Følsomhed=ladetryksforøgning på Turbo diesel??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

Følsomhed=ladetryksforøgning på Turbo diesel??

#1 Indlæg af fraguzz »

Er diesel turbo motorer mere holdbare mht trykforøgelse end benzin?
bilen kører standard 1,4bar... med box kører den ca 1,6bar.
er det mon sikkert at øge ladetrykket mere?
Diesel!
Brugeravatar
DorkVonWaterfall
Mester Medlem
Indlæg: 571
Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
Geografisk sted: Ikast, verdens navle

#2 Indlæg af DorkVonWaterfall »

hvorfor hæve ladetrykket yderliger??

den eneste grund til at hæve trykket er for at formindske evt røgudvikling

det giver minimal effekt at hæve trykket mere.....
pffftttt......
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#3 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

DorkVonWaterfall skrev:hvorfor hæve ladetrykket yderliger??

den eneste grund til at hæve trykket er for at formindske evt røgudvikling

det giver minimal effekt at hæve trykket mere.....


Medmindre der er tale om en ældre dieselmotor.

På en 205'er med turbo, eller på en Golf GTD feks. Kan det nok svare sig at skrue den lidt op.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

#4 Indlæg af fraguzz »

hmm godt at høre ... det er en fiat 1248ccm multijet motor.
planen er størrer front monteret intercooler, forstærket kobling, og så self chip tuning på rullefelt.
har kigget på vandindsprøjtning.. men plejer man ikke kun at montere dette hvis man har problemer med tændningsbanken... alså for at kunne hæve ladetrykket?

motoren laver standard 70hk og 145nm.. målet er 100hk(alt over velkommen) og 230nm.

Når motoren ligger i feks puntoen laver den standard 70hk og 180nm og bliver chippet til 210nm ca. så der skulle være basis nok.. skulle jeg mene!
Diesel!
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#5 Indlæg af hYe »

Det er jo en commonrail motor.
Ved fuld pedal burde der være et konstant tryk i railen på X antal bar.
Det kan enten hæves eller åbnings tiden på dyserne kan ændres(=mere diesel og ladetryk) rent elektronisk. Meget som funktionen i en direkte indsprøjtet benzinmotor. Men med et væsentligt højere tryk. Alt det burde kunne ændres ved en chipning/ændring af styreboksen. Ved ikke om du har en variabel geometri i turboladeren, men har du det, styres ladetrykket også elektronisk.
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

#6 Indlæg af fraguzz »

nej det er ikke en variable geometri turbo.. det er først på 90hk udgaven!
Diesel!
Besvar