Eftermonteret turbo og vand tilgang

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mark
Senior Medlem
Indlæg: 380
Tilmeldt: 17 sep 2003, 19:05
Geografisk sted: Danmark

Eftermonteret turbo og vand tilgang

#1 Indlæg af Mark »

Når man eftermontere turbo, hvor tager i så vandet til den fra og til, post gerne nogle billedere
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

Re: Eftermonteret turbo og vand tilgang

#2 Indlæg af JPP »

Mark skrev:Når man eftermontere turbo, hvor tager i så vandet til den fra og til, post gerne nogle billedere


Nu ved vi ikke hvilken motor/bil der er tale om.
Men på min XU motor på min peugeot tager jeg vand øverst på udtaget ved den store vandingang til topstykket - det kommer fra den ene side af køleren. Her sidder der 2 udtag, som nornalt er lukket med et par unbrakkoskruer.
Billede

Den anden side tager jeg i bunden på bagsiden af motoren mod køleren. Her sidder en samlestation som kobler vandet fra varmeapparaten inde i bilen sammen med det øvrige. Der var en stor bolt i "samlestationen" Den blev udskiftet med en banjobolt med udtag til turbo :wink: Det har jeg umiddelbart ingen billeder af. Slangespecialisten kan hjælpe med de nødvendige fittings.
Mark
Senior Medlem
Indlæg: 380
Tilmeldt: 17 sep 2003, 19:05
Geografisk sted: Danmark

#3 Indlæg af Mark »

takker, andre der også kan poste deres......
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#4 Indlæg af duckstar »

Jeg kører med en lader med vandkøling, uden at have det sat til men skal have det gjort.

På mit topstykke sidder der et vandudtag foran, meget tæt på turboladeren. Det udtag fører om bag på motoren og flower vand ind til varmeapperatet i kabinen. Jeg forventer at T'e mig ind i det rør/slange og lade vandet fra motoren flowe vand gennem laderen og ind i kabinen.. hurtigere varme på kolde dage ;)
Vh. Anders
Mark
Senior Medlem
Indlæg: 380
Tilmeldt: 17 sep 2003, 19:05
Geografisk sted: Danmark

#5 Indlæg af Mark »

duckstardeluxe skrev:Jeg kører med en lader med vandkøling, uden at have det sat til men skal have det gjort.

På mit topstykke sidder der et vandudtag foran, meget tæt på turboladeren. Det udtag fører om bag på motoren og flower vand ind til varmeapperatet i kabinen. Jeg forventer at T'e mig ind i det rør/slange og lade vandet fra motoren flowe vand gennem laderen og ind i kabinen.. hurtigere varme på kolde dage ;)


Hvis man gør sådan bliver det jo et meget lille hul vandet skal i gennem (turboen) i forhold til normalt inden det når varmeaperatet, men hvor købes de T stykker henne ?
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#6 Indlæg af duckstar »

Sådan nogle stumper og slangerne dertil, handler jeg altid hos vores alle sammens www.slangespecialisten.dk

Vandtilslutningen på min turbo er større end den slange der går til varmeapperatet, så det du nævner er ikke et issue..
Vh. Anders
Kws
Medlem
Indlæg: 131
Tilmeldt: 01 dec 2005, 20:00
Geografisk sted: Randers

#7 Indlæg af Kws »

Jesper kan lave de slanger for 600 kr.

men vandkøling giver intet.. så undvær du bare de slanger. som rene fra turbodk siger så køler det måske turboen 1-2 grader.
på billedet ser du mine vandkølings slanger fra jesper. "slangespecialisten" jeg har taget vandet fra varmeapparatet. og det virker fint.
Vedhæftede filer
PICT1262.JPG
PICT1262.JPG (248.47 KiB) Vist 2363 gange
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#8 Indlæg af Jesper H »

Har gjort på samme måde som kws.
Vedhæftede filer
DSC018702.jpg
DSC018702.jpg (106.63 KiB) Vist 2349 gange
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#9 Indlæg af grydesvamp »

jeg ville nu kigge nermere på temperaturen fra den studs i tager vandet fra samt flow.. hvis flowet ikke er godt nok brænder vandet fast i huset på turboen hvilket danner en overflade og til sidst en prop og så er der ikke meget køling..

en anden ting.. hvorfor køre med vand tilsluttet ? kan self godt se det køler leje/olie huset på turboen men i en alm gade bil er det nødvendigt?
Fri bane fuld hane! :-)
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#10 Indlæg af Runesm »

Jeg kører uden på min Saab.
0,55 bar og K-jet sprøjt med en Garret turbo der kun er oliekølet :)
Besvar