ØKONOMI. Hvad køre i ca på literen med ms pg turbo ?????????

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

ØKONOMI. Hvad køre i ca på literen med ms pg turbo ?????????

#1 Indlæg af FALFA »

hvad køre i ca på literen med ms pg turbo ?????????

spørgsmålet melder sig da jeg jo også bruger ræseren til ferie kørsel.
og har i de sidste dage prøvet at få lidt økonomi ud af dyret.
med er stoppet ved 5km/literen ved motorvej 100 km/t.
tallet er jeg kommet til ved at regne på dutycycle og dysestørrelse.
ved godt at det ikke er pisse precist men mine tankninger understøtter resultatet ret godt.

det er jo en v8 motor med cr på omkring 7 og mild/std knast.

men med en std motor med lidt højre cr har jeg kørt 7-8 km/l med carburator. ????

mit forrige setup med kompressor kørte 4km/l ved 100 kmt.
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Nu var det godt nok ikke en V8, men min starlet med 204 hk kørte 13km/l når susanne kørte i den på arbejde, og ca. 8 når jeg brugte den i weekend :D
MVH K.... Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Jeg ligger og roder omkring 9 km/l ved blandet kørsel.
9,0-1 i kompforhold og en 2,3l motor.
Til sammenligning kører en Range Rover sport supercharged omkring 6,5 km/l. på en lantur, med et par accelrationer eller 4, men generelt kørt pænt.

Du har både kompforhold, og motorstørrelse imod dig, og en areodynamik som en ladeport.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#4 Indlæg af FALFA »

jeg ved det :(
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

Den første motor med standartknast (meget meget mild) - 1.8, 8v med efterm. turbo og ms kørte næsten 15 km/l ved MEGET pæn motorvejs kørsel men ellers lige under 12... Nu her med en noget tilsvarende motor, men med en noget værre knast ligger den som regel mellem 10 og 11 ved blandet kørsel.

V/h Chr
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#6 Indlæg af Yugo Turbo »

kun testet een gang, men med ca 130-140 km/t over 160 km = 15 liter benzin (incl et par accelerationer) så man er fint tilfreds med det...
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#7 Indlæg af grydesvamp »

fik faktisk en forbedring på 2km litteren ved montering af turbo på min gamle kaburator og siden jeg nu leger emd indsprøjtning og nyere turbo håber jeg da på den kommer til at gå lidt længere end de 12km/l sådan en går når den bliver kørt pænt..
Fri bane fuld hane! :-)
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#8 Indlæg af Zorak »

grydesvamp skrev:fik faktisk en forbedring på 2km litteren ved montering af turbo på min gamle kaburator og siden jeg nu leger emd indsprøjtning og nyere turbo håber jeg da på den kommer til at gå lidt længere end de 12km/l sådan en går når den bliver kørt pænt..


Hvorfor tror du at den kørte længere med turbo? :? I en af de bøger jeg har købt fra USA står der at turboen virker som modstand når man bare cruiser således at det ikke gavner benzin-økonomien..

Men lyder da fedt nok hvis at det gav en bedre km/liter..

Hilsen
Jesper Andersen
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#9 Indlæg af grydesvamp »

kørte med en lille turbo der gjorde at jeg ikke kunne komme over 2200 omd uden at havne på 0,2 i tryk.. og kørte ca 0,1 i tryk og på landevejen med 90 i timen i 2 timer uden bøvl.. blandingen var dog lidt mager men ikke noget jeg mærkede til på stille ture (man lærer så længe man lever!)
Fri bane fuld hane! :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

Teoreatisk burde en prop i udstødningen (turboen) gøre økonomien dårligere... Mange gange ændre man bare også andre ting der så kan trække den anden vej. Vi ser jo stort på hvad der kommer ud af udstødningen, hvis fabrikkerne kunne/måtte det samme ville bilerne i dag nok køre i hvert fald 3km længere på litteren (mit gæt).

V/h Chr
Besvar