Trykladning af min Opel Monza 3.0??
: 26 apr 2006, 21:13
Hey Gutter...
Jeg er så heldig at have den klassiker, som er en Opel Monza 3.0 fra 1984. Den er monteret med en skarpere west-speed knast, og har derefter 192hk.. Men bilen vejer jo 1400 kg, så lidt flere hk vil ikke være helt af vejen...
Jeg har allerede skudt mission Mega Squirt igang, og derfor er motorstyringen (på tegnebordet) på plads...
Men hvilken form for trykladning skal jeg foretrække? Kompressor, turbo, twin/bi-turbo?
Hvad ville i foretrække, og hvorfor?
Jeg har før bygget turbo og intercooler på en kadett c 1.2s med stødstangs motor og karburator, og det var da meget sjovt at køre med, og holdte faktisk til det..
Har også haft en RS Turbo Bruno Hansen edition med over 200 hk, og det var også meget sjovt... Men må indrømme at twinturbo eller kompressor trækker mest i mig.. Ikke mindst for at prøve noget nyt.
Kompressor må være det nemmeste at montere på sådan en række sekser, som trækker på baghjulene. Der er jo rimelig meget plads til sådan en på siden af motoren.
Jeg vil gerne have hurtig ladetryk, og masser af krafter helt fra bunden af..
Jeg skal have lavet om på kompressionen, og har derfor fundet en anden top, som er super velegnet til trykladning. Den top vil jeg bruge sammen med min knast fra westspeed, og så bearbejde toppen lidt..
Regner med at gå efter noget skære-rings toppakning, så det kan holde til noget tryk.
Stempler skal være smedet selvfølgelig.. Kan de evt tages fra en bmw? erfaring siger mig at de er nemmere og billigere at finde til bmw nemlig..
Intercooler og oliekøler er også en selvfølge i denne sammenhæng..
Slipper vel ikke for en stærkere kobling? gearkasse og bagtøj er helt frisk ompakket og virker perfekt...
Hvad siger i til planerne?
Evt andre ting som jeg skal tage med i mine betragtninger så skriv gerne...
Jeg er så heldig at have den klassiker, som er en Opel Monza 3.0 fra 1984. Den er monteret med en skarpere west-speed knast, og har derefter 192hk.. Men bilen vejer jo 1400 kg, så lidt flere hk vil ikke være helt af vejen...
Jeg har allerede skudt mission Mega Squirt igang, og derfor er motorstyringen (på tegnebordet) på plads...
Men hvilken form for trykladning skal jeg foretrække? Kompressor, turbo, twin/bi-turbo?
Hvad ville i foretrække, og hvorfor?
Jeg har før bygget turbo og intercooler på en kadett c 1.2s med stødstangs motor og karburator, og det var da meget sjovt at køre med, og holdte faktisk til det..
Har også haft en RS Turbo Bruno Hansen edition med over 200 hk, og det var også meget sjovt... Men må indrømme at twinturbo eller kompressor trækker mest i mig.. Ikke mindst for at prøve noget nyt.
Kompressor må være det nemmeste at montere på sådan en række sekser, som trækker på baghjulene. Der er jo rimelig meget plads til sådan en på siden af motoren.
Jeg vil gerne have hurtig ladetryk, og masser af krafter helt fra bunden af..
Jeg skal have lavet om på kompressionen, og har derfor fundet en anden top, som er super velegnet til trykladning. Den top vil jeg bruge sammen med min knast fra westspeed, og så bearbejde toppen lidt..
Regner med at gå efter noget skære-rings toppakning, så det kan holde til noget tryk.
Stempler skal være smedet selvfølgelig.. Kan de evt tages fra en bmw? erfaring siger mig at de er nemmere og billigere at finde til bmw nemlig..
Intercooler og oliekøler er også en selvfølge i denne sammenhæng..
Slipper vel ikke for en stærkere kobling? gearkasse og bagtøj er helt frisk ompakket og virker perfekt...
Hvad siger i til planerne?
Evt andre ting som jeg skal tage med i mine betragtninger så skriv gerne...