Banan og kat erstatter på focus 2.0

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Banan og kat erstatter på focus 2.0

#1 Indlæg af BANDIT »

Har fundet et banan manifold og en kat erstatter til min focus, og kan ikk lige se hvor lambasonden sidder da bilen ikke er hjemme.

Men er hvis sonden sidder efter kat vil den så ikk lave fejl i motorstyringen

Og der er vel ingen problem hvis den sidder før
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Det er i de tilfælde hvor der er 1 før og 1 efter kat...
Den efter måler om kat virker.
Fjerner du kat tænder den sikkert motor lampe..
Endten finder du dig i den er tændt, ellers skal du have noget elektronik der kan snyde ECU...
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

...

#3 Indlæg af BANDIT »

okay.

Er det noget jeg slev kan lave eller kan man købe det et sted..

Den ændrer altså ikk på noget eller går i nødprogram , den fortæller mig bare at katten ikk virker
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#4 Indlæg af Zorak »

Der sidder kun 1 lamdasonde før kat på sådan en bil..

Hilsen
Jesper Andersen
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: ...

#5 Indlæg af K-FINN »

BANDIT skrev:okay.

Er det noget jeg slev kan lave eller kan man købe det et sted..

Den ændrer altså ikk på noget eller går i nødprogram , den fortæller mig bare at katten ikk virker


Du kan ikke selv lave det, men det kan købes...
Min tændte bare lampe, gik ikke i nødprogram...
Men kan se det ikke er noget problem på din, da den åbenbart kun har 1 lamda sonde..
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#6 Indlæg af BANDIT »

ok , tjekker lige hvor mange der er når den kommer hjem igen.
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#7 Indlæg af BANDIT »

Lige en ting mere hvilken ville i vælge , begge er OBX manifolde

4-2-1

Billede

4-1

Billede
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#8 Indlæg af K-FINN »

Alt efter om du søger hk eller nm.
Kan ikke huske hvad der giver hvad..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

...

#9 Indlæg af BANDIT »

Den har som std

130.8 HK ~ 5470 omdr/min
176.8 NM ~ 4525 omdr/min

og ville gerne have lidt flere heste ved ca samme omdr tal.

Ved godt det ikk gir det store i sig selv, men det er os kun starten , der kommer flere ting senere

Det nederste manifold ligner std på en prik bare med tykkere rør
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#10 Indlæg af ae86 »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Alt efter om du søger hk eller nm.
Kan ikke huske hvad der giver hvad..


groft sagt siger man at
4-1 giver top
4-2-1 giver bund og mellem område

men det kommer også an på udførlsen (dens forløb) samt diameter og længde af de forskellige rør der idelt set skal være lige lange

har hørt 2 (modstridende) teorier med rækkefølgen hvormed de 4 rør skal modes i en 4-1, nogen siger i tændingsrækkefølgen (1-3-4-2) så gassen cirkler rundt (lige som når man svælger en øl hurtigt, eller vandet der løber ud af et lokum)

det der (teoretisk/idelt) sker når de 4 rør mødes er at gassen fra en cylinder "blæser over" den efterfølgendes cylinders rør, tænk på hvordan en malersprøjte suger maling op ved at blæse henover toppen af et rør, herved dannes et undertryk i røret som suger malingen op, det er samme effekt man ønsker, her "suger" man vakum i det (de) rør som skal til at begynde sin udstødnings takt, herved har gassen nemmer ved at "løbe" ud i udstødningsrøret (da der jo nu er en større tryk forskel) man kan faktisk få en fyldningsgrad i et snævert område på over 100%, hvis det kombineres med en skrap knast med stort overlap, hvilket normalt kun er noget turbobiler har
Besvar