Trykladning af min Opel Monza 3.0??
Redaktør: Moderatorer
-
LionTamer
- Senior Medlem
- Indlæg: 387
- Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
- Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Trykladning af min Opel Monza 3.0??
Hey Gutter...
Jeg er så heldig at have den klassiker, som er en Opel Monza 3.0 fra 1984. Den er monteret med en skarpere west-speed knast, og har derefter 192hk.. Men bilen vejer jo 1400 kg, så lidt flere hk vil ikke være helt af vejen...
Jeg har allerede skudt mission Mega Squirt igang, og derfor er motorstyringen (på tegnebordet) på plads...
Men hvilken form for trykladning skal jeg foretrække? Kompressor, turbo, twin/bi-turbo?
Hvad ville i foretrække, og hvorfor?
Jeg har før bygget turbo og intercooler på en kadett c 1.2s med stødstangs motor og karburator, og det var da meget sjovt at køre med, og holdte faktisk til det..
Har også haft en RS Turbo Bruno Hansen edition med over 200 hk, og det var også meget sjovt... Men må indrømme at twinturbo eller kompressor trækker mest i mig.. Ikke mindst for at prøve noget nyt.
Kompressor må være det nemmeste at montere på sådan en række sekser, som trækker på baghjulene. Der er jo rimelig meget plads til sådan en på siden af motoren.
Jeg vil gerne have hurtig ladetryk, og masser af krafter helt fra bunden af..
Jeg skal have lavet om på kompressionen, og har derfor fundet en anden top, som er super velegnet til trykladning. Den top vil jeg bruge sammen med min knast fra westspeed, og så bearbejde toppen lidt..
Regner med at gå efter noget skære-rings toppakning, så det kan holde til noget tryk.
Stempler skal være smedet selvfølgelig.. Kan de evt tages fra en bmw? erfaring siger mig at de er nemmere og billigere at finde til bmw nemlig..
Intercooler og oliekøler er også en selvfølge i denne sammenhæng..
Slipper vel ikke for en stærkere kobling? gearkasse og bagtøj er helt frisk ompakket og virker perfekt...
Hvad siger i til planerne?
Evt andre ting som jeg skal tage med i mine betragtninger så skriv gerne...
Jeg er så heldig at have den klassiker, som er en Opel Monza 3.0 fra 1984. Den er monteret med en skarpere west-speed knast, og har derefter 192hk.. Men bilen vejer jo 1400 kg, så lidt flere hk vil ikke være helt af vejen...
Jeg har allerede skudt mission Mega Squirt igang, og derfor er motorstyringen (på tegnebordet) på plads...
Men hvilken form for trykladning skal jeg foretrække? Kompressor, turbo, twin/bi-turbo?
Hvad ville i foretrække, og hvorfor?
Jeg har før bygget turbo og intercooler på en kadett c 1.2s med stødstangs motor og karburator, og det var da meget sjovt at køre med, og holdte faktisk til det..
Har også haft en RS Turbo Bruno Hansen edition med over 200 hk, og det var også meget sjovt... Men må indrømme at twinturbo eller kompressor trækker mest i mig.. Ikke mindst for at prøve noget nyt.
Kompressor må være det nemmeste at montere på sådan en række sekser, som trækker på baghjulene. Der er jo rimelig meget plads til sådan en på siden af motoren.
Jeg vil gerne have hurtig ladetryk, og masser af krafter helt fra bunden af..
Jeg skal have lavet om på kompressionen, og har derfor fundet en anden top, som er super velegnet til trykladning. Den top vil jeg bruge sammen med min knast fra westspeed, og så bearbejde toppen lidt..
Regner med at gå efter noget skære-rings toppakning, så det kan holde til noget tryk.
Stempler skal være smedet selvfølgelig.. Kan de evt tages fra en bmw? erfaring siger mig at de er nemmere og billigere at finde til bmw nemlig..
Intercooler og oliekøler er også en selvfølge i denne sammenhæng..
Slipper vel ikke for en stærkere kobling? gearkasse og bagtøj er helt frisk ompakket og virker perfekt...
Hvad siger i til planerne?
Evt andre ting som jeg skal tage med i mine betragtninger så skriv gerne...
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
nej en kompressor kan lever meget mere. men du skal have nye remhjul hver gang du skal have mere tryk. det er ulæmpen. ellers så er der kæmpe fordele ved kompressore. de er nemmere at køre med og leve med i hverdagen. men vil du have vildskab fra middelalderen så skal du naturligvis have en turbo. din motor burde være stor nok til at kunne tage en almindelig lastbilturbo. de er ikke så dyre i anskaffelse og nemme at erstatte ved en evt udskiftning. men du skal gøre op med dig selv om du vil have 200,300,400,500hk eller mere. og så lav en opbygning efter dine mål. med en over dimisoneret vand og intercooler. og lav en blok og top som kan klare 150-200hk mere end du ønsker til at starte med. så er du fremtidssikret.
du kan også vælge 2 turboer. som feks supra og skyline i de nyere modeller. 2 stk T25 burde være ok..
nu jeg tænker over det.. du kan også ringe til gadbjerg motorimport www.motorimport.dk og få fingerne i en MK2 supra turbo.. den burde være billig i anskaffelse og sidder std på en 3,0L motor.
du kan også vælge 2 turboer. som feks supra og skyline i de nyere modeller. 2 stk T25 burde være ok..
nu jeg tænker over det.. du kan også ringe til gadbjerg motorimport www.motorimport.dk og få fingerne i en MK2 supra turbo.. den burde være billig i anskaffelse og sidder std på en 3,0L motor.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
MC
- Senior Medlem
- Indlæg: 304
- Tilmeldt: 12 jul 2003, 22:59
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Kontakt:
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
sådan en NISSAN skal have RB26 motor for at have to turboer.... du kan få SKYLINE med 2liters sugemotor! du kan få en bil der står SKYLINE på der slet ikke ligner det monster vi her i DK forbinder med en sådan.... læs gammel og rigtig grim... meget ældre end R32.
ang tvangsmadning af morfar/klassiker OPELEN så synes jeg du skulle købe turboladere, ventiler, mærkelige dåser mm fra en 2JZ motor (bla. TOYOTA SUPRA mk 4) den kan lave tryk utroligt langt nede fra....... og max effekt på de små kompakte ladere er 450hk. du kan købe dem med 6stk 440ml lavohms dyser med dysebro og regulator ved mig for 4500kr. med en egenbygget udstødningsmanifold, er der mulighed for en OPEL der tror den er mindst dobbelt så stor! MVH søren
ang tvangsmadning af morfar/klassiker OPELEN så synes jeg du skulle købe turboladere, ventiler, mærkelige dåser mm fra en 2JZ motor (bla. TOYOTA SUPRA mk 4) den kan lave tryk utroligt langt nede fra....... og max effekt på de små kompakte ladere er 450hk. du kan købe dem med 6stk 440ml lavohms dyser med dysebro og regulator ved mig for 4500kr. med en egenbygget udstødningsmanifold, er der mulighed for en OPEL der tror den er mindst dobbelt så stor! MVH søren
-
LionTamer
- Senior Medlem
- Indlæg: 387
- Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
- Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Jeg tror det ender med noget Kompressor osv på vognen... Har kig på noget kompressor med slyng-kobling og keramiske lejer osv... Det burde vel lige være sagen til min?
btw. Skyline er IMO verdens grimmeste bil... De kan måske blive vilde (ligesom så mange andre, bare man har penge nok) Men ham der har designet de biler må da have drukket kænguru-pis og spist svensk snus-tobak... damn...
btw. Skyline er IMO verdens grimmeste bil... De kan måske blive vilde (ligesom så mange andre, bare man har penge nok) Men ham der har designet de biler må da have drukket kænguru-pis og spist svensk snus-tobak... damn...
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
LionTamer skrev:btw. Skyline er IMO verdens grimmeste bil... De kan måske blive vilde (ligesom så mange andre, bare man har penge nok) Men ham der har designet de biler må da have drukket kænguru-pis og spist svensk snus-tobak... damn...
En nyere skyline er nu meget lækker.. Men den sidste der er billede af der, det er godtnok en øje-bæ af format
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]