uforbrændt benzin og ms

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

uforbrændt benzin og ms

#1 Indlæg af mikRST »

hej

jeg skal til at ha bilen til syn så skulle jo gerne ha co'en justeret hvilket jeg også har fået men der er for meget uforbrændt benzin hvordan for jeg det længere ned co'en ligger på 2,5-3 ca hvis jeg giver den mindre benzin begynder den at gå ujævt i tomgang.

hilsen mikael
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Har den katalysator ?
Hvor høj må co % maksimalt være, og hvor mange ppm lukker du ud, og hvor mange er tilladt.?

Dårlig tomgang kan skyldes
slidte dyser.
For store dyser.
dårlige tændkabler
utæt indsugnings manifold pakning
slidt motor
for lave omdrejninger.
En skarp knast
utæt udstødning, osv.

Fejlkilderne er uendelige.

Man kan prøve at retadere tændingen, og dermed tvinge mere luft igennem motoren, hvis man lider af meget store dyse sygdommen.
ellers montere nogle små syns dyser således at pw kommer højere op.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Eller kigge lidt i denne tråd.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=16339

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

#4 Indlæg af mikRST »

hej

bilen er en rs turbo

der er ikke katalysator på
co må være 3,5
ppm ligger på ca 700 og ifølge min ven må den være 300 men det ved jeg ikke om det gælder alle biler eller hvordan det er.

dyser er for store i følge henrik gm da han justerede den ind i sin tid.

har hørt at ke anlæg køre med højt tryg kan det ha noget at sige køre jo med samme benzin pumpe som da der var ke anlæg på.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Pumpen spiller ingen rolle. da trykket bliver styret af benzintryks regulatoren.
Det man kunne prøve var at finde en regulator der var på 2,5 bar i stedet for 3 par, og dermed få lidt større PW i tomgang, og dernæst eksperimentere med squirts pr cycle.
Men det kræver som alt andet en justering af alle parametre i MS.
Hvilken dysestørrelse kører du med nu ?
da 700 ppm lyder meget højt, det kunne jeg ikke få mine weber karburatorer til at give, da de stod 6% i tomgang, og var totalt usynkroniserede.

Find nogle mindre dyser, det er vejen frem.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#6 Indlæg af Havneren »

mikRST skrev:hej

bilen er en rs turbo

der er ikke katalysator på
co må være 3,5
ppm ligger på ca 700 og ifølge min ven må den være 300 men det ved jeg ikke om det gælder alle biler eller hvordan det er.

dyser er for store i følge henrik gm da han justerede den ind i sin tid.

har hørt at ke anlæg køre med højt tryg kan det ha noget at sige køre jo med samme benzin pumpe som da der var ke anlæg på.


Til syn er der nu intet krav om den uforbrændte benzin. det var der i hvert fald ikke da jeg var mekaniker. Normalt kan de heller ikke lave noget om så gamle biler lige pludselig skal overholde strengere regler.

Det har ikke noget med at pumpen er fra et ke anlæg.

V/h Chr
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

#7 Indlæg af mikRST »

oki så er der jo snæsten ikke andet for end at prøve at køre til syn med den.
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

#8 Indlæg af Mads RR »

Som Havnetossen så rigtigt skriver, så er der ingen lovkrav om udledning af HC. Heller ikke på de helt nye biler. Et højt HC niveau selvom ens CO ligger fornuftigt, er som regel pga skarp knast, eller en slidt motor(olieforbrug). Hvis det var dine store dyser der var problemet, mener jeg helt sikkert at din CO også ville ligge for højt.


Mads RR
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

#9 Indlæg af mikRST »

hej

motor har gået 50000 km efter total renovation og turbo har kørt 3000 km. så det skulle jo ikke være slidt.

finder lige ud af hvor store mine dyser er i dag kan ikke huske det.
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#10 Indlæg af uno »

Hvis det er hc der er problemet så skift din olie og brug eventuelt sådan en motorrens til at hælde i olien..

Det brugte vi på værkstedet da jeg var mekaniker og det kunne udrette mirakler
Besvar