Side 1 af 2

Eftermonteret turbo og vand tilgang

: 06 aug 2006, 16:34
af Mark
Når man eftermontere turbo, hvor tager i så vandet til den fra og til, post gerne nogle billedere

Re: Eftermonteret turbo og vand tilgang

: 06 aug 2006, 18:51
af JPP
Mark skrev:Når man eftermontere turbo, hvor tager i så vandet til den fra og til, post gerne nogle billedere


Nu ved vi ikke hvilken motor/bil der er tale om.
Men på min XU motor på min peugeot tager jeg vand øverst på udtaget ved den store vandingang til topstykket - det kommer fra den ene side af køleren. Her sidder der 2 udtag, som nornalt er lukket med et par unbrakkoskruer.
Billede

Den anden side tager jeg i bunden på bagsiden af motoren mod køleren. Her sidder en samlestation som kobler vandet fra varmeapparaten inde i bilen sammen med det øvrige. Der var en stor bolt i "samlestationen" Den blev udskiftet med en banjobolt med udtag til turbo :wink: Det har jeg umiddelbart ingen billeder af. Slangespecialisten kan hjælpe med de nødvendige fittings.

: 07 aug 2006, 11:29
af Mark
takker, andre der også kan poste deres......

: 07 aug 2006, 13:22
af duckstar
Jeg kører med en lader med vandkøling, uden at have det sat til men skal have det gjort.

På mit topstykke sidder der et vandudtag foran, meget tæt på turboladeren. Det udtag fører om bag på motoren og flower vand ind til varmeapperatet i kabinen. Jeg forventer at T'e mig ind i det rør/slange og lade vandet fra motoren flowe vand gennem laderen og ind i kabinen.. hurtigere varme på kolde dage ;)

: 07 aug 2006, 13:40
af Mark
duckstardeluxe skrev:Jeg kører med en lader med vandkøling, uden at have det sat til men skal have det gjort.

På mit topstykke sidder der et vandudtag foran, meget tæt på turboladeren. Det udtag fører om bag på motoren og flower vand ind til varmeapperatet i kabinen. Jeg forventer at T'e mig ind i det rør/slange og lade vandet fra motoren flowe vand gennem laderen og ind i kabinen.. hurtigere varme på kolde dage ;)


Hvis man gør sådan bliver det jo et meget lille hul vandet skal i gennem (turboen) i forhold til normalt inden det når varmeaperatet, men hvor købes de T stykker henne ?

: 07 aug 2006, 13:57
af duckstar
Sådan nogle stumper og slangerne dertil, handler jeg altid hos vores alle sammens www.slangespecialisten.dk

Vandtilslutningen på min turbo er større end den slange der går til varmeapperatet, så det du nævner er ikke et issue..

: 07 aug 2006, 20:55
af Kws
Jesper kan lave de slanger for 600 kr.

men vandkøling giver intet.. så undvær du bare de slanger. som rene fra turbodk siger så køler det måske turboen 1-2 grader.
på billedet ser du mine vandkølings slanger fra jesper. "slangespecialisten" jeg har taget vandet fra varmeapparatet. og det virker fint.

: 07 aug 2006, 21:09
af Jesper H
Har gjort på samme måde som kws.

: 08 aug 2006, 15:01
af grydesvamp
jeg ville nu kigge nermere på temperaturen fra den studs i tager vandet fra samt flow.. hvis flowet ikke er godt nok brænder vandet fast i huset på turboen hvilket danner en overflade og til sidst en prop og så er der ikke meget køling..

en anden ting.. hvorfor køre med vand tilsluttet ? kan self godt se det køler leje/olie huset på turboen men i en alm gade bil er det nødvendigt?

: 08 aug 2006, 17:37
af Runesm
Jeg kører uden på min Saab.
0,55 bar og K-jet sprøjt med en Garret turbo der kun er oliekølet :)