Ok... En bil som din skal jo bare overholde nogle lamdaværdier til syn. UDMIDDELBART syntes ejg da ikke den ser ud til ikke at gøre det så. Men jeg tager sikkert fejl så...
Lamda 1 +-0.03
Senest rettet af Havneren 28 aug 2006, 07:20, rettet i alt 1 gang.
Jo... Lamda 1 er præcis 14,7 i AFR. hvor meget lamda 1,03 eller 0,997 (grænserne til syn) er er jeg ikke sikker på, men det LYDER jo ikke som om det er ret meget afvigelse fra de 14,7. F.eks. 14,9 lyder jo i sammenhænget til at være en del.
Lamdasonden sidder jo før katalysatoren og regulere motorstyringen ind efter lamda 1 i tomgang(Vi snakker original styring på en bil med en sonde). Man måler jo så lamdatallet helt ude i enden af udstødningen og det BURDE jo stadig være blandingsforholdet man måler her. Hvis katalysatoren har indflydelse på lamdaværdien kan jeg ikke rigtig forstå hvordan man normalt kan måle SÅ tæt på lamda 1 der ude bag i.
Hvordan er det nu? Indgår O2 i reaktionen i katalysatoren? Det mener jeg da ikke, men jeg kan jo i virkeligheden ikke rigtig huske det... Men i så fald har katten jo ikke indflydelse på lamdatallet.