EGR godt/skidt?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

EGR godt/skidt?

#1 Indlæg af tonnilerche »

http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

Mit engelske er lidt snøvlet.. Hvis vi kun ser med øjne der vil have ydelse og være lidt ligeglad med forurening, er EGR så noget der er positivt eller negativt for effekten? Kan ikke lige regne den der ud :P.

Min tanke er jo selvfølgelig at det er negativt.. brugte udstødningsgasser kan umuligt skabe en bedre effekt i cylinderen, end i en med ren frisk luft.

Ikke sandt?


mvh
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Et velfungerende EGR system har ingen indflydelse på effekten.
Kun på forureningen. da det reducerer Nox.
Og da det kun virker ved dellast så mister du ingen topeffekt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Bay
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13 apr 2005, 20:17
Geografisk sted: Rødkærsbro

#3 Indlæg af Bay »

Der vil jeg så godt lige nævne at EGR på især diesel motorer er noget lort. :damn:
Især hvis man kører med en smule brændstof overskud fx. med en boxtuning eller chip soder indsugningen totalt til pga. sod fra udstødningen. Min bil gjorde det endda uden tuning.
Det resulterede så i at EGR ventilen sad fast i åben stilling = en hel del udstødningsgas røg op i gennem indsugningen og ikke i gennem turboen = SLØV SLÆDE! :gnaek:

Løsningen på det er at lave en blændpakning af karrosseriplade og få lortet blændet af.

Siden har jeg ingen problemer haft og min indsugning er ren! :!:
(efter 1,5 times grundig rengøring og rensning af 15 mm store sod aflejringer i indsugnings manifolden :ha: )
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

bay skrev:Der vil jeg så godt lige nævne at EGR på især diesel motorer er noget lort. :damn:
Især hvis man kører med en smule brændstof overskud fx. med en boxtuning eller chip soder indsugningen totalt til pga. sod fra udstødningen. Min bil gjorde det endda uden tuning.
Det resulterede så i at EGR ventilen sad fast i åben stilling = en hel del udstødningsgas røg op i gennem indsugningen og ikke i gennem turboen = SLØV SLÆDE! :gnaek:

Løsningen på det er at lave en blændpakning af karrosseriplade og få lortet blændet af.

Siden har jeg ingen problemer haft og min indsugning er ren! :!:
(efter 1,5 times grundig rengøring og rensning af 15 mm store sod aflejringer i indsugnings manifolden :ha: )


Meget snask på en standart disel motor med egr, er som regel tegn på slidte dyser.
Trikket med at blænde egr af virker kun hvis motoren ikke er udstyret med en luftmassemåler.
Ellers er der dømt fejlcoder.

Konklusionen er at vi må betale for et bedre miljø.
Hvor meget er op til en selv.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#5 Indlæg af tonnilerche »

fint fint..

vidste godt det sænkede NOx ved dellast, vidste bare ikke om det slæbte andre ting med sig :P.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#6 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

bay skrev:Der vil jeg så godt lige nævne at EGR på især diesel motorer er noget lort. :damn:
Især hvis man kører med en smule brændstof overskud fx. med en boxtuning eller chip soder indsugningen totalt til pga. sod fra udstødningen. Min bil gjorde det endda uden tuning.
Det resulterede så i at EGR ventilen sad fast i åben stilling = en hel del udstødningsgas røg op i gennem indsugningen og ikke i gennem turboen = SLØV SLÆDE! :gnaek:

Løsningen på det er at lave en blændpakning af karrosseriplade og få lortet blændet af.

Siden har jeg ingen problemer haft og min indsugning er ren! :!:
(efter 1,5 times grundig rengøring og rensning af 15 mm store sod aflejringer i indsugnings manifolden :ha: )


Jeg valgte også at få blændet EGR-ventilen af - Jeg har aldrig i mit liv set en så tilsodet manifold.

Morten VJ skrev:Trikket med at blænde egr af virker kun hvis motoren ikke er udstyret med en luftmassemåler.
Ellers er der dømt fejlcoder.


Mig bekendt kører en 2,0 PSA HDi med luftmassemåler, de giver ingen fejlkoder selvom den er blændet.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#7 Indlæg af Brisse »

@Morten: Hvordan kan ECU'en via LMM'en opdage at EGR'en er blændet af? EGR-gassen kommer vel ind efter LMM'en?

/Brian
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Brisse skrev:@Morten: Hvordan kan ECU'en via LMM'en opdage at EGR'en er blændet af? EGR-gassen kommer vel ind efter LMM'en?

/Brian


Jaa hvordan kan se det.
Det er fordi den bruger LMM til at styre EGR ventilen.
Dellast x antal kg. luft igennem LMM og x kg igennem EGR ventilen.
Hvis LMM får for meget luft så siger den fejl på EGR ventil, eller flow igennem denne.
Men igen det kommer helt an på hvor avanceret og ny styringen er.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#9 Indlæg af Brisse »

Ok på den måde.
Det kræver vel også at ECU'en måler trykket i udstødningsmanifolden så den ved hvor meget luft der bliver lukket ind via EGR-ventilen?

/Brian
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
Bay
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13 apr 2005, 20:17
Geografisk sted: Rødkærsbro

#10 Indlæg af Bay »

Det er meget muligt men den har aldrig kørt bedre siden jeg blokerede den EGR.

Jeg har set MANGE tilsodede manifolder på VW diesel biler. Grunden til min var så tilsodet var i hvertfald ikke slidte dyser. Motoren havde på daværende tidspunkt kun gået 167.000 km. Så Morten Vj. Din teori holder ikke i praksis. Taler af bitter erfaring. No offence :gnaek:
Besvar