det lyder da godtnok lidt spændende især hvis der ryger noget af den såkaldte skraber eller hvis man får en lille bule i bundkarret , der normalt ikke faretruende
jojo du har da ret wildert med de der trays + at man kan knifeedge krumtappen , det var meget brugt på MCer før i tiden som et led i letning+afbalancering af krumtappen , men ved ikke hvor udbredt der er mere , men ligefrem en skraber??
Sådan en skraber dims er jo ingen ny opfindelse og findes som de jo også viser inde på siden i nogle fabriksmotorer. Men igen hardcore udgaven er noget der mest bruges i racemotorer hvor man lige skal have den sidste halve Hk fundet.
Det er jo altså kun når motoren er slukket at alt olien ligger pænt i bunden af bundkaret. Tænk f.eks på hvor olien der trykkes ind i lejerne forsvinder hen når krumtappen snorre med 8000 omdr! Jeg gætter på det ligner en stor olietåge derinde.
På amerikanske v8 motore der køre højre end 6000 rpm er det næsten en obligatorisk addon .
Tabet stiger med kvadratet på rpm's og på en smallglock (5,7 liter) er 10 -20 hk ikke urealistisk.
Mushroom bundkar med trapdoors er også en god ting specielt til 1/4 mile racing hvor man måske trækker 1 g i start (gadebiler), dette svare til at du prøver at køre motoren i en 45 graders hælning bagud hvorved meget af olien i et normalt bundkar ligger helt oppe og rør krumtappen og så snakker vi altså MEGET større tab .
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.
There is a very good magazine article in the August 2006 "Circle Track" written by David Vizard. It discusses the power improvements you can expect by changing the shape of your crankshaft counterweights and by applying coatings.
If this magazine is not available in Denmark I would be happy to scan the pages for you.
Again, my apologies for having to write in English.
Jeg ville nok ikke afprøve sådan en dejskraber uden at montere dyser til undersmøring af stempler..
Har ikke læst hele hans smørre i gennem..
Men ikke lige noget han selv går op i på Billederne....!