kompression på sug?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

kompression på sug?

#1 Indlæg af Slavteren »

hej, min gamle honda zc1 motor (1,6 16v- 125hk) er ved at få den store overhaling. indtil nu har opsætningen været varmeisoleret greenfilter og 2" udstødning i rustrit med kun en potte, og det rakte til 132hk. nu lligger knasterne hos westspeed, toppen blir hjemmeportet og der skal 42mm spjældhuse og ms på den, men er i tvivl om hvad kompression jeg skal køre med.. krumtapudluftningen bliber ført uden om indsugningen så den ikke "forurener" oktantallet, og den kører altid på v-power (oktan 97). i første omgang kommer den dog til at nøjes med 3mm større spjældhus og portet manifold, samt en box med andet program i indtil den skal over i den rigtige karosse. målet er omkring 150hk med den midlertidige opsætning, og 160 med spjældhuse og banan. er der nogle der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad comp. jeg kan tillade mig at lave? har ledt hele aftenen nu på nettet uden held... :damn: ALT hjælp modtages med kyshånd, deadline nærmer sig!!!
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

En over original kompforhold.
Lyder det fornuftigt?
Jeg vilde sige at maks er 12,0-1 På almindelig benzin, og almindelig brug af bilen.
Men uden viden om den specifikke motor er det svært at gætte

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#3 Indlæg af Slavteren »

den har 9,6 originalt, og ingen antydninger af tændingsbanken selv med oktan 95. havde selv en ide omkring 11-11,5. så det var nok ikke helt ved siden af alligevel så.. tak for hjælpen, nu føler jeg miog da lidt mere sikker. men kunne nu godt tænke mig at finde et sted og læse lidt op på det. :reading:
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#4 Indlæg af Wildert »

Det kommer en del an på dine kommende knaster - hvis de er helt vilde og uhyrlige så går det ud over det dynamiske kompressionsforhold - det afhjælpes normalt med et hævet statisk kompressionsforhold. Det er én af årsagerne til at man ser et ret højt kompressionsforhold på hårdt pumpede sugemotorer.

Men 11:1 er nok ikke helt tåbeligt...
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#5 Indlæg af Slavteren »

kan se jeg havde glemt at skrive om knasterne.. :oops: jeg ved hvad de er på når de kommer tilbage fra westspeed. jeg har simpelthen skrevet hvad planerne var med motoren og lader ham bestemme hvad knasten skal være. det har jeg haft gode erfaringer med tidligere, og så er der en ting mindre at konsentrere sig om på projektet.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#6 Indlæg af Slavteren »

ok, så har jeg gravet min ynglings bog modern engine tuning igennem 2 gange nu, og er stadig ikke kommet tættere på at finde ud af hvad min comp nøjagtig skal være.. men så tænkte geniale lille mig: nu er det jo jul, så hvad for en bog skal jeg så ønske mig for at blive klogere på det? :mrgreen:
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Besvar