Er diesel turbo motorer mere holdbare mht trykforøgelse end benzin?
bilen kører standard 1,4bar... med box kører den ca 1,6bar.
er det mon sikkert at øge ladetrykket mere?
Følsomhed=ladetryksforøgning på Turbo diesel??
Redaktør: Moderatorer
- fraguzz
- Mester Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
- Geografisk sted: kbh
- DorkVonWaterfall
- Mester Medlem
- Indlæg: 571
- Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
- Geografisk sted: Ikast, verdens navle
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
DorkVonWaterfall skrev:hvorfor hæve ladetrykket yderliger??
den eneste grund til at hæve trykket er for at formindske evt røgudvikling
det giver minimal effekt at hæve trykket mere.....
Medmindre der er tale om en ældre dieselmotor.
På en 205'er med turbo, eller på en Golf GTD feks. Kan det nok svare sig at skrue den lidt op.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
- fraguzz
- Mester Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
- Geografisk sted: kbh
hmm godt at høre ... det er en fiat 1248ccm multijet motor.
planen er størrer front monteret intercooler, forstærket kobling, og så self chip tuning på rullefelt.
har kigget på vandindsprøjtning.. men plejer man ikke kun at montere dette hvis man har problemer med tændningsbanken... alså for at kunne hæve ladetrykket?
motoren laver standard 70hk og 145nm.. målet er 100hk(alt over velkommen) og 230nm.
Når motoren ligger i feks puntoen laver den standard 70hk og 180nm og bliver chippet til 210nm ca. så der skulle være basis nok.. skulle jeg mene!
planen er størrer front monteret intercooler, forstærket kobling, og så self chip tuning på rullefelt.
har kigget på vandindsprøjtning.. men plejer man ikke kun at montere dette hvis man har problemer med tændningsbanken... alså for at kunne hæve ladetrykket?
motoren laver standard 70hk og 145nm.. målet er 100hk(alt over velkommen) og 230nm.
Når motoren ligger i feks puntoen laver den standard 70hk og 180nm og bliver chippet til 210nm ca. så der skulle være basis nok.. skulle jeg mene!
Diesel!
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
Det er jo en commonrail motor.
Ved fuld pedal burde der være et konstant tryk i railen på X antal bar.
Det kan enten hæves eller åbnings tiden på dyserne kan ændres(=mere diesel og ladetryk) rent elektronisk. Meget som funktionen i en direkte indsprøjtet benzinmotor. Men med et væsentligt højere tryk. Alt det burde kunne ændres ved en chipning/ændring af styreboksen. Ved ikke om du har en variabel geometri i turboladeren, men har du det, styres ladetrykket også elektronisk.
Ved fuld pedal burde der være et konstant tryk i railen på X antal bar.
Det kan enten hæves eller åbnings tiden på dyserne kan ændres(=mere diesel og ladetryk) rent elektronisk. Meget som funktionen i en direkte indsprøjtet benzinmotor. Men med et væsentligt højere tryk. Alt det burde kunne ændres ved en chipning/ændring af styreboksen. Ved ikke om du har en variabel geometri i turboladeren, men har du det, styres ladetrykket også elektronisk.
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov