Side 1 af 2
Betydelig forskel når vejrguderne holder DK kold..
: 24 jan 2007, 08:02
af duckstar
Jeg har en trykladet potte.
Specs: 1,2 16v, T25, IC (husker ikke volumen men elementet er vel 35 cm bred, 15 cm dyb og 28 cm høj).
Situationen er at jeg ellers mente (uden at have noget konkret at have det i..) at min ladelufttemperatur er udmærket og at IC'en er tilstrækkelig. Jeg er nu bange for at tage fejl. Her i de kolde vinterdage er forskellen i momentet ikke bare mærkbar, men betydelig.. er min lufttemperatur efter turbo simpelthen bare for varm?
Det skal lige siges at jeg lader 0,85 bar max og at motoren ikke er født med omvendt støvsuger..
: 24 jan 2007, 10:13
af klyfax
Din indsugning er koldere, køingsluften der fare igennem din IC er koldere.
Luftfugtigen er lav = mere ilt i luften.
Hvordan er din indsugning til turboen bygget op? For den kold luft eller hvad?
: 24 jan 2007, 10:28
af duckstar
Jeg er helt med på hvad årsagen er rent teoretisk, jeg leder bare efter om en større IC er sagen - eller om det ganske enkelt er vejret der skal bestemme hvor glad jeg skal være for min bil
Jeg vedhæfter billeder af hvor luftfilter sidder samt IC monteringen - jeg modtager gerne råd til hvad jeg kan gøre bedre i den henseende!
: 24 jan 2007, 10:37
af klyfax
IC er efter min mening stor nok, tror nu mere dit lufterfilter for alt den varme luft den kan trække... Jeg ville starte med at kigge lidt på hvor det kunne sidde for at få kold luft.
: 24 jan 2007, 10:48
af Cos4x4
Luftfilteret får ellers direkte kold luft ude fra et hul i frontgitteret. (Jeg var med til at samle den) Så når man først kører, tror jeg faktisk ikke den suger så meget varm luft... Tror de fleste turbobiler yder en del mere lige for tiden med det kolde vejr vi har.
: 24 jan 2007, 10:50
af duckstar
Okay - det er jo også den lette fremgangsmåde

Umiddelbart synes jeg dog at filtret sidder fint, men kan jo godt se at manifolden jo er blottet. Har et varmeskjold jeg kan montere så turbo og manifold er fuldstændigt afskærmet. Det sammen med at flytte filtret helt ud i kofangerfronten kan være en løsning, men de bliver bare så forpulet beskidte derude.....
: 24 jan 2007, 10:51
af duckstar
Jimmy Elkjær skrev:Tror de fleste turbobiler yder en del mere lige for tiden med det kolde vejr vi har.
Jeg beskrev problematikken på min jyske facon. Forskellen mellem koldt vejr og normal-temperatur er direkte slående. Den er meget mere momentvillig end normalt, faktisk - hvis jeg skulle forklare det, føles forskellen som dengang jeg skiftede fra T2 til T25....................
: 24 jan 2007, 12:33
af klyfax
Ja, ok hvis den for kold luft fra et hul i fronten så sidder det meget godt. Men at pakke manifold/turbo ind er altid godt, om ikke andet sænker det temp i motor rummet...
: 24 jan 2007, 12:49
af duckstar
Klyfax, jeg vedhæfter hermed to billeder - hhv. et af det skjold jeg har liggende til montering (blev aldrig monteret da vi rodede med den sidst) - er det tilstrækkelig afskærmning? (Gammelt billede, se bort fra luftslange som er skiftet siden..)
Derudover, et billede af froten hvor man nedenfor til venstre kan se størrelsen på hullet der sidder "nogenlunde" ud for filteret.
: 24 jan 2007, 13:26
af klyfax
Lidt er bedre end ingenting, men det optimale er at pakke den ind i noget powerwrap... Men ellers tror jeg ikke der er så meget at gøre, det hele sidder jo hvor det skal...