Afstand mellem top og stemple i squice-område

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

Afstand mellem top og stemple i squice-område

#1 Indlæg af KKH »

Jeg har været ved at samle en motor og målte afstanden mellem top og stemple i squice-området til 1mm alt efter præsis hvor tynd toppakningen bliver når den mases (regner med 1,25mm).

Squice-"efekten" er vigtig og vel specielt i en motor hvor tændrøret ikke er placeret i center..

Jeg havde forstillet mig at der skulle være mindre plads end 1mm men hvad siger i??
Der skal selvfølgelig være plads til at tingene gir sig, men det er vel ikke en 1mm??

vh Kristian
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#2 Indlæg af mh »

en zetec topparkning bliver mast til 0.10mm har jeg målt med en micrometer skrue (på metal ringen)... så 1mm er måske lidt højt at sætte det til...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

#3 Indlæg af KKH »

tinasmartin skrev:en zetec topparkning bliver mast til 0.10mm har jeg målt med en micrometer skrue (på metal ringen)... så 1mm er måske lidt højt at sætte det til...

Okay.. det lyder tyndt!

Til Toyota 4age køber man toppakninger ned til 0,8mm (1,2mm standart) og det mener jeg er tykkelsen når de maste.. Denne VW pakning er standart og er 2mm så gættede på ~1,2mm når den er mast :?:

Nogle der kan komme med nogle eksempler eller viden?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

tinasmartin skrev:en zetec topparkning bliver mast til 0.10mm har jeg målt med en micrometer skrue (på metal ringen)... så 1mm er måske lidt højt at sætte det til...


Der må være noget galt her....!


KKH; som eksempel kan jeg fortælle dig at volvos motorer generelt er safe når der regnes med squish på 0,1mm/1000rpm motoren skal tage.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

#5 Indlæg af KKH »

HenrikGM skrev:KKH; som eksempel kan jeg fortælle dig at volvos motorer generelt er safe når der regnes med squish på 0,1mm/1000rpm motoren skal tage.

Okay efter det skulle den så ligge på omkring 0,7-0,8mm i stedet for 1-1,2mm (alt efter toppakningen 1,2-1,4mm).. men hvor meget betyder afstanden, får squish'et meget større effekt ved mindre tolerancer??

Nu vi snakker squish, er der så nogle der kan forklarer/kender til dette??
http://www.junauto.co.jp/processing/exp ... quish.html
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Min personlige erfaring med formindsket squish afstand (fra 1,2 til 0,9 mm)
er faktisk meget posetive.
Selvom jeg jeg gik 1,5 op i kompressionsforhold, så kan motoren tåle samme ladetryk som før uden at tændingsbanke.
Men den nye motor indhalere jo ikke så mange olie dampe som den gamle :wink:
Jeg har med vilje valgt 0,2mm i sikkerhedsmargin ved 7000 omdrejninger, da stemplet har en tendens til at vakle i boringen.
Og det er rimeligt surt at få afstanden for lille.

Tendensen er at når man voldtuner motoren, så fjerner man squish kanterne.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

#7 Indlæg af KKH »

Morten VJ skrev:Min personlige erfaring med formindsket squish afstand (fra 1,2 til 0,9 mm)
er faktisk meget posetive.
Selvom jeg jeg gik 1,5 op i kompressionsforhold, så kan motoren tåle samme ladetryk som før uden at tændingsbanke.
Men den nye motor indhalere jo ikke så mange olie dampe som den gamle :wink:
Jeg har med vilje valgt 0,2mm i sikkerhedsmargin ved 7000 omdrejninger, da stemplet har en tendens til at vakle i boringen.
Og det er rimeligt surt at få afstanden for lille.

Tendensen er at når man voldtuner motoren, så fjerner man squish kanterne.

MVH

Morten

Tak for dit svar.

Nu vil jeg tjekke op på præsis hvor tyk toppakningen bliver når den presses og hvis så afstanden holder sig på < 1,2mm så må det være godt nok for denne motor.

Hvorfor skulle man fjerne squish områderne?? når du skriver voldtunede motorer, mener du så kun trykladede?

vh Kristian
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

KKH skrev:[
Hvorfor skulle man fjerne squish områderne?? når du skriver voldtunede motorer, mener du så kun trykladede?

vh Kristian


Squish er generelt godt til at hæve forbrændingshastigheden idet man får en kraftigere rotation på blandingen. Det har en tendens til at give en vældig kørbar motor, god økonomi og god topeffekt.

Det ser dog ud som om dette KAN blive for meget af det gode. Ved høje effekter lever mange motorer mindst ligeså godt med ret åbne squish områder, men motoren bliver til gengæld lidt mere "dragracing", dvs ofte muligt med meget høje topeffekter, men ikke særlig god virkningsgrad.

Det er en videnskab for sig selv, og der findes meget godt info om det i faglitteraturen, og på nettet. Værd at læse lidt på.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

#9 Indlæg af KKH »

HenrikGM skrev:
KKH skrev:Hvorfor skulle man fjerne squish områderne?? når du skriver voldtunede motorer, mener du så kun trykladede?

Squish er generelt godt til at hæve forbrændingshastigheden idet man får en kraftigere rotation på blandingen. Det har en tendens til at give en vældig kørbar motor, god økonomi og god topeffekt.

Det ser dog ud som om dette KAN blive for meget af det gode. Ved høje effekter lever mange motorer mindst ligeså godt med ret åbne squish områder, men motoren bliver til gengæld lidt mere "dragracing", dvs ofte muligt med meget høje topeffekter, men ikke særlig god virkningsgrad.

Det er en videnskab for sig selv, og der findes meget godt info om det i faglitteraturen, og på nettet. Værd at læse lidt på.

Jeg har også læst en del om squish men er aldrig stød på at man skulle fjerne det.. men det kan vi vist også godt konkluderer at ikke generalt er en fordel.
Besvar