Krumtaps udluftning er såmænd bare det overtryk der altid vil være på undersiden af stemplerne, da så vidt jeg ved ingen stempelringer er 100% tætte og dermed fiser lidt af forbrændingstrykket ned forbi ringene og ned og laver overtryk nede ved krumtappen og det er så det overtryk man lufter ud (som regl ind i indsugningen for at forbrænde de oliedampe der kommer med ud når man lufter ud)
er der krumtapsudluftning på alle biler, eller er det noget man laver seperat når man tuner bilen? forestiller mig der ikke rigtig er brug for det på en standard motor.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Der er krumtapudluftning på alle motorer, ellers ville overtrykket komme ud sammen med olie ved pakninger, pakdåser eller hvor det ellers kunne finde vej ud..f.eks ved at skyde oliepinden op.
Det er standard et lukket system, hvor den overskyende luft bliver blandet i indsugningsluften. Hvormed man får afbrændt eventuelle oliedampe, og undgår at de sviner miliøet. På racere laver man tit et åbent system, da oliedampene har en smule negativ virkning på forbrændingen i motoren og dermed antal Hk. Til gadebiler snakker vi vist om petitesser, tilgengæld har man med et åbent system så glæden af at oliedampene ligger sig som et fedet lag i motorrummet.
og en nem måde at undgå det fedtede lag er så en lille tank (catch tank) der køler dampene så olien/væsken bliver i beholderen og luften fiser ud.. hvis dette ikke skulle løse problemet føres dampene ud i hjulkassen..
Man kunne måske også lige tilføje at en anden grund til at man bygger om til catchtank, er at et standard lukket system på et tidspunkt ikke kan følge med mere når man tuner. Jo flere omdr, flere hk motoren laver jo mere puster den også og jo mere oliedamp vil den sende med ud.
Er der egenligt nogen der har et link eller nogle tal fra den virkelige verden med hvor meget det egenligt giver at lave om fra lukket til åbent system? Når vi ikke snakker om en fuldrace motor der måske snurre 8-9000 omdr, men en "normal" tunet gade motor.
Det skal være en HKS hvis du vil have flest heste ud af det
Nej.. så længe den er udformet så ikke der kommer olie ud gennem catchtankens åndehul, og den ikke virker som en drøvling, altså hul diameteren skal være den samme, (eller større), gennem slanger og catchtank....
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars