Bananmanifold? Hvad er bedst?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

Bananmanifold? Hvad er bedst?

#1 Indlæg af JerrilD »

Hej... Har søgt lidt efter det, men synes ikke rigtig jeg kan finde et brugbar svar, derfor jeg stiller det her spørgsmål.

Jeg har en Ford Focus 2.0 16v fra 99´ standart 130 hk. Med er igang med at købe dele ind til lidt tuning af motoren.

Har købt:
Stage 2 Knaster fra Crane Cams
JR Filter i indsugnings boxen
En Manifold fra en ST170er (duratec 170 hk versionen) 4-2-1
Mangler så bare mine justerbar knasthjul og chip

Men kom så til at tænke på hvad er endelig bedst af Bananmanifold?

Er det en 4-1 eller 4-2-1 ??
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
skovbamsen
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30

#2 Indlæg af skovbamsen »

4-2-1 giver højere moment end 4-1
Billede
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

#3 Indlæg af Brochen »

Jeg vil os tag 4-2-1
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#4 Indlæg af Wildert »

Jeg ville tage en fra en anerkendt producent der har styr på længderne - uanset om det er 4-1 eller 4-2-1.
4-2-1 giver som sådan ikke højere moment end en 4-1'er - de giver begge mere moment - det er derfor de giver mere effekt. Ideen om at en 4-2-1'er giver mere i mellemområdet er lidt noget ammestuesnak - det er længderne der afgør det - ikke designet. Problemet er at mere effekt (moment - det ene kommer som bekendt ikke uden det andet) ved lavere omdrejninger kræver lange rør og så kan det knibe med pladsen når man designer en 4-1'er.

Men som sagt: Undersøg først og fremmest med en seriøst producent...
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#5 Indlæg af JerrilD »

Wildert skrev:Jeg ville tage en fra en anerkendt producent der har styr på længderne - uanset om det er 4-1 eller 4-2-1.
4-2-1 giver som sådan ikke højere moment end en 4-1'er - de giver begge mere moment - det er derfor de giver mere effekt. Ideen om at en 4-2-1'er giver mere i mellemområdet er lidt noget ammestuesnak - det er længderne der afgør det - ikke designet. Problemet er at mere effekt (moment - det ene kommer som bekendt ikke uden det andet) ved lavere omdrejninger kræver lange rør og så kan det knibe med pladsen når man designer en 4-1'er.

Men som sagt: Undersøg først og fremmest med en seriøst producent...


Fandt også en 4-1 på ebay fra OBX, hvor jeg kan tage katen af, og sætte den på til syn igen... Ved dog ikke om det er et okay mærke??

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OBX-4-1- ... 1621QQrdZ1
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Minilars
Mester Medlem
Indlæg: 837
Tilmeldt: 06 okt 2003, 18:40
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Kontakt:

#6 Indlæg af Minilars »

hej

jeg har dette obx manifold til salg. det er dog uden forrør men til gengæld helt nyt.

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... hlight=obx

http://i10.photobucket.com/albums/a146/ ... itobx2.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a146/ ... itobx1.jpg

nat og dag. 29 45 35 69
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk
Besvar