Westmus skrev:Det kan nu også trylles pænt gode køreegenskaber frem uden div. stræberarme. Kik f.eks på Christian Nordal som køre banerace under HMS i en Mustang. Specielle "race" bladfjedre beregnet til formålet, Koni dæmpere og en krængningsstabilisator er hvad der sidder under den.
Joee... men det er den dyre vej frem...
Det koster kassen at få lavet bladfjedre på mål kontra at købe 60 mm. motorsportsfjedre som kan fås fra lager i et nærmest uendeligt antal varianter af hårdhed, karakteristikker og længder til ca. 350 kr. + moms pr. styk.
Resten er jo det samme - og reaktionsarme ville jeg ikke undvære med mindre jeg var tvunget til det (homologering, reglement eller hvad der nu måtte diktere det).
Lad os lige holde målet for øje her: Manden har ikke nogen reglementsbegrænsninger, men er givetvis på begrænset budget hvad angår penge, og ikke så slemt hvad angår tid. Ergo må Georg Gearløs-typen af løsninger træde til. Spørgsmålet er bare hvornår nok er nok.
Men et 4-link der ikke er konstrueret helt rigtigt med hensyn til vinkler på arme osv. er med garanti ikke meget bevendt i praksis.
Wildert skrev:Det er ikke viiildt kompliceret.
Måske ikke men uden de rigtige vinkler på armene får man en bagaksel/bil der reagere forkert hvis det er max bid eller køreegenskaber man er ude efter. Det er et spørgsmål om hvor krafterne der "overføres" i armene rammer i forhold til tyngdepunktet i bilen. I seriøs dragracing er det ihvertfald en af de problematikker der arbejdes rigtig meget med og bruges meget krudt på når et 4-link skal bygges.
Når det sidder perfekt til bid ud af hullet, så lyfter du nærmest hele bilen vandret op ved start og overfører alt vægten som et tryk oven på baghjulene. Bl.a også derfor dragrace 4-link normalt har en lang række justeringsmuligheder. Bl.a så man kan justere hvor agressivt ophænget skal reagere i forhold til bidet på den enkelte bane den pågældende dag.
Det er ikke bare pga dækkene man til dragrace ind imellem ser biler der ryger op i 45 graders vinkel.

Aner ikke hvad man har at gøre med på precis en Escort, men der er i hvertfald masser af eksempler på at en større ombygning ikke er en absolut nødvendighed for at få en bil der køre rigtigt fornuftigt, selv om der kun er hestevognsfjedre bag i.

4 link er stadig ikke vildt kompliceret i sig selv, og med den oprindelige hensigt: nemlig at holde på bagtøjet så det ikke "ruller", eller rykker frem og tilbage. Det er hensigten - ikke mere eller mindre. Dvs. ophænget skal laves så det bedst muligt beskriver en så stor kurve som muligt når bagtøjet fjedrer op og ned, og uden at leddene får det til at "binde".
Det du beskriver er sådan set bare det som Opel har gjort i sin tid med f.eks. Ascona, Manta og Kadett'erne - de sparker bagtøjet nedad grundet placeringen af armene. Godt til afsæt - mindre godt til nedbremsning. Alt i alt er det her sikkert mest en fordel at gå efter et mere allround setup - altså igen så neutral kurve som muligt.
... og at en bil kan køre fornuftigt med hestevognsfjedre er korrekt - men nu gik snakken sådan set på hvad de mest hardcore Escort'er benytter sig af tricks - du spurgte selv til det

.
Den rigtige løsning for vores spørger ligger nok et sted mellem det og standard

.
I øvrigt vil jeg foreslå spørgeren at kigge på dette site:
http://www.spannerfodder.com/the_works_escorts.php
Ikke mindst forummet indeholder en masse info om forskellige baghjulssetup på sådan en.