Sportskat kontra erstatningsrør på vr6

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Sportskat kontra erstatningsrør på vr6

#1 Indlæg af Danny Salling »

Ja jeg ved godt jeg har mange spørgsmål, men jeg ved ikke så meget om tuning af vr6 :-)
Hvad er bedst af de to løsninger, ved godt at synsmanden ikke vil have man kører uden kat, men hvis man ser bort fra dette og kun kigger på hvad man får mest effekt med, hvad ville det så være? Og hvad gør man så med sin lambda sonde, hvos skal den sættes til/i henne, fordi motoren kommer vel ikke til at kører som den skal uden lambasonde på, gør den?
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

For at opnå størst mulige effekt så er det fri udblæsning.
Det gælder alle motorer.
erstatnings rør eller sportskat ?
Jeg mener at begge dele er lige ulovlige.
sportskatten er kun for at tilfredsstille ens grønne samvittighed.

Lambda sonden skal placeres hvor den sidder originalt.
Hvis den også har en sonde efter katten, så er du tvunget til at bruge en katalysator, ellers bliver motorstyringen ked af det og tænder en lampe.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#3 Indlæg af luske »

Morten VJ skrev:Jeg mener at begge dele er lige ulovlige.
sportskatten er kun for at tilfredsstille ens grønne samvittighed.
MVH

Morten


kan det nu også passe ?? der er vel en grund til at man kan købe sig fattig i sårn noget nymodens teknik :D har dog aldrig selv prøvet sårn en racekat (mainecoon ?? :D ) da jeg ikke har haft biler der er nye nok til at sq opfylde de emmisionsregler

men det kan da være jeg tager fejl så ret mig endelig :D

MVH Luske
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Prøv at læse dette.
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Li ... /kap07.pdf

Side 28-29 er specielt interssant hvis man går med de tanker at montere en katalysator af en anden type.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

Jeg har på et tidspunkt hørt noget om TÜV godkendt racerkat. Hvis det er rigtigt at man kan få det - Så kan det jo lade sig gøre.

En anden fordel ved racerkatten frem for den almindelige keramiske kat er jo dens holdbarhed på giftige motore. Almindelige katalysatore KAN jo smelte sammen - Det gør metal/racerkatten ikke.

V/h Chr
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#6 Indlæg af Danny Salling »

Hvor henter man så mest effekt, er det så med erstatningrøret?
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#7 Indlæg af klyfax »

Havneren skrev:Jeg har på et tidspunkt hørt noget om TÜV godkendt racerkat. Hvis det er rigtigt at man kan få det - Så kan det jo lade sig gøre.

V/h Chr


Hvis forurening ikke overstiger det tilladte, der er gældene for bilen.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#8 Indlæg af klyfax »

Danny Salling skrev:Hvor henter man så mest effekt, er det så med erstatningrøret?


Det kommer an på resten af udst. systemet og om man køre med turbo. Hvordan køre man normalt? For bilen lov til at bruge sit bundtræk? For den lov til at nærme sig omdr. begrænseren? Dette er bare noget det har indflydelse på...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
Thomas.
Medlem
Indlæg: 148
Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
Geografisk sted: Danmark

#9 Indlæg af Thomas. »

Ja og hvis det ikke er en turbobil så skal der være modstand i udstødningen. Ellers midster den bundtræk ad pokkeren til. På en turbomoter er det bedst med meget lidt modstand...
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

klyfax skrev:
Havneren skrev:Jeg har på et tidspunkt hørt noget om TÜV godkendt racerkat. Hvis det er rigtigt at man kan få det - Så kan det jo lade sig gøre.

V/h Chr


Hvis forurening ikke overstiger det tilladte, der er gældene for bilen.


Og det koster jo så 30.000 at afgøre om den gør det - Er der TÜV på, så er dette allerede gjort. Det er altså så "typegodkendt" til bilen.

V/h Chr
Besvar