Jeg skal have boret min motor op som det næste projekt, da jeg gerne vil have noget mere moment. Indtil videre har jeg kørt forholdsvis pænt med et maks. tryk på 1,5 bar. Alle ting såsom motorstyring osv. er på plads og den yder fornuftigt nok og holder fint indtil videre.
Men ville gerne være sikker på at tingene virkelig kan holde i længden, også med højere ladetryk. Eksempelvis 1,8 bar. Og den skulle gerne kunne holde til at blive fyret af op igennem alle gearne mere end 1 gang...
Så mit spørgsmål er: Hvornår er det nødvendigt at opgradere til smedede stempler? Er det spild af penge til en gadebil?
Hvornår bliver det nødvendigt med smedede stempler?
Redaktør: Moderatorer
- Cos4x4
- Medlem
- Indlæg: 242
- Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Meget svært spørgsmål at besvare helt entydigt.
Mange std stempler er utroligt stærke, såfremt der er styr på blandingen, og der ikke er tændingsbanken.
Smedede stempler køber ikke frihed til bare at fyre op som en vild, men det hjælper naturligvist.
Det bedste du kan gøre er at forsøge at lure erfaringer fra andres motorer, og se efter om de har haft problemer med stempler(der ikke skyldes en fejl40, eller et "bankedøvt" øre).
Du kan måske have en lille fordel i at øge spillerummet en smule på stemplet og evt øverste stempelring. Mange turbomotorer har dette ab fabrik. Mon ikke der er et par uno ejere herinde der har gjort nogle erfaringer på præcist samme motor tidligere...
Mange std stempler er utroligt stærke, såfremt der er styr på blandingen, og der ikke er tændingsbanken.
Smedede stempler køber ikke frihed til bare at fyre op som en vild, men det hjælper naturligvist.
Det bedste du kan gøre er at forsøge at lure erfaringer fra andres motorer, og se efter om de har haft problemer med stempler(der ikke skyldes en fejl40, eller et "bankedøvt" øre).
Du kan måske have en lille fordel i at øge spillerummet en smule på stemplet og evt øverste stempelring. Mange turbomotorer har dette ab fabrik. Mon ikke der er et par uno ejere herinde der har gjort nogle erfaringer på præcist samme motor tidligere...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Cos4x4
- Medlem
- Indlæg: 242
- Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00
Jeg ved der er et par Punto GT (samme motor) ejere der har hentet en del ud af dem uden problemer, men har også hørt om smeltede stempler på den motor. Selvom de er meget stærke til en Uno T og Punto GT, er der da før set eksempler på smeltede og flækkede stempler. Om det så skyldes en fejl 40 eller for højt tryk skal jeg ikke kunne sige.
Men mit mål er 275+ hk og en holdbar motor. Så måske er de sidste 10 kilo til speciallavede stempler givet godt ud....
Men der er jo en del herinde der kører med højt tryk og meget effekt på forholdsvis små motorer ved jeg da, hvad kører i med af stempler, og hvad er jeres erfaringer?
Men mit mål er 275+ hk og en holdbar motor. Så måske er de sidste 10 kilo til speciallavede stempler givet godt ud....
Men der er jo en del herinde der kører med højt tryk og meget effekt på forholdsvis små motorer ved jeg da, hvad kører i med af stempler, og hvad er jeres erfaringer?