Karburatormotor m turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
nielsk
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 sep 2006, 20:26

Karburatormotor m turbo

#1 Indlæg af nielsk »

Hejsa
Er ved at tryklade en karburatormotor, og har egentlig tænkt mig at trykke igennem karbunaden.
Mest fordi det er første forsøg, og fordi jeg så kan nøjes med en standard størrelse i første omgang.
Jeg skal heller ikke som det første bøvle med nyt speedertræk mm.

Overvejer dog stadig at suge gennem en større karbunade!

Nogen der har prøvet begge dele, og kan bidrage lidt med erfaringer ??
Mvh
Niels
Gummispoiler
Medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 16 okt 2003, 16:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

#2 Indlæg af Gummispoiler »

Efter en hurtig søgning i forumets søgefunktion på: karburator AND turbo

fik jeg bl.a.

http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=11990&highlight=karburator+turbo

http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=12592&highlight=karburator+turbo

http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=10259&highlight=karburator+turbo

Go læsning

P.S. hvis du sætte samme ord ind i søge funktionen for du MANGE flere hits.
MVH Niels P.

FP-DE 1,8 16v

"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
nielsk
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 sep 2006, 20:26

Karbunader og turboer

#3 Indlæg af nielsk »

DOOOOHHHH!! :?
Nu føler jeg alderen trykke ;-)
Havde googlet mig selv næsten blind, men ikke tænkt på at søge her i forummet.
Tak for tippene.
Mvh
Niels
Gummispoiler
Medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 16 okt 2003, 16:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

#4 Indlæg af Gummispoiler »

Bare iorden...

Som sagt masser af læsning, så go fornøjelse....
MVH Niels P.

FP-DE 1,8 16v

"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
Brugeravatar
r_uldal
Medlem
Indlæg: 231
Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19

Re: Karburatormotor m turbo

#5 Indlæg af r_uldal »

nielsk skrev:Hejsa
Er ved at tryklade en karburatormotor, og har egentlig tænkt mig at trykke igennem karbunaden.
Mest fordi det er første forsøg, og fordi jeg så kan nøjes med en standard størrelse i første omgang.
Jeg skal heller ikke som det første bøvle med nyt speedertræk mm.

Overvejer dog stadig at suge gennem en større karbunade!

Nogen der har prøvet begge dele, og kan bidrage lidt med erfaringer ??
Mvh
Niels


Du får problemer hvis det er en standard karb du har på. Du kan evt tage en trykkarb fra en Volvo 240 turbo men du skal stadig have en vacuum styret benx regulator da den skal have mere sovs jo mere du trykker.
Mvh
Ruben
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

Re: Karburatormotor m turbo

#6 Indlæg af Andy »

nielsk skrev:Hejsa
Er ved at tryklade en karburatormotor, og har egentlig tænkt mig at trykke igennem karbunaden.
Mest fordi det er første forsøg, og fordi jeg så kan nøjes med en standard størrelse i første omgang.
Jeg skal heller ikke som det første bøvle med nyt speedertræk mm.

Overvejer dog stadig at suge gennem en større karbunade!

Nogen der har prøvet begge dele, og kan bidrage lidt med erfaringer ??
Mvh
Niels


Det med og suge gennemn en karb. er både godt og ondt, det kan ende med et ordenligt bang!! da du når du stopper bilen har en blanding af luft og benz der står stille i turboen, som jo er temmelig varm!!!!!!!

Mvh

Andy
nielsk
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 sep 2006, 20:26

Hmmmm

#7 Indlæg af nielsk »

Ja jeg må lige tænke det lidt igennem, og det med at suge er kasseret.
Mest fordi man ikke kan få en evt. intercooler på.
Den skulle mere være for at mindske tændingsbanken.

Jeg tror at jeg trykprøver en reservekarburator.
Mest for at se hvor meget svømmerhuset kan holde til :-)

Kan lige se det for mig .... fuld rulle på 12´7 ... juhuuu 9000 snoninger og godt med ladetryk ..... BOOOOMMMM. der sprængtes karbunaden, og elpumpen spæder bare på ;-)

Uha uha
Mvh
Niels
cb
Senior Medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 06 sep 2003, 21:48
Geografisk sted: Midtjylland

#8 Indlæg af cb »

Hvilken bil er det du vil lave det på ???

Synes du skal lave et indsprøjtning til vognen, det får du mere ud af, og det er meget sjovre i længden. Og så kan du få din tænding med som vil betyde meget for din motor (undgå banken)

Har lavet nogle gamle ford med tryk på kab. og det virkede fint. Men det var dengang. synes at de ting som skal bruges til at lave noget EFI er blevet så billig og godt at det andet er spild af tid
nielsk
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 sep 2006, 20:26

Sprøjt versus karburator

#9 Indlæg af nielsk »

Hejsa
Har intet mod "Squirt", det er ret nemt at få til at du.
Har en rigtig "old school" Fiat 12´7.
For 20 år siden legede kammiérne med turboer, mens jeg var ude og sejle.
Efter jeg kom hjem, blev det ikke til mere.
Nu har jeg igen mulighed for at lege med biler, så jeg har anskaffet 4 stk.
Så er det altså at jeg gerne vil lave den der trykladede 127, jeg ønskede mig dengang ;-)

Har du nogle fiduser du vil af med?
Du kan i tidligere indlæg se hvad jeg havde tænkt på.
Havde tænkt på en trykboks omkring hele karburatoren, men det er lidt mere fancy end den gang.
Vil bygge med et trykboks i stedet for luftfilteret, og så tage det derfra.
Alle input tages imod med glæde ;-)
Mvh
Niels
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#10 Indlæg af Brisse »

Få fat i motoren fra en uno turbo og spar dig selv for mange grå hår :-)
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Besvar