nogle forslag til holdbart tuning af b23ft

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
volvobiown
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 jul 2006, 23:29

nogle forslag til holdbart tuning af b23ft

#1 Indlæg af volvobiown »

hei jeg har et volvo projekt med en volvo 240 hvor jeg vil have en b23ft i men jeg vil gerne have mere end 165 std hk ud af vognen jeg vil gerne op på ca 250 hk det skulle vel heller ikke være uden for række vide. men vil gerrne høre hvad jer erfarne syntes.

men en ting er sikkert jeg gider ikke rode i motoren hver 2. weekend altser en holdbar løsning
Jaa lille lege barn der ved hvad der er godt `volvo 240 turbo med b23ft `
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

En større turbo, og mere benzin+ en sund motor.
Stærkere kobling, og gearkasse.
Og en opgraderet undervogn.

Det var vel det.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: nogle forslag til holdbart tuning af b23ft

#3 Indlæg af HenrikGM »

volvobiown skrev:hei jeg har et volvo projekt med en volvo 240 hvor jeg vil have en b23ft i men jeg vil gerne have mere end 165 std hk ud af vognen jeg vil gerne op på ca 250 hk det skulle vel heller ikke være uden for række vide. men vil gerrne høre hvad jer erfarne syntes.

men en ting er sikkert jeg gider ikke rode i motoren hver 2. weekend altser en holdbar løsning


Holdbar løsning til rent dragrace, eller kommer du på den ide at tjekke topfarten på en motorvej engang?

Der er væstenlig forskel i budgettet på de to løsninger.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
volvobiown
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 jul 2006, 23:29

#4 Indlæg af volvobiown »

jeg skal bruge den til hverdags bil men jeg håber at få lidt hjælp af jer 2 gutter ( gm og vj ) hvad vil i montere kan i måske komme med en opskrift i har jo mere erfaring end mig hva kære i selv med fx hilsen volvo biown
Jaa lille lege barn der ved hvad der er godt `volvo 240 turbo med b23ft `
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Den maskine vil jo lave 250hk ganske nemt, hvis det bliver er til enkelte acc. uden regulært topfartsøvelser.

std B23ET/FT
Større dyser.
940Turbo manifold.
feks en T3/T4 hybridturbo, eller en GT2860
Lydpotterne skal ikke være de originale, men have bedre flow.
Anden motorstyring, eller en omhyggelig chippet oem styring.

Det skulle kunne gøre det.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
volvobiown
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 jul 2006, 23:29

#6 Indlæg af volvobiown »

hei henrik gm er der mulig hed for at få dit nr for så kan jeg ringe og få lidt mere info mest angående styre box skal det være fx ms eller hvad har hørt du ved en ``lille smule`` om bla. ms hilsen volvo biown
Jaa lille lege barn der ved hvad der er godt `volvo 240 turbo med b23ft `
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#7 Indlæg af Volvo-Dennis »

På en motor med det setup som Henrik GM nævner, hvilke tændrør bør man køre med på sådan en motor, er der nogen der har erfaring med det?

Det skal vel være et nummer koldere end standard, oder was? Min B23ET kører med Bosch W6DC standard..

Mvh. Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Volvo-Dennis skrev:På en motor med det setup som Henrik GM nævner, hvilke tændrør bør man køre med på sådan en motor, er der nogen der har erfaring med det?

Det skal vel være et nummer koldere end standard, oder was? Min B23ET kører med Bosch W6DC standard..

Mvh. Dennis


std NGK BP6ES funker fint. Den omtalte motor mangler ikke ret meget for at nå den effekt der efterlyses, så koldere tændrør, osv er imo ikke nødvendigt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:
Volvo-Dennis skrev:På en motor med det setup som Henrik GM nævner, hvilke tændrør bør man køre med på sådan en motor, er der nogen der har erfaring med det?

Det skal vel være et nummer koldere end standard, oder was? Min B23ET kører med Bosch W6DC standard..

Mvh. Dennis


std NGK BP6ES funker fint. Den omtalte motor mangler ikke ret meget for at nå den effekt der efterlyses, så koldere tændrør, osv er imo ikke nødvendigt.


Jeg syntes der mangler et lille R i begge tændrørsbetegnelser.
R for resistor rør.

Ud over det så syntes jeg personligt at NGK rørene virker bedre.
Under alle kørsels forhold.

Hvilket kunne tyde på at de har en større spænnevidde rent varmetals mæssigt, eller passer bedre til en gl Volvo motor, og temperaturen der findes i topstykket.


MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#10 Indlæg af nibdk »

Jep, NGK rør har altid været gode på en 240 Turbo, så tag dem. Husk også at køre med høj temperatur dobbeltlags silikone tændrørskabler, så undgår man en masse problemer som opstår pga. meget varme ved ustødningsmanifolden.
Besvar