker om det.. men ved ikke om der så vil være nok vacuum til vacuumslangerne og sådan.

Hvad med at få nr2 spjæld til at åbne ved høje rpm? ligesom t-vis på toyota? ( hvordan styres dette egentligt? ).

eller hvad med at lave noget træk fra det originale gasspjæld, så den først åbner ved 2/3 del pedal?

Og vil det overhovedet fungere?

Tonni.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
Bay
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13 apr 2005, 20:17
Geografisk sted: Rødkærsbro

#2 Indlæg af Bay »

Der er ikke andet for end at prøve det af... :tooth:
Lyder spændende...
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#3 Indlæg af Runesm »

http://peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1& ... adid=35103

Golf 2 16v GTI'er kører eks med dobbeltspjæld, et lille et til farmorkørsel, og så når pedalen når over 2/3 dele åbner det andet helt op på den sidste 1/3.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#4 Indlæg af tonnilerche »

har lidt svært ved at se det på billedet, men er det ligesom jeg tænker, et gasspjæld i den anden side af indsugningshuset?

hvordan med vacuum? vil der stadig være nok vacuum til diverse ting? ved selvfølgelig godt jeg ikke ska mase et 70mm gasspjæld på en tragt på den anden side af huset :)
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#5 Indlæg af Runesm »

Jeg skulle ikke kunne se noget problem i at den skulle kunne lave vacuum, du justerer da bare hver enkelt gasspjæld lidt mere ned så.

Men tænk over det, hvis det virkelig kunne betale sig, tror du så ikke pumpede sugebiler vil køre med det? Eller nyere biler idag? Som eksempel, tænk på honda's vtec'er, de laver masser af heste på et enkelt spjæld. Der er ingen grund til at have to spjæld.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#6 Indlæg af tonnilerche »

nej det har du jo nok ret i.

men hvis der kan optimeres lidt der, så har jeg ikke noget imod det.. det er jo ikke alverdens arbejde der skal lægges i det, sammenlignet med at bygge et sæt spjældhuse fx. det er jo noget helt andet fx.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#7 Indlæg af Slavteren »

hvis du smidder et sæt motorcykelspjælde på er det nok ikke meget forskel der er i mængden f arbejdet.. jeg kan se et problem i at de 2 luftstrømme vil kolidere på et tidspunkt med nindre du smider en delevæg i også.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

slavter

#8 Indlæg af tonnilerche »

Ja den med delevæg har jeg også tænkt på. Men:

hvordan så med mine vacuum-slanger? vil det ikke påvirke flowet i den ene manifold ( lad os antage vi nu kalder det for 2 indsug manifolde )

og vil jeg ikke få brug for at de er så ens som muligt, for at sikre at flow er ens?


og ja, havde også en tanke om at de ville kolidere, men måske et mindre gasspjæld? 25-30mm? for simpelthen at skabe mere turbulens i indsug-huset?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
zoolander
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 06 jul 2006, 18:34
Geografisk sted: midt jylland

#9 Indlæg af zoolander »

angående vacuum der kan du jo samle slangerne i t og føre det igennem et filter som minder om et benzin filter, det skaber ´stabil vacuum,
blev brugt på gamle racere med spjæld huse
Toyota og honda er det skrot som bliver til overs efter daihatsu produktion,
det er da vist omvendt ved nærmere inspektion
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Hvorfor gå over åen for at hente vand :?:
Du har en 1,6l motor med x antal HK.
Find et spjæld fra en motor med X+X hk.
Hvis du mener at størrelsen er alfa og omega.
Prøv at stille spørgsmålet vil den originale manifold kunne udnytte et større spjæld, og vil resten af motoren kunne udnytte det evntuelle bedre flow.
Svaret bliver med 80% sikkerhed nej.
Medmindre at de forb. japsere har lavet en restriktion i selve gassplældsstørrellsen, i de erupæiske/amerikanske modeller.
Og det er set før :twisted:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar