Side 1 af 2
nogle forslag til holdbart tuning af b23ft
: 02 jul 2006, 23:54
af volvobiown
hei jeg har et volvo projekt med en volvo 240 hvor jeg vil have en b23ft i men jeg vil gerne have mere end 165 std hk ud af vognen jeg vil gerne op på ca 250 hk det skulle vel heller ikke være uden for række vide. men vil gerrne høre hvad jer erfarne syntes.
men en ting er sikkert jeg gider ikke rode i motoren hver 2. weekend altser en holdbar løsning
: 03 jul 2006, 06:54
af Morten VJ
En større turbo, og mere benzin+ en sund motor.
Stærkere kobling, og gearkasse.
Og en opgraderet undervogn.
Det var vel det.
MVH
Morten
Re: nogle forslag til holdbart tuning af b23ft
: 03 jul 2006, 16:47
af HenrikGM
volvobiown skrev:hei jeg har et volvo projekt med en volvo 240 hvor jeg vil have en b23ft i men jeg vil gerne have mere end 165 std hk ud af vognen jeg vil gerne op på ca 250 hk det skulle vel heller ikke være uden for række vide. men vil gerrne høre hvad jer erfarne syntes.
men en ting er sikkert jeg gider ikke rode i motoren hver 2. weekend altser en holdbar løsning
Holdbar løsning til rent dragrace, eller kommer du på den ide at tjekke topfarten på en motorvej engang?
Der er væstenlig forskel i budgettet på de to løsninger.
: 03 jul 2006, 23:24
af volvobiown
jeg skal bruge den til hverdags bil men jeg håber at få lidt hjælp af jer 2 gutter ( gm og vj ) hvad vil i montere kan i måske komme med en opskrift i har jo mere erfaring end mig hva kære i selv med fx hilsen volvo biown
: 04 jul 2006, 16:56
af HenrikGM
Den maskine vil jo lave 250hk ganske nemt, hvis det bliver er til enkelte acc. uden regulært topfartsøvelser.
std B23ET/FT
Større dyser.
940Turbo manifold.
feks en T3/T4 hybridturbo, eller en GT2860
Lydpotterne skal ikke være de originale, men have bedre flow.
Anden motorstyring, eller en omhyggelig chippet oem styring.
Det skulle kunne gøre det.
: 05 jul 2006, 00:18
af volvobiown
hei henrik gm er der mulig hed for at få dit nr for så kan jeg ringe og få lidt mere info mest angående styre box skal det være fx ms eller hvad har hørt du ved en ``lille smule`` om bla. ms hilsen volvo biown
: 05 jul 2006, 17:21
af Volvo-Dennis
På en motor med det setup som Henrik GM nævner, hvilke tændrør bør man køre med på sådan en motor, er der nogen der har erfaring med det?
Det skal vel være et nummer koldere end standard, oder was? Min B23ET kører med Bosch W6DC standard..
Mvh. Dennis
: 05 jul 2006, 18:14
af HenrikGM
Volvo-Dennis skrev:På en motor med det setup som Henrik GM nævner, hvilke tændrør bør man køre med på sådan en motor, er der nogen der har erfaring med det?
Det skal vel være et nummer koldere end standard, oder was? Min B23ET kører med Bosch W6DC standard..
Mvh. Dennis
std NGK BP6ES funker fint. Den omtalte motor mangler ikke ret meget for at nå den effekt der efterlyses, så koldere tændrør, osv er imo ikke nødvendigt.
: 08 jul 2006, 17:46
af Morten VJ
HenrikGM skrev:Volvo-Dennis skrev:På en motor med det setup som Henrik GM nævner, hvilke tændrør bør man køre med på sådan en motor, er der nogen der har erfaring med det?
Det skal vel være et nummer koldere end standard, oder was? Min B23ET kører med Bosch W6DC standard..
Mvh. Dennis
std NGK BP6ES funker fint. Den omtalte motor mangler ikke ret meget for at nå den effekt der efterlyses, så koldere tændrør, osv er imo ikke nødvendigt.
Jeg syntes der mangler et lille R i begge tændrørsbetegnelser.
R for resistor rør.
Ud over det så syntes jeg personligt at NGK rørene virker bedre.
Under alle kørsels forhold.
Hvilket kunne tyde på at de har en større spænnevidde rent varmetals mæssigt, eller passer bedre til en gl Volvo motor, og temperaturen der findes i topstykket.
MVH
Morten
: 09 jul 2006, 10:23
af nibdk
Jep, NGK rør har altid været gode på en 240 Turbo, så tag dem. Husk også at køre med høj temperatur dobbeltlags silikone tændrørskabler, så undgår man en masse problemer som opstår pga. meget varme ved ustødningsmanifolden.