2.0 Topstykke på 1.8 blok

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

2.0 Topstykke på 1.8 blok

#1 Indlæg af BANDIT »

er ved at bygge lidt om på motoren og har fået fat i en 2.0 16v zetech motor med en boring på 84.0 , den jeg har nu er 1.8 16v zetech med en boring på 80.0 ..

Kan jeg smide topstykket over på 1.8 motoren og vil det give noget effekt eller for jeg en lavere kompression
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

???

#2 Indlæg af BANDIT »

ikk nogen der kan gi et svar
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

???

#3 Indlæg af BANDIT »

ikk nogen der kan gi et svar
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Re: ???

#4 Indlæg af 2fat2fly »

BANDIT skrev:ikk nogen der kan gi et svar

Hvorfor bygger du ikke hele motoren over så får du da helt sikkert mere :wink:
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Det er mere et forrsikringsspørgsmål

#5 Indlæg af BANDIT »

Std HK er 105 hk
, så den må jo kun have 126 hk

Mondeo 2.0 motor 136 hk :(
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#6 Indlæg af mh »

de 2 topstykker skulle være ens men knasterne er forskellige...

(går ud fra det er en mondeo 2.0 motor med DOCH på ventildækslet)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

#7 Indlæg af BANDIT »

tinasmartin skrev:de 2 topstykker skulle være ens men knasterne er forskellige...

(går ud fra det er en mondeo 2.0 motor med DOCH på ventildækslet)


Det er en 16v zetech jo , regnede lidt med et ventiler og kanaler var lidt større.. Planen var at smide topstykke med knaster , sprøjt, udst osv.. over på min egen blok og derved kalde det tuning og ikke konstruktiv ændring :)
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#8 Indlæg af mh »

BANDIT skrev:
tinasmartin skrev:de 2 topstykker skulle være ens men knasterne er forskellige...

(går ud fra det er en mondeo 2.0 motor med DOCH på ventildækslet)


Det er en 16v zetech jo , regnede lidt med et ventiler og kanaler var lidt større.. Planen var at smide topstykke med knaster , sprøjt, udst osv.. over på min egen blok og derved kalde det tuning og ikke konstruktiv ændring :)


hvis det er en 16V zetec så er forskellen at den har faste løftere istedet for hydrauliske stadigt ingen forskel på ventil størrelser eller kanalerne..(ved dog ikke om du kan bruge knasterne på den gamle så- altså om de har samme størrelse lejer)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

#9 Indlæg af BANDIT »

tinasmartin skrev:
BANDIT skrev:
tinasmartin skrev:de 2 topstykker skulle være ens men knasterne er forskellige...

(går ud fra det er en mondeo 2.0 motor med DOCH på ventildækslet)


Det er en 16v zetech jo , regnede lidt med et ventiler og kanaler var lidt større.. Planen var at smide topstykke med knaster , sprøjt, udst osv.. over på min egen blok og derved kalde det tuning og ikke konstruktiv ændring :)


hvis det er en 16V zetec så er forskellen at den har faste løftere istedet for hydrauliske stadigt ingen forskel på ventil størrelser eller kanalerne..(ved dog ikke om du kan bruge knasterne på den gamle så- altså om de har samme størrelse lejer)


Okay , vil det så det så ku lade sig gøre stadig at smide toppen over på og så bare bruge de mekaniske løftere ,, ,, har da fået at vide herinde at knaster fra en 2.0 16v mondeo godt kan komme i mit 1.8 topstykke
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#10 Indlæg af mh »

BANDIT skrev:Okay , vil det så ku lade sig gøre stadig at smide toppen over på og så bare bruge de mekaniske løftere ,, ,, har da fået at vide herinde at knaster fra en 2.0 16v mondeo godt kan komme i mit 1.8 topstykke


du burde kunne sætte toppen på som en hel enhed men om knasterne passer fra 16V zetec til dohc 16V skal jeg som sagt ikke kunne sige

der er 3 udgaver af en zetec E bare så vi er enige om dem du har

1. udgave hedder DOHC 16V på ventil dækslet (sølvfarvet derfor kaldet silvertop i uk)

Billede

2. udgave hedder Zetec 16V på ventil dækslet (stadigt sølvfarvet små ændringer som gjorde at løfterne ikke hang ved forkert olie og forbedret indsugnings parkninger ellers mest kosmetiske ændringer)

Billede

3. udgave hedder 16V Zetec på dækslet (sort plastik ventil dæksel og en noget anden motor -faste løftere, tandremmen sidder anderledes, 2 delt bundkar mm.)

Billede

de to første modeller kan næsten alt byttes imellem (bedre stempler i 2'ern med friktions nedsættende materiale på skørtet mm.)

den sidste model har ikke det helt vilde med de 2 andre at gøre men nogle dele som toppen passer på de andre men om kun knasterne passer i udboringerne til de andre skal jeg ikke kunne sige desværre...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Besvar