Krompressor med skarp knast, upræsis lamdamåling?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
amby
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 feb 2004, 10:31

Krompressor med skarp knast, upræsis lamdamåling?

#1 Indlæg af amby »

HeY...

Jeg snakkede med henrik GM den anden dag.. der snakke ví lidt om skarpe kanster om så trygladning...
Jeg ville høre om der bliver noget problem med upræsis måling med bredbåndslamda hvis overlappet er for stort så der bliver "presset" uforbrænd blandning ud i udst altså dermed ilt.. og dermed en forkert visning af blandingen...???!!! eller er det kun et problem i lave omdr...? hvis: så bruger vi bare co måler til tomgang!?...
nogen der har erfaringer med sådan noget eller er jeg total forkert på den... :D

-Amby
MVH Anders Amby
amby
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 feb 2004, 10:31

#2 Indlæg af amby »

hov kan se jeg har lagt den i det forkerte "forum"... er der en admin der5 gider flytte den?

-Amby
MVH Anders Amby
Frank_Andersen
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 nov 2004, 17:27
Geografisk sted: Byrsted Nibe

#3 Indlæg af Frank_Andersen »

Hvis du mistænker at der kommer uforbrændt med ud, må du jo indstille blandingen i tomgang, så motoren kører godt og så ikke hænge dig i målingen.
Når den så kommer lidt op i omdr. hvor du forventer den brænder rent, kan du bruge din lambda eller co måler.
Det har man vel altid været nødt til at leve med når man kørte med skrappe knaster.
Brian-HKD
Medlem
Indlæg: 124
Tilmeldt: 07 mar 2006, 20:58

#4 Indlæg af Brian-HKD »

Hvis man har MEGET stort overlap, vil den pumpe luftblandingen direkte ud i udstødningen og det er ikke kun i tomgang.
Dine wideband vil begynde at vise mager, selvom den antændte blanding faktisk ikke er mager.
Men det skal være nogle ret syge knaster, før at det begynder at blive et problem.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

det er et kendt problem på tvangsmadede motorer der går rigtig godt! man kan ikke stole på hverken lambda, egt eller co måler! der er faktisk kun at træde koblingen ned ved max belastning (eller hvor ellers man ønsker at kende blandingen) stoppe motoren.... og skrue tændrør ud, lige som i knallerttiden.... nogen i baggrunden der sagde turbotimer?
som regel kun noget der er aktuelt ved rigtig høj literydelse. den eneste jeg personligt har talt med om dette, hade en på ca 450hk per liter! han kunne skrue to tændrør ud, før kugleleje turboen var stoppet.... vildt. MVH. søren
mikkel
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 20 sep 2005, 10:53
Geografisk sted: Ringkøbing Vestjylland.
Kontakt:

#6 Indlæg af mikkel »

okay... tak for svarene..

Det er en 288 der ligger i den... så håber ikke det bliver noget problem... såå nu må vi se...

-Lille Amby
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#7 Indlæg af luske »

jo der skal vist meget vilde knaster til (meget overlap) før det virkelig bliver et problem med blowthru eller hvad man nu kan kalde det , eksempelvis MCer med karburator der er bygget om til turbodrift , de kører som regel med omslebne knaster (meget mindre duration+lidt mindre løft) men det er mest et powerspørgsmål da de med standartknaster ville være for hysteriskesamt der vil være for meget spild i mellemområdet (læs for lidt drejningsmoment) og da de er karburatorfodrede er lambda ikke så vigtig som på sprøjtmaskiner , men derimod er det som lqs skriver et spørgsmål om at kigge på tændrør

håber det hjalp lidt og det ikke er det rene russisk , har lidt svært ved at forklare på skrift :oops:

MVH Luske
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#8 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

luske skrev:da de er karburatorfodrede er lambda ikke så vigtig som på sprøjtmaskiner , men derimod er det som lqs skriver et spørgsmål om at kigge på tændrør


Nu ved jeg ikke om jeg misforstår dit indlæg - Men du mener ikke at blandingen er så vigtig på en karburatorfodret maskine, som på en med indsprøjtning?

Det kan nemt koste stempler...
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#9 Indlæg af grydesvamp »

russisk på skrift er ikke et hak bedre tro mig har været der ! og er der stadig! tror det manden mener er med kaburatore har du ikke så mange muligheder som med sprøjt så at indstille kaburatorene så den får nok er løsningen.. ved sprøjt skal det jo indstilles hele vejen op igennem kurven.. siger ikke at en kaburator ikke kan justeres i hoved og røv men mulighederne er flere ved sprøjt..
Fri bane fuld hane! :-)
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#10 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

@ grydesvamp - Okay.. Ja, en ting er jo at læse et indlæg, noget andet er at forstå det ;)
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Besvar