B23ET nu med vandkølet turbo. spørgsmål!!!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

B23ET nu med vandkølet turbo. spørgsmål!!!

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

Hej..

Så er mit projekt næsten færdigt, inden den skal chiptunes. Men har lige et lille spørgsmål til vandkølingen af turbo'en. Nu er det sådan at når man har kørt i bilen et stykke tid og så slukker den, og venter 2 minutter. Så kan man høre at vandet bobler (koger) en smule nede fra turbo'en.. når hvis man starter motoren igen er der selvfølgelig ingenting. Har så overvejet at montere en elektrisk vandpumpe og en timer som så kunne trykke vand gennem turboen i 5min efter man har slukket. Men dette burde ikke være nødvendigt da en Volvo 740/940 har vandkølet turbo std.. Min er en 760. Så vil lige høre om nogen har et billede af "opkoblingen" at vand tilgang/afgang på turbo'en på en 740/940 turbo?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

vandet i turboen MÅ IKKE KOGE! en vand pumpe fra varmeapperatet på en nyere vw er måske en løsning.. google er din ven ;)
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#3 Indlæg af Volvo-Dennis »

Jeg har fundet en pumpe fra en BMW, så den skal bare hamres på. Og timeren er også bygget, så det skal monteres inden længe.
Men det ville bare lige være rart nok at vide om det nu bare var mig der havde monteret noget forkert. Men det er heller ikke sådan at det koger helt vildt, men man kan bare lige høre lidt "blop-blop" et par gange når man lytter.. Men hvis man nu har monteret slangerne 100% rigtig, ville vandet så ikke cirkulere lidt af sig selv selvom motoren er slukket, når den er varm altså.. Eller er den idé helt ude i skoven?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

På en 940.
Tilslutter de vandtilgangen, der hvor aftapnings hanen normalt sidder.
Der efter går den til varmeveksleren lige før olie filtret, og så til den nederste vand tilslutning på turboen. fra turboen går den tl den nederste slange på ekspansions beholderen.
Så det at den står at koger betyder ikke en skid.
Da hele systemet er selvudluftene.

Hvorfor komplicere et simpelt system der virker :?:
Med en timer og en ekstra vandpumpe, det kan kun føre til denne smily :damn:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#5 Indlæg af Volvo-Dennis »

Okay, så det vil sige at jeg bare skal lade det være som det er, og at det egentligt fungerer fint? For som systemet er nu, der er den ene koblet på nederste slange på expansionsbeholderen (købte slange til 940, for der er udtag til turbo...) og den anden er koblet til slangen der går fra vandpumpen og nederst i køleren. Det har jeg fået at vide at det skulle virke!
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Besvar