Teknisk spørgsmål Mazda GTX turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Viggo
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 01 maj 2005, 16:25
Kontakt:

Teknisk spørgsmål Mazda GTX turbo

#1 Indlæg af Viggo »

Hej powerpage.

Jeg er lige igang med at lave min motor som lige har brændt en ventil. Det er en Mazda 323 1,8 GTX turbo, den deler blok og topstykke med en 1,8 GT (uden turbo) og ventilerne er også ens men knasterne er forskellige. Jeg har et fint topstykke liggende fra en 1,8 GT så det har jeg tænkt mig at bruge istedet for.

Men nu kommer spørgsmålet så: skal jeg bruge knasterner fra GT´en eller skal jeg tage dem fra GTX´eren..?? Jeg formoder, dog uden at vide det med sikkerhed, at knasterne fra GT´en er skrappere end dem fra GTX´en hvad er bedst på en turbomaskine...?

Jeg spørger fordi jeg mener at have læst at man kan få mere ydelse ud af en Opel C20LET motor ved at bruge knaster fra en C20XE er det korrekt og kan det være det samme for mazdas motore..?

Ja det var lige mange spørgsmål, håber at nogen ligger inde med svarende
Mvh. Viggo.

www.race-4-fun.dk

motorsport hvor alle kan være med og hvor alt over gratis er for dyrt :-)))

Mine biler:
Hobby: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=56084

Daglig: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=47576
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Normalt vil alt hvad der giver en højere ydelse på en sug motor også give en højere ydelse på en turbo motor. Det kan også være noget som du måske vil opfatte som negative effekter ved at skifte knasten. Det kunne være senere ladetryk, dårligere økonomi osv.

V/h Chr
Viggo
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 01 maj 2005, 16:25
Kontakt:

#3 Indlæg af Viggo »

Økonomi er ligegyldigt da den udelukkende bruges til jordbaneræs men senere ladetryk ville være katastrofalt :lol:

Hmm måske jeg skulle sætte de knaster i som oprindelig kommer fra turbomotoren.

Tak for svaret :wink:
Mvh. Viggo.

www.race-4-fun.dk

motorsport hvor alle kan være med og hvor alt over gratis er for dyrt :-)))

Mine biler:
Hobby: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=56084

Daglig: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=47576
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#4 Indlæg af uno »

har på et tidspunkt hørt at der er en del effekt at hente på vw 20v motorerne ved at smide suge knaster i turbomaskinerne.

Hvis du har en haynes rep.bog over din bil vil du kunne se gradtallet på knasterne så du har noget at sammenligne..

det er ikke altid at suge knasten er vildere end turbo knasten..-på uno er det turbo motoren der har den vildeste knast ifølge haynes
hygge
Nyt Medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Sjælland, Vordingborg

#5 Indlæg af hygge »

Hvis mazda'n er med 2 knaster, kunne man jo nøjes med indsugningsknasten fra GT'eren.(lige som man gør på en c20let, tager fra en XE maskine) :wink: Højere løft = mere effekt :)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

hygge skrev:Hvis mazda'n er med 2 knaster, kunne man jo nøjes med indsugningsknasten fra GT'eren.(lige som man gør på en c20let, tager fra en XE maskine) :wink: Højere løft = mere effekt :)


Afhænger jo så af om indsugningssiden eller udstødssiden flower ringest/bedst..
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Viggo
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 01 maj 2005, 16:25
Kontakt:

#7 Indlæg af Viggo »

Ja det var det med LET motoren jeg har læst på opelpower en gang og nu du siger det så er det rigtigt at det kun er indsugningsknasten.

Men da jeg ikke rigtig har de dataer om løft og grader så tror jeg at jeg tager og flytter dem over fra det oprindelige topstykke.
Mvh. Viggo.

www.race-4-fun.dk

motorsport hvor alle kan være med og hvor alt over gratis er for dyrt :-)))

Mine biler:
Hobby: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=56084

Daglig: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=47576
Viggo
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 01 maj 2005, 16:25
Kontakt:

#8 Indlæg af Viggo »

Og mange tak for svarene da forresten :oops:
Mvh. Viggo.

www.race-4-fun.dk

motorsport hvor alle kan være med og hvor alt over gratis er for dyrt :-)))

Mine biler:
Hobby: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=56084

Daglig: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=47576
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#9 Indlæg af uno »

list ned til .-hansen og køb en haynes så har du grader og løfte højde -eller spørg efter den på biblioteket og tag en kopi af de par sider der er rare at have.. mener de koster ca 150,-og det er da billigt hvis det er opskriften på 5-10hk..

ellers lån et micrometer ur og mål det selv..-der er en tråd om hvordan man gør er jeg sikker på
Besvar